کد خبر: ۷۳۸۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱

چگونه عوارض مصرف کورتون را خنثی کنیم؟

داروی کورتیزون که به منظور کاهش عفونت در بدن تجویز می‌شود، عوارضی را دارد که می‌توان با پیروی از رژیم غذایی مناسب از آن پیشگیری کرد.
چگونه عوارض مصرف کورتون را خنثی کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

اخیراً و همزمان با شیوع بیماری کرونا که عوارض جانبی زیادی را ایجاد می‌کند پزشکان دارو‌های کورتیزون را برای مدت زمان مشخص و تحت نظر خود تجویز می‌کند.

به گزارش النهار، مشخص شده است که درمان مشکلات سلامتی با کورتیزون منجر به بیماری‌های دیگری می‌شود که برخی از آن‌ها مربوط به وزن و برخی دیگر به وضعیت سلامتی بیمار قبل از شروع این درمان مربوط می‌شود.

بیمار مصرف کننده این دارو‌ها باید مراقب نوع تغذیه خود باشد. روان وزنی، متخصص تغذیه، با توجه به اهمیت این موضوع، به تاثیر دارو‌های کورتیزون بر بدن و نکاتی برای برخورد سالم با این دارو اشاره کرده است.

کورتیزون چیست؟

کورتیزون یک ماده هورمونی است که توسط بدن انسان به منظور تنظیم نمک و آب در بدن ترشح می‌شود. این هورمون نقش کلیدی در تنظیم فرآیند‌های مهم بدن انسان مانند متابولیسم و ​​ایمنی دارد. این هورمون در درمان التهاب بدن استفاده می‌شود و در چندین جنبه پزشکی کاربرد دارد. با این حال، مصرف دارو‌های کورتیزون با برخی غذا‌ها منجر به تداخلاتی می‌شود که از می‌تواند به صورت افزایش وزن در بدن ظاهر شود.

آیا دارو‌های کورتیزون واقعا باعث افزایش وزن می‌شوند؟

بر اساس تحقیقات و آزمایش‌های علمی، دارو‌های کورتیزون منجر به افزایش وزن می‌شود، این مطالعات نشان داده است که ۷۰ درصد افرادی که این دارو‌ها را مصرف می‌کنند اضافه وزن پیدا می‌کنند. هر چه دوره مصرف کورتیزون و مقدار داده شده طولانی‌تر باشد، عوارض منفی بیشتر است که در بیشتر موارد به صورت احتباس مایعات یا افزایش وزن ظاهر می‌شود.

با وجود تمام این عوارض جانبی، با قطع مصرف دارو‌های کورتیزون، بدن به تدریج شروع به بازگشت به حالت عادی می‌کند. اضافه وزن ایجاد شده طی یک دوره زمانی از ۶ ماه تا یک سال کاهش می‌یابد.

توصیه‌های تغذیه‌ای هنگام مصرف کورتیزون

روان وزنی متخصص تغذیه، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای کاهش افزایش وزن در حین مصرف کورتیزون و پس از قطع آن ارائه کرده است. این نکات بر موارد زیر تمرکز دارند:

۱- مقدار سدیم مصرفی در طول روز را کاهش دهید. به این دلیل که فراوانی سدیم در بدن باعث می‌شود مایعات بیشتری در بدن حفظ شود. توصیه می‌شود از مصرف کنسرو، سس سویا و اضافه کردن نمک زیاد به غذا پرهیز شود.

۲- بهتر است از مصرف شکر به دلیل افزایش احتباس آب در بدن و افزایش وزن خودداری شود.

۳- پتاسیم بیشتری بخورید، پتاسیم در موز، آووکادو، سیب زمینی شیرین، زردآلو خشک، گوجه فرنگی، لوبیا، ماهی آزاد و ماست وجود دارد.

۴- سبزیجات و میوه‌ها زیادی مصرف کنید، زیرا به دلیل فیبر موجود در آن‌ها مدت زمان بیشتری احساس سیری می‌کنید.

۵- برای رفع گرسنگی، وعده‌های غذایی را به ۶ وعده غذایی کوچک در طول روز تقسیم کنید.

۶- کربوهیدرات‌های پیچیده که حاوی فیبر هستند را انتخاب کنید.

۷-خوردن پروتئین در هر وعده غذایی، به منظور افزایش احساس سیری و کاهش اشتها

۸- انجام تمرین ورزشی که برای هر فرد مناسب است و از انجام آن لذت می‌برد.

بر این اساس، دارو‌های کورتیزون، علیرغم عوارضی که بر سلامت فرد دارند، در درمان انواع مشکلات سلامتی مهم هستند. پس می‌توان با مصرف صحیح این دارو و پیروی از رژیم غذایی سالم از عوارض ناشی از مصرف این دارو پیشگیری کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین