کد خبر: ۷۴۱۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷

ویتامین‌های گروه B چه فوایدی دارند؟

تغذیه مناسب با سلامتی کامل و همچنین با پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مرتبط است. دریافت مقادیر توصیه شده از ویتامین‌ها در طول روز بخش مهمی از یک برنامه‌ی تغذیه‌ی سالم است.
ویتامین‌های گروه B چه فوایدی دارند؟
آفتاب‌‌نیوز :

ویتامین‌های گروه B برای مراقبت‌های پیشگیرانه ضروری هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین‌های گروه B، در سبزیجات سبز رنگ، غلات کامل یا غنی‌شده، لبنیات و گوشت یافت می‌شوند و به ارتقای متابولیسم کمک می‌کنند و همچنین ریسک سکته مغزی را کاهش می‌دهند.
برای آشنایی با دیگر خواص ویتامین B مطلب زیر را بخوانید.

۱) مصرف ویتامین B1 برای جلوگیری از بری‌بری مهم است
بیماری بری‌بری در افرادی که دچار سوء تغذیه هستند و افرادی که الکل زیادی مصرف می‌کنند، دیده می‌شود. از علائم بری‌بری می‌توان به اختلال در راه رفتن، بی‌حسی دست و پا و و فلج پا اشاره کرد. بری‌بری حتی ممکن است منجر به نارسایی احتقانی قلب شود. افرادی که مقادیر زیادی الکل مصرف می‌کنند باید مکمل ویتامین B کمپلکس مصرف کنند تا مطمئن شوند که B1 کافی دریافت می‌کنند.
ویتامین B1 در غلات سبوس‌دار، مخمر، لوبیا، آجیل و گوشت یافت می‌شود.

۲) ویتامین B2 (ریبوفلاوین) سیستم ایمنی را تقویت می‌کند
ریبوفلاوین به بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌های موجود در رژیم غذایی را تجزیه کرده و از آنها استفاده کند. این ویتامین همچنین برای حفظ سلامت پوست، سلامت روده و سلول‌های خونی مؤثر است.
طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، دریافت ریبوفلاوین کافی از سردردهای میگرنی و آب مروارید پیشگیری می‌کند. ریبوفلاوین همچنین قادر است سطح انرژی را افزایش دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و آکنه، گرفتگی عضلات و سندرم تونل کارپال را درمان کند.
این ویتامین از گروه B، در منابع طبیعی مانند آجیل، سبزیجات سبز رنگ، گوشت و محصولات لبنی یافت می‌شود.

۳) ویتامین B3 (نیاسین) غذا را به انرژی تبدیل می‌کند
عدم دریافت نیاسین کافی در رژیم غذایی باعث ایجاد اختلالی به نام پلاگر می‌شود. علائم پلاگر شامل مشکلات جسمی و ذهنی، اسهال، غشاهای مخاطی ملتهب و زوال عقل است.
ما هر روز به ویتامین B3، که نیکوتین‌اسید یا نیاسین نیز نامیده می‌شود، در رژیم خود نیاز داریم تا مواد غذایی را که می‌خوریم تجزیه کرده و به انرژی مورد استفاده خود تبدیل کنیم. حبوبات، آجیل، نان‌های غنی شده، لبنیات، ماهی و گوشت بدون چربی از منابع غنی این نوع ویتامین B هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین