کد خبر: ۷۴۰۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱

راهکار‌هایی ساده برای داشتن خواب راحت

خواندن این مطلب برای افرادی که دچار بی‌خوابی هستند و برای خواب راحت شبانه دچار مشکل هستند، توصیه می‌شود.
راهکار‌هایی ساده برای داشتن خواب راحت
آفتاب‌‌نیوز :

میزان خوابی که ما برای سلامتی نیاز داریم ممکن است با توجه به سن و عوامل دیگر متفاوت باشد، اما مهمترین چیز این است که خوابی با کیفیت داشته باشیم.

به گزارش اکسپرس، توصیه‌های بسیاری از متخصصان برای داشتن یک خواب خوب در شب وجود دارد و بیشتر آن حول محور کیفیت خواب می‌چرخد.

موادغذا‌یی وجود دارد که می‌تواند به کسانی که از بی خوابی رنج می‌برند یا چندین بار در طول شب بیدار می‌شوند و سایر مشکلات خواب کمک کند.

به گفته بنیاد خواب انگلیس، از جمله غذا‌هایی که با خواب بهتر مرتبط هستند، برنج است.

این بنیاد اشاره می‌کند که مطالعه‌ای روی بزرگسالان در ژاپن نشان می‌دهد کسانی که به طور منظم برنج می‌خورند نسبت به کسانی که نان یا پاستا بیشتری می‌خورند، خواب بهتری دارند.

این گزارش توضیح می‌دهد: این مطالعه فقط یک ارتباط را شناسایی کرده و نمی‌تواند علت آن را ثابت کند اما از تحقیقات قبلی پیروی می‌کند که نشان می‌داد خوردن غذا‌های با شاخص گلیسمی بالا حدود چهار ساعت قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات مرتبط با خواب و کربوهیدرات‌های مختلف ضروری است.

- اگر در طول روز دائما خسته باشید، ممکن است به اندازه کافی نخوابید. برخی افراد به طور طبیعی سبک‌تر می‌خوابند یا زمان بیشتری برای به خواب رفتن نیاز دارند، در حالی که برخی از شرایط زندگی ممکن است احتمال قطع خواب را افزایش دهند، مانند اتفاقات استرس زا در طول روز.

- اگر برای مدت کوتاهی کمتر از سه ماه از بی خوابی رنج می‌برید، به این عارضه بی خوابی کوتاه مدت می‌گویند. بی خوابی که سه ماه یا بیشتر طول بکشد، بی خوابی طولانی مدت نامیده می‌شود.

- افراد مبتلا به بی خوابی به سختی می‌توانند در زمان مناسب به خواب بروند و می‌توانند چندین بار در طول شب از خواب بیدار شوند.

- بعد از کم خوابی در شب، برخی از افراد ممکن است وسوسه شوند که چرت‌های طولانی داشته باشند. با این حال، بهتر است از این کار اجتناب کرده و سعی کنید به زمان خواب منظم خود پایبند باشید. به این دلیل که چرت زدن در طول روز می‌تواند ریتم شبانه روزی را مختل کند.

- ریتم‌های شبانه روزی تغییرات فیزیکی، ذهنی و رفتاری هستند که به دنبال یک چرخه ۲۴ ساعته می‌آیند. این فرآیند‌های طبیعی عمدتاً به نور و تاریکی وابسته است و بیشتر موجودات زنده را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

توصیه هایی برای خواب راحت

- برای حفظ ساعات خواب منظم، ایجاد یک محیط تاریک، آرام و خنک و ورزش کردن را توصیه می‌شود.

- اگر کمبود خواب بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد یا باعث ناراحتی شما می‌شود، می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید.

هر فرد متناسب با سنش به زمان مختلف خواب نیاز دارد. بزرگسالان به طور متوسط ​​به ۷ تا ۹ ساعت به خواب نیاز دارند، در حالی که کودکان به ۹ تا ۱۳ ساعت و کودکان خردسال و نوزادان به ۱۲ تا ۱۷ ساعت خواب در روز نیاز دارند.

کافئین و الکل می‌توانند شما را از به خواب رفتن بازدارد و خواب راحت را از شما سلب کند؛ بنابراین توصیه می‌شود با نزدیک شدن به زمان خواب افراد از مصرف کافئین پرهیز کنند.

کافئین در روند خواب اختلال ایجاد می‌کند و از خواب عمیق جلوگیری می‌کند. کافئین نه تنها در قهوه یافت می‌شود، بلکه در بسیاری از محصولات دیگر از جمله چای، برخی از نوشابه ها، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی زا و برخی مسکن‌های نیز یافت می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین