کد خبر: ۷۴۴۵۲۶
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
تبلیغات

مزایای پرستاری از سالمند در منزل چیست؟

در دنیای امروزی افزایش درخواست پرستار خانگی برای سالمند از مراکز پرستاری به این معنی است که بیشتر خانواده‌ها می‌خواهند از سالمندان خود در منزل نگهداری کنند. استفاده از خدمات پرستار سالمند با قیمت و کیفیت مناسب، امری اقتصادی و عاقلانه به شمار می‌آید. اما سوال اساسی این است که چگونه می‌توان به این هدف رسید؟
مزایای پرستاری از سالمند در منزل چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

استخدام پرستار در منزل ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه‌های شما را نسبت به نگهداری افراد در خانه‌های سالمند کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه نرخ پرستاری از سالمند در منزل نسبت به نگهداری در خانه سالمندان کمتر است؛ به همین علت از خدمات مراقبت در منزل بیشتر از قبل استقبال می‌شود.

مراکز پرستاری برای پیدا کردن پرستار سالمند ارزان، خدمات مشاوره رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند. خانواده‌ها به راحتی می‌توانند با کارشناسان مشاور مرکز سلامت اول تماس بگیرند و شرایط سالمند خود را شرح دهند و از مشاوران کمک بگیرند و با توجه به بودجه خود بهترین انتخاب را داشته باشند.

  • مراقبت از سالمند در خانه مزیت‌های چشمگیری دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
  • حضور پرستار سالمند در خانه احساس راحتی بیشتری برای سالمند در کنار خانواده به وجود می‌آورد.
  • این امکان وجود دارد که در خدمات پرستاری در منزل به صورت اختصاصی و دقیق‌تری از سالمند مراقبت شود؛ با مقایسه این مورد با نگهداری از سالمند در خانه سالمندان، قطعا تفاوت را بهتر متوجه خواهید شد.
  • اشتیاق و امید به زندگی در سالمند افزایش می‌یابد. افراد سالخورده تمایل دارند تا در خانه و کنار افراد خانواده از آن‌ها مراقبت شود.
  • خانواده‌ها بر روند مراقبت از سالمند کنترل بهتری خواهند داشت؛ و مزایای بی‌شمار دیگری که خانواده فرد سالمند را به استفاده از این خدمات ترغیب می‌کند.

وظایف پرستار سالمند در منزل

پرستار سالمند با توجه به آموزش‌هایی که می‌بیند، این تونایی را دارد تا از سالمندان مراقبت و پرستاری کند. با وجود چنین افرادی، دیگر کمتر کسی نگران تنها گذاشتن سالمند خود در خانه است. در حالت کلی با توجه به شرایط جسمی و روحی سالمند، وظایف و خدمات پرستار برنامه‌ریزی می‌شود. گاهی اوقات این امکان وجود دارد که فرد سالمند بتواند تمام کار‌های خود را انجام دهد، اما برای رفع خلاً حس تنهایی و ترسی که در این وضعیت بر او غلبه می‌کند، نیاز به یک همنشین دارد.

اگر اعضای خانواده نتوانند به این نیاز سالمند پاسخ دهند، بهتر است مراقب سالمند استخدام کنند. اما گاهی اوقات پیش می‌آید که فرد سالخورده کم‌توان و ضعیف است یا حتی با بیماری‌های سختی دست و پنجه نرم می‌کند. این گونه موارد در تعیین وظایف پرستار سالمند اثر می‌گذارند. از جمله اساسی‌ترین این وظایف عبارتند از:

  • حفظ بهداشت: حمام کردن، تعویض لباس، نظافت و آراستگی، شستن لباس‌های کثیف، رعایت بهداشت شخصی و....
  • حفظ سلامت جسمی: ترغیب به ورزش کردن، ماساژ دادن، تزریقات، پیگیری برنامه دارویی، تعویض پانسمان، گرفتن فشار خون، انجام فیزیوتراپی و....
  •  حفظ سلامت روحی و روانی: هم صحبت شدن و گوش دادن به حرف‌ها، سرگرم کردن، تنها نگذاشتن، همراهی برای قدم زدن و....
  •  برنامه غذایی: غذا دادن به موقع، درست کردن غذای سالم و مقوی، پیروی از رژیم غذایی مناسب، تهیه میان وعده، منع سالمند از خوردن غذای مضر و....
  • انجام کار‌های خانه: نظافت، مرتب کردن لباس‌ها، نظافت و گردگیری، جارو زدن منزل، شستشوی سرویس بهداشتی و....

مزایای پرستاری از سالمند در منزل چیست؟

پرستار زن بهتر است یا پرستار مرد؟

شما می‌توانید برای استفاده از خدمات پرستاری از نیروی زن یا مرد کمک بگیرید؛ برای استخدام این افراد بهتر است با موارد بیشتری آشنایی داشته باشید که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

در اکثر مواقع پرستاران مرد برای نگهداری از سالمندان مرد استخدام می‌شوند. با توجه به قدرت فیزیکی خوبی که این پرستاران دارند، به خوبی قادر خواهند بود تا کار‌های مرتبط با جابجایی سالمند را انجام دهند، مانند: جابجایی بر روی تخت، حمام کردن، هدایت بر روی ویلچر و همراهی کردن برای راه رفتن با واکر. پرستاران مرد به اندازه پرستاران زن در امور نظافت خانه و آشپزی نمی‌توانند به خوبی عمل کنند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که تعداد پرستاران مرد زیاد نیست و اکثر مراقبان زن هستند.

پرستاران زن قادر خواهند بود که علاوه بر سالمند زن، از سالمند مرد نیز مراقبت کنند و با توجه به ذات مهربانی که زنان دارند، نسبت به سالمندان بیشتر دلسوز هستند؛ همچنین پرستاران زن در کار‌های خانه و و پخت و پز از عملکرد بسیار خوبی برخوردارند. استخدام پرستار زن برای سالمند مرد به خواسته‌ی خانواده شخص سالخورده بستگی دارد.

در انتخاب پرستار سالمند توجه چه نکاتی اهمیت دارد؟

- آیا مرکزی که پرستار را ارسال می‌کند، قابل اعتماد است؟
- آیا مرکز ارائه خدمات پرستاری، پشتیبانی ۲۴ ساعته دارد؟
- اخلاق و رفتار اجتماعی پرستاری که اعزام می‌شود، مورد قبول است؟
- آیا پرستار سالمند در آموزش‌ها و دوره‌های تخصصی شرکت کرده است؟
- میزان آگاهی پرستار سالمند نسبت به وظایف و اهمیت حرفه‌ی خود چه قدر است؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین