کد خبر: ۷۵۶۵۱۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
دستور پوتین برای حمله گسترده به اوکراین

سومین روز حمله روسیه به اوکراین| فرانسه: جهان برای جنگ طولانی‌ آماده باشد

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی که مستقیما در جریان این تماس بوده، به نقل از زلنسکی گفته است: "نبرد اینجا در جریان است و من به مهمات نیاز دارم، نه امکان تخلیه." رئیس جمهور اوکراین به دلیل ایستادگی‌اش در برابر حمله روسیه به طور گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی مورد تحسین قرار گرفته است.
سومین روز حمله روسیه به اوکراین| فرانسه: جهان برای جنگ طولانی‌ آماده باشد
آفتاب‌‌نیوز :

حمله روسیه به خاک اوکراین روز پنج‌شنبه با فرمان ولادیمیر پوتین آغاز شد. به گفته رئیس جمهوری اوکراین تا کنون ده‌ها نفر در اثر حملات روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

در سومین روز حمله روسیه به اوکراین، نبردها به پایتخت اوکراین رسیده است. بر اثر شدت گرفتن درگیری‌ها تا کنون ده‌ها هزارنفر آواره شده‌اند.

فن درلاین: پیشنهاد قطع دسترسی چند بانک روس به سوئیفت به سران اتحادیه ارائه می‌شود

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید پیشنهاد قطع دسترسی چند بانک روس به سامانه مبادلات بانکی سوئیفت را به رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه ارائه خواهد کرد.

لوفتهانزا پروازهایش به روسیه را به حالت تعلیق در می‌آورد

شرکت هواپیمایی لوفتهانزا شنبه شب اعلام کرد که پروازهایش به روسیه را به حالت تعلیق در می‌آورد. این شرکت آلمانی همچنین طی هفت روز آینده از حریم هوایی روسیه استفاده نخواهد کرد.

از سوی دیگر یکی از سخنگویان وزارت حمل و نقل آلمان اعلام کرد که برلین حریم هوایی خود را بر روی هواپیما‌های روس خواهد بست.

تیراندازی و انفجار‌های پی در پی در کی‌یف

والری گوریا، یکی از خبرنگاران یورونیوز در کی‌یف، پایتخت اوکراین می‌گوید صدای تیراندازی و انفجار‌های پی در پی در شهر شنیده می‌شود. این در حالی است که آنتون هراشچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین از حمله به یک بیمارستان کودکان در کی‌یف خبر داده است. به گفته وی در این حمله شش نفر از جمله سه کودک کشته شدند. برخی گزارش‌ها از محاصره کی‌یف از سوی نظامیان روسیه حکایت دارد.

نخست‌وزیر یونان: ۱۰ غیرنظامی یونانی الاصل در حمله هوایی روسیه کشته شدند

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان می‌گوید ۱۰ غیرنظامی یونانی الاصل در حمله هوایی روسیه به ماریوپول کشته شدند.

دولت یونان پیش از این روسیه را به «قتل» اتباعش متهم کرده بود. نخست‌وزیر یونان خواستار توقف بمباران‌های روسیه در اوکراین شد.

نخست‌وزیر لهستان می‌گوید نگران حمله روسیه به کشورش، فنلاند و کشور‌های حوزه بالتیک است

ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان می‌گوید نگران حمله روسیه به کشورش است. او همچنین از احتمال حمله روسیه به فنلاند و کشور‌های حوزه دریای بالتیک شد. رئیس دولت لهستان در همین راستا خواستار افزایش بودجه دفاعی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا شد.

او در بخشی از سخنانش گفت: «دوران صلح و نظم بین‌الملل رو به پایان است.»

ستاد فرماندهی ارتش فرانسه: ۹۵۰۰ سرباز به حالت آماده‌باش در می‌آیند

ستاد فرماندهی ارتش فرانسه می‌گوید به دنبال حمله روسیه به اوکراین ۹۵۰۰ سرباز فرانسوی به حالت آماده‌باش در می‌آیند. بر همین اساس قرار است ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی در ماموریت‌های ناتو برای تقویت نیرو‌های این سازمان شرکت کنند.

جانسون: روسیه از نظر مالی و دیپلماتیک باید در انزوا قرار گیرد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا پس از گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که با او بر سر اینکه روسیه باید از نظر مالی و دیپلماتیک منزوی شود تفاهم دارد.

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین از «تمایل روزافزون» برای قطع دسترسی روسیه به سامانه مبادلات بانکی سوئیفت استقبال کرد.

کاخ الیزه: فرانسه تجهیزات نظامی بیشتری به اوکراین تحویل می‌دهد

کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه شنبه شب اعلام کرد که پاریس تصمیم گرفته است تا تجهیزات نظامی بیشتری به اوکراین تحویل دهد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز شنبه جلسه شورای دفاع این کشور را برای بررسی حمله روسیه به اوکراین تشکیل داده بود. بنا به اعلام کاخ الیزه فرانسه تحریم‌های «اقتصادی و مالی» علیه مسکو را تقویت خواهد کرد.

پاریس همچنین در نظر دارد تدابیری برای مقابله با «تبلیغات سیاسی» روسیه اتخاذ کند.

یونان روسیه را به «قتل» اتباعش در اوکراین متهم کرد

دولت یونان شنبه شب روسیه را متهم کرد که دست به «قتل» اتباع یونانی در اوکراین زده است.

بورل: بسته کمک اضطراری به ارتش اوکراین را فردا به وزرای خارجه اتحادیه ارائه می‌کنم

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه شب اعلام کرد که وزرای خارجه این اتحادیه روز یکشنبه نشستی اضطراری برای بحث بر سر حمله روسیه به اوکراین خواهند داشت.

وی افزود که پیشنهاد بسته کمک اضطراری به نیرو‌های مسلح اوکراین را در این نشست مجازی به وزرای خارجه اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد.

وزارت خارجه آلمان: با ایجاد محدودیت هدفمند برای دسترسی روسیه به سوئیفت موافقیم

وزارت خارجه آلمان روز شنبه به دنبال افزایش فشار‌ها بر برلین برای موافقت با قطع دسترسی روسیه به سامانه بانکی سوئیفت اعلام کرد که با ایجاد «محدودیت هدفمند» برای مسکو در این زمینه موافق است.

دولت ائتلافی آلمان در عین حال تاکید کرده که خواستار جلوگیری از «عوارض جانبی» ایجاد محدودیت برای دسترسی روسیه به سوئیفت است.

برلین افزوده است که به دنبال ایجاد محدودیت «هدفمند و کارآمد» در زمینه دسترسی روسیه به سامانه مبادلات بانکی سوئیفت است.

آلمان طی ساعات گذشته از سوی بسیاری از هم‌پیمانان خود در اتحادیه اروپا بر سر پذیرش قطع دسترسی روسیه به سوئیفت تحت فشار قرار گرفته بود.

رئیس‌جمهوری اوکراین از برلین خواسته بود تا در این زمینه از خود «شجاعت» نشان دهد.

زلنسکی خطاب به نخست‌وزیر هند: بیش از ۱۰۰ هزار اشغالگر در کشورم هستند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به دنبال رای ممتنع هند در جلسه شورای امنیت با نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور تلفنی گفتگو کرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین در صفحه توئیتر خود نوشت که در این مکالمه تلفنی خواستار «حمایت سیاسی» دهلی نو از کشورش شده است.

وی افزود که خطاب به نخست‌وزیر هند گفته است که «بیش از ۱۰۰ هزار نفر» کشورش را «اشغال» کرده‌اند.

هند روز جمعه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل به همراه امارات عربی متحده و چین به قطعنامه پیشنهادی علیه روسیه رای ممتنع داد. این قطعنامه از سوی روسیه وتو شد.

افزایش فشار‌ها بر آلمان؛ زلنسکی: شجاعت داشته باشید

فشار‌ها بر دولت آلمان همزمان با ادامه نبرد در خیابان‌های کی‌یف برای موافقت با قطع دسترسی روسیه به سامانه بانکی سوئیفت افزایش یافته است.

در حالی که به نظر می‌رسد همه اعضای اتحادیه اروپا به استثنای آلمان با قطع دسترسی روسیه به سوئیفت موافقت کرده‌اند ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از برلین خواست در برابر روسیه «شجاعت» نشان دهد.

این در حالی است که نخست‌وزیر لهستان ساعاتی پیش از «خودخواهی» آلمان در این «لحظه تاریخی» انتقاد کرد.

آلمان که بیش از نیمی از گاز مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند نگران است تا با قطع دسترسی مسکو به سوئیفت نتواند هزینه گاز و ذغال سنگ خود را به مسکو پرداخت کند. امری که می‌تواند منجر به قطع واردات گاز و ذغال سنگ از روسیه شود.

ورشو: ۱۱۵ هزار اوکراینی وارد لهستان شدند

دولت لهستان روز شنبه اعلام کرد که ۱۱۵ هزار تبعه اوکراین از روز پنجشنبه در پی حمله روسیه به کشورشان وارد خاک لهستان شده‌اند.

ورشو تنها ساعاتی پیش این رقم را ۱۰۰ هزار نفر ذکر کرده بود. امری که از سیر تصاعدی ورود آوارگان اوکراینی به لهستان حکایت دارد.

نت‌بلاکس: پایگاه‌های اینترنتی شماری از نهاد‌های دولتی روسیه از دسترس خارج شد

گروه نت‌بلاکس که سطح دسترسی به اینترنت در سطح جهان را رصد می‌کند روز شنبه اعلام کرد که پایگاه‌های اینترنتی شماری از نهاد‌های دولتی روسیه از جمله کرملین و دوما (مجلس سفلی فدراسیون روسیه) از دسترس خارج شده است.

روسیه: عملیات تهاجمی در اوکراین گسترده‌تر می‌شود

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که عملیات تهاجمی این کشور در اوکراین از همه طرف «گسترده‌تر» خواهد شد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده که به همه واحد‌های ارتش این کشور دستور داده شده است تا طبق برنامه «تهاجم» خود را از «همه طرف» گسترده‌تر کنند.

سوئد: با روسیه مسابقه نمی‌دهیم

فدراسیون فوتبال سوئد روز شنبه اعلام کرد که تیم ملی فوتبال این کشور در صورتی که در قرعه‌کشی رقابت مقدماتی جام جهانی قطر حریف روسیه شود با این تیم مسابقه نخواهد داد.

فدراسیون فوتیال سوئد دلیل خودداری تیم ملی فوتبال این کشور از مسابقه با روسیه را حمله این کشور به اوکراین اعلام کرد. این فدراسیون تاکید کرده است که بازیکنان تیم ملی این کشور فارغ از تصمیم احتمالی فیفا درباره مسابقات مقدماتی جام جهانی در مقابل روسیه به میدان نخواهند رفت.

لهستان پیش از این اعلام کرده بود که حاضر به رقابت با روسیه در بازی روز ۲۴ مارس نیست. برنده این بازی باید با سوئد یا جمهوری چک روبرو می‌شد.

شهردار کی‌یف: رفت و آمد از ساعت ۱۷ شنبه تا ۸ صبح دوشنبه ممنوع است

شهردار کی‌یف روز شنبه مقررات منع رفت و آمد در این شهر را همزمان با درگیری‌ها در خیابان‌های شهر تشدید کرد. .وی اعلام کرد که ساکنان شهر از ساعت ۱۷ روز شنبه تا هشت صبح روز دوشنبه اجازه رفت و آمد در شهر را نخواهند داشت.

نوه ملکه بریتانیا با اوکراین و زلنسکی ابراز همبستگی کرد

شاهزاده ویلیام، نوه ملکه بریتانیا روز شنبه به همراه همسرش، دوشس کمبریج با اوکراین و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور ابراز همبستگی کرد.

فرزند ارشد ولیعهد بریتانیا با اشاره به ملاقات دو سال پیش خود با ولودیمیر زلنسکی گفت: «از رئیس‌جمهوری و تمام اوکراینی‌ها که شجاعانه برای آینده‌شان مبارزه می‌کنند حمایت می‌کنیم.»

سخنان شاهزاده ویلیام برخلاف سنت مرسوم در خاندان سلطنتی بریتانیا مبنی بر عدم دخالت در امور سیاسی است.

هزاران نفر در سوئیس در حمایت از اوکراین تظاهرات کردند

هزاران نفر روز شنبه در سراسر سوئیس در حمایت از اوکراین در برابر حمله روسیه تظاهرات کردند. در ژنو بیش از هزار نفر در مقابل مقر سازمان ملل در این شهر تجمع کردند. شرکت کنندگان شعار «پوتین قاتل» و «شکوه اوکراین» سر دادند.

معترضان خواستار اتخاذ موضع سرسختانه از سوی دولت سوئیس در برابر حمله روسیه به اوکراین شدند. آنها همچنین در حمایت از قطع دسترسی روسیه به سامانه بانکی سوئیفت شعار دادند.

زلنسکی: ترکیه عبور ناوهای روسیه در دریای سیاه را ممنوع کرد

ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ضمن تشکر از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا عبور ناوهای روسیه در دریای سیاه را ممنوع کرده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین از کمک‌های نظامی و بشردوستانه ترکیه به کشورش تشکر کرد. وی در صفحه توئیتر خود نوشت که کی‌یف کمک‌های ترکیه را فراموش نخواهد کرد.

نخست‌وزیر لهستان خطاب به برلین: خودخواهی را کنار بگذارید

ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان روز شنبه در آستانه دیدارش با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان از دولت این کشور خواست در برابر حمله روسیه به اوکراین «خودخواهی» را کنار بگذارد.

وی گفت: «اگر ما اکنون قاطع برخورد نکنیم دیگر هیچ چیز مانع پوتین نخواهد شد.»

نخست‌وزیر لهستان به طور خاص بر لزوم کمک نظامی آلمان به اوکراین تاکید کرد. ماتئوش موراویسکی افزود: «این لحظه‌ای تاریخی است و ما وقتی برای هدر دادن نداریم.»

نخست‌وزیر لهستان کمک‌های همسایه غربی کشورش به اوکراین را نسبت به آنچه این کشور اکنون در برابر حمله روسیه به آن نیاز دارد ناکافی ارزیابی کرد.

ماتئوش موراویسکی گفت: «چه کمکی به اوکراین شده است؟ پنج هزار کلاه خود؟ بیشتر شبیه طنز است!»

نخست‌وزیر لهستان همچنین بر لزوم وضع تحریم‌های «ویرانگر» علیه مسکو تاکید کرد.

آمار اوکراین از تلفات ارتش روسیه

وزارت دفاع اوکراین روز شنبه آخرین آمار خود از تلفات ارتش روسیه در جریان حمله به اوکراین را اعلام کرد. این وزارتخانه مدعی شد که مسکو تاکنون ۳۵۰۰ نفر از نیروهای خود را از دست داده است. بنا به همین آمار ۲۰۰ نظامی روس نیز به اسارت نیروهای اوکراین در آمده‌اند.

وزارت دفاع اوکراین همچنین مدعی شد که تاکنون ۱۴ هواپیمای نظامی، هشت بالگرد، ۱۰۲ تانک و ۵۳۶ خودروی زرهی را منهدم کرده است.

وزارت بهداشت اوکراین نیز اعلام کرده است که تاکنون ۱۹۸ شهروند این کشور از جمله سه کودک در جریان تهاجم نظامیان روسیه کشته شده‌اند. این وزارتخانه شمار مجروحان را ۱۱۱۵ نفر ذکر می‌کند که در میان آنها ۳۳ کودک دیده می‌شوند.

وزارت دفاع روسیه آماری از تلفات طی سه روز گذشته اعلام نکرده است.

روسیه استفاده از «اشغال»، «تهاجم» و «اعلام جنگ» در رسانه‌ها را ممنوع کرد

مقامات روسیه روز شنبه به رسانه‌های این کشور دستور دادند که هرگونه اشاره به غیرنظامیان کشته‌شده از سوی نظامیان روس را از گزارش‌های خود حذف کنند. رسانه‌های روسیه همچنین در گزارش خود از حمله نظامی این کشور به اوکراین اجازه استفاده از واژه‌هایی همچون «اشغال»، «تهاجم» و «اعلام جنگ» را ندارند.

مقامات روسیه تاکید کرده‌اند که رسانه‌ها تنها باید از عبارت‌هایی همچون «عملیات ویژه» و «صلح‌بانی» استفاده کنند. آنها همچنین تهدید کرده‌اند که دسترسی به رسانه‌هایی را که حاضر به اصلاح گزارش‌های خود از جنگ نشوند محدود خواهند کرد.

کرملین: پیشروی نیروها با خودداری کی‌یف از مذاکره ادامه می‌یابد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز شنبه دولت اوکراین را متهم کرد که با خودداری از مذاکره باعث شده است تا توقف در عملیات نظامی روسیه در این کشور ادامه پیدا نکند.

سخنگوی کرملین افزود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه دستور توقف پیشروی نیروهای کشورش در خاک اوکراین را صادر کرده بود تا با دولت اوکراین مذاکره کند. وی با متهم کردن مقامات اوکراین به خودداری از مذاکره افزود که پیشروی نظامیان روسیه از روز شنبه به دستور ولادیمیر پوتین از سر گرفته شد.

آمریکا بسته کمک نظامی جدید به اوکراین را به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار اعلام کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه از اختصاص یک بسته کمک نظامی جدید به اوکراین خبر داد. ارزش کمک‌های
نظامی جدید ایالات متحده به اوکراین که در سومین روز از حمله روسیه به این کشور اعلام می‌شود ۳۵۰ میلیون دلار است.

کشته شدن «دستکم ۱۹۸ اوکراینی» از زمان آغاز حمله روسیه

ویکتور لیاشکو، وزیر بهداشت اوکراین، روز شنبه گفت دستکم ۱۹۸ اوکراینی از جمله سه کودک در پی حمله روسیه به اوکراین کشته شده‌اند.

وی اضافه کرد ۱۱۱۵ نفر از جمله ۳۳ کودک نیز در شمار مجروحان قرار دارند. وزیر بهداشت اوکراین مشخص نکرده است که چه تعداد از افراد زخمی و جانباخته نظامی بوده اند.

مکرون: جهان برای جنگ طولانی‌مدت آماده باشد

 رئیس‌جمهور فرانسه گفت: جهان باید برای یک جنگ طولانی‌مدت در اوکراین آمادگی داشته باشد.

روز شنبه، مکرون در ویدئویی که از خود منتشر کرد اعلام کرد: "جنگ ادامه خواهد داشت و ما باید برای آن آماده شویم."

فرانسه سلاح به اوکراین ارسال می‌کند

قرار است فرانسه سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین این خبر را صبح امروز اعلام کرد و در حساب توییتر خود نوشت که با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه تلفنی صحبت کرده است.

زلنسکی نوشت که "یک روز جدید برای دیپلماسی خط مقدم آغاز شده است".

به گفته رئیس جمهور اوکراین "ائتلاف ضد جنگ هنوز کار می‌کند".لینک های دیگر

زلنسکی با انتشار ویدئویی خبر تسلیم شدن را تکذیب کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ویدئویی را از خود را در توییتر منتشر کرده که در حال قدم زدن در خیابان‌های کی‌یف است تا با شایعاتی که خبر از تسلیم شدن ارتش به نیروهای روسی خاتمه داده و از ارتش خواست تا به مقاومت ادامه بدهد.

او در مقابل پس‌زمینه خانه گورودتسکی کی‌یف گفت: "اطلاعات جعلی زیادی در فضای مجازی وجود دارد که من از ارتش خواسته‌ام سلاح‌ها را زمین بگذارد و اقدام به تخلیه کند".

او گفت: "من اینجا هستم، ما اسلحه خود را زمین نمی گذاریم، ما از کشور خود دفاع خواهیم کرد."

وزارت دفاع روسیه مدعی تصرف شهر ملیتوپل شد

خبرگزاری‌های روسی اینترفاکس و اسپوتنیک به نقل از وزارت دفاع این کشور می‌گویند که نیروهای روسی شهر ملیتوپل در منطقه زاپوریژژیا در جنوب اوکراین را تصرف کرده اند.

رویترز آن را اولین مرکز مهم جمعیتی توصیف کرده است که از زمان آغاز تهاجم مسکو به اوکراین در روز پنجشنبه، تصرف شده است.

ملیتوپل یک شهر با جمعیت ۱۵۰ هزار نفر ​​در نزدیکی بندر کلیدی ماریوپل اوکراین است.

کی‌یف مورد اصابت دو موشک قرار گرفت

خبرگزاری رویترز گزارش کرده که صبح امروز دو موشک به منطقه جنوب غربی کی‌یف اصابت کرده است.

در حال حاضر مشخص نیست که اهداف چه بوده اند.

به گفته مسولان شهر کی‌یف یکی از این موشک ها به یک ساختمان مسکونی اصابت کرده است.

رویترز می‌گوید که یکی از موشک‌ها در منطقه‌ای نزدیک به فرودگاه ژولیانی فرود آمده است.

اوکراین: روسیه را شکست دادیم

ارتش اوکراین در اطلاعیه مدعی شد که توانسته روسیه را شکست دهد.

بر اساس پستی در صفحه فیسبوک ارتش نوشته شده که بیش از ۳۵۰۰ سرباز روسی که در حمله به اوکراین شرکت داشتند کشته و تقریباً ۲۰۰ نفر نیز اسیر شده‌اند. روسیه تاکنون ۱۴ هواپیما، ۸ هلیکوپتر و ۱۰۲ تانک را از دست داده است.

روسیه تاکنون در خصوص تلفات جانی نیروهایش اطلاع رسانی نکرده است.

یک صبح آرام، پس از یک شب هولناک

پس از یک شب هولناک و پر از آژیر‌های حمله هوایی و تیراندازی، مردم کی‌یف شاهد یک صبح آرام هستند، آنقدر بی سر و صدا که صدای پرندگان از دور شنیده می‌شود.

الکساندر شربا، سفیر اوکراین در اتریش گفت که طلوع آفتاب صبح امروز پایان یک شب تیراندازی بود.

او گفت: خورشید در کی‌یف طلوع کرد و تیراندازی در محله من متوقف شد، احساس می‌کنم پایان یک فیلم خون‌آشام است."

پل آدامز و جیمز واترهاوس خبرنگاران بی بی سی هم که در کی‌یف هستند، سکوت "وهم آور" مشابهی را گزارش کردند.
آدامز گفت: "همه می‌دانند که این سکوت می‌تواند در یک لحظه تغییر کند."

درگیری در خیابان های کی‌یف

خبرگزاری اینترفکس اوکراین به نقل از مقام‌های دولت این کشور خبر داده درگیری مسلحانه میان نیروهای روس و اوکراینی به خیابان‌های پایتخت این کشور کشیده است.

دولت اوکراین به شهروندان خود توصیه کرده است که در خانه و پناهگاه‌های خود بمانند و به پنجره و یا بالکن‌های خود نزدیک نشوند.

روسیه موشک‌هایی را از دریای سیاه به سوی اوکراین شلیک کرد

گزارش‌ها حاکی از آن است که موشک‌هایی از دریای سیاه به سمت اوکراین شلیک شده است.

به نوشته بی بی سی، با تشدید درگیری‌ها حملات هوایی متعددی هم مناطق مختلف گزارش شده است.

رئیس جمهور اوکراین پیشنهاد آمریکا برای خروج از کشور را رد کرد

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد واشنگتن برای کمک به او برای خارج شدن از اوکراین را رد کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی که مستقیما در جریان این تماس بوده، به نقل از زلنسکی گفته است: "نبرد اینجا در جریان است و من به مهمات نیاز دارم، نه امکان تخلیه."

واشنگتن پست همچنین به نقل از مقامات آمریکایی و اوکراینی گفته است که دولت آمریکا آماده کمک به زلنسکی است.

رئیس جمهور اوکراین به دلیل ایستادگی‌اش در برابر حمله روسیه به طور گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی مورد تحسین قرار گرفته است.

این کمدین و هنرپیشه سابق پیش از این سخنان تکان‌دهنده‌ای ایراد کرده بود و در آن قول داده بود به مبارزه ادامه خواهد داد دهد و "وقتی به ما حمله کنید، چهره ما را خواهید دید نه پشت سر ما را."

او همچنین در اوایل روز جمعه ویدیویی از خود منتشر کرده بود که در کنار دستیاران کلیدی‌اش در کی‌یف حضور داشت و به این ترتیب گزارش‌هایی که از فرار او خبر داده بود را رد کرد.

به گفته وی: "ما همه اینجا هستیم و این به همین منوال خواهد ماند".

صدای انفجاری مهیب و تیراندازی در مرکز کی‌یف گزارش شده است

با نزدیک شدن به صبح، گزارش‌هایی از درگیری شدید در کی‌یف منتشر شده است.

بر اساس پستی که در صفحه فیس بوک نیروهای مسلح اوکراین منتشر شده در منطقه واسیلکیف این شهر "نبردهای سنگین" در حال انجام است. نوشته شده که "درگیری مستقیمی" اکنون در خیابان‌های پایتخت جریان دارد.

دولت کی‌یف پیشتر در بیانیه‌ای این درگیری را تایید کرده و به ساکنان هشدار داده بود که در پناهگاه‌ها بمانند و به پنجره‌ها یا بالکن‌ها نزدیک نشوند.

گزارش‌های روزنامه‌نگاران مستقر در کی‌یف در رسانه‌های اجتماعی نیز حاکی از آن است که درگیری در خیابان‌ها ادامه دارد.

بسیاری از آنها صدای انفجار و شلیک گلوله را در نزدیکی مرکز شهر توصیف می‌کنند.

در همین حال، نیروهای مسلح اوکراین گفته‌اند که نیروهای این کشور در طول روز موفق شده‌اند برخی "مواضع دشمن" را از بین برده و همچنین مانع از تصرف هر یک از شهرهای اوکراین توسط نیروهای روسیه شده است.

ادامه درگیری‌ها در اوکراین

کیف ایندیپندنت خبر داده است تا کنون بیش از۵۰ انفجار در کیف پایتخت اوکراین گزارش شده و صدای شدید تیربار در شهر به گوش می‌رسد.

با وجود. این دبیر شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین گفته است ارتش. هنوز کنترل شرایط را در کیف در دست دارد.

اولکسی دانیلوف گفته است: " با هرچه می‌توانیم جلوی دار و دسته‌شان را می‌گیریم"

نورپردازی بناهای مشهور جهان در همراهی با اوکراین

بناهای مشهور در کشورهای مختلف جهان با نورپردازی به رنگ پرچم اوکراین با مردم این کشور اعلام همبستگی کرده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا: نیروهای روسیه با مقاومت روبرو شده‌اند

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید روسیه در اوکراین با مقاومت جدی روبرو شده است.

براساس اطلاعیه این وزارت‌خانه علیرغم حملات مکرر نیروهای روس، اوکراین توانسته کنترل شهرهای اصلی خود را حفظ کند.

در این بیانیه آمده است نیروهای روسیه توانسته‌اند در چند جبهه برای محاصره کیف پیشروی‌هایی به دست بیاورند اما با مقاومت جدی نیروهای نظامی اوکراین روبرو شده‌اند.

به گفته وزارت دفاع بریتانیا نیروهای روسیه در منطقه‌ای میان ماریوپول و ملیتوپول در جنوب اوکراین عملیاتی آبی خاکی انجام داده‌اند.

در همین حال ارتش اوکراین اعلام کرده است که حمله روسیه به یک پایگاه نظامی در کیف را دفع کرده است.

درخواست ۶.۴ میلیارد دلاری کاخ سفید برای کمک به اوکراین

کاخ سفید از کنگره این کشور خواسته برای کمک به اوکراین ۶.۴ میلیارد دلار در اختیار دولت بگذارد.

به گفته مقام‌های آمریکایی این درخواست شامل ۲.۹ میلیارد دلار کمک انسان‌دوستانه، اقتصادی و امنیتی به اوکراین و همسایگانش خواهد شد.

در صورت موافقت کنگره، این پول به صورت اضطراری در اختیار وزارت خارجه آمریکا و سازمان فدرال توسعه بین‌المللی قرار خواهد گرفت.

این درخواست درعین حال شامل ۳.۵ میلیارد دلار بودجه مورد نیاز وزارت خارجه و دفاع آمریکا برای مقابله با بحران اوکراین است.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که این کمک‌ها می‌تواند به عنوان بخشی از مجموعه بودجه دولت که در حال حاضر تحت بررسی کنگره است قرار بگیرد.

انتظار می‌رود بودجه تازه به آنچه که دولت آمریکا در سال گذشته برای کمک به اوکراین وعده داده بود اضافه شود.

از جمله سال پیش دولت امریکا وعده کمک ۶۵۰ میلیون دلاری در زمینه امنیتی و ۵۲ میلیون دلار کمک انسان‌دوستانه به اوکراین داده بود.

دبیر کل سازمان ملل متحد از سربازان روسیه خواست به پادگان‌هایشان بازگردند

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد مدت کوتاهی پس از جلسه شورای امنیت گفت باید به صلح یک فرصت دیگر داد.

پیشتر در جلسه شورای امنیت نماینده روسیه با وتوی خود مانع تصویب قطعنامه‌ای برای انتقاد از حمله مسکو به اوکراین شد.

گوترش در حساب توئیتری خود نوشته است: " سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ تاسیس شد. امروز شورای امنیت به این هدف نرسید اما ما نباید تسلیم شویم. باید به صلح یک فرصت دیگر بدهیم."

گوترش درعین حال از آن دسته از سربازان روسیه که به اوکراین حمله کرده‌اند خواست به پایگاه‌های خود بازگردند.

نماینده روسیه در جلسه شورای امنیت قطعنامه‌ای را که برای انتقاد از روسیه، و نه محکومیت آن،‌ به رای گذاشته شده بود، "ضد روسیه و تلاش غیرانسانی دیگری در شطرنج اوکراین" خواند.

آنچه در روز دوم حمله روسیه به اوکراین گذشت

در دومین روز حمله روسیه به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور نسبت به قصد روسیه برای اشغال کیف و برکنار کردن دولت هشدار داد و گفت اگر چه شب دشواری پیش روست، صبح فرا خواهد رسید.

صدای انفجار تا پاسی از شب جمعه در کیف شنیده می‌شد.درگیری پیرامون شهرهای اصلی اوکراین در جنوب، شرق و شمال ادامه دارد و روسیه می‌گوید شهر میلتوپول را در جنوب اوکراین را تصرف کرده است.

اوکراین می‌گوید یک هواپیمای بزرگ الیوشین ۷۶ روسیه را ساقط کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته به مبارزه ادامه خواهد داد و کیف باید برای شبی سخت آماده باشد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از ارتش اوکراین خواسته خود را تسلیم کنند و با انتقاد از دولت زلنسکی آنها را "باند معتادان به مواد مخدر و نئونازی" خوانده است.

چند کشورمثل بریتانیا، بلغارستان، جمهوری چک و لهستان عبور هواپیماهای مسافربری و یا جت‌های شخصی از روسیه را ممنوع کرده‌اند. شرکت هوایی آمریکایی دلتا مشارکت تجاری خود را با ایرفلوت روسیه قطع کرده است.

همزمان روسیه که ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد، قطعنامه این شورا را در انتقاد از حمله مسکو به اوکراین وتو کرده است.

سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده است که حمله روسیه به اوکراین به مهاجرت اجباری ۵ میلیون نفر منجر خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ه.خ.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
10
12
اینگونه است که وقتی یک مرد جوان با لجاجت های خاص دوران جوانی به پست های کلیدی همچون ریاست جمهوری گمارده می شود، سرنوشتی تلخ برای یک کشور و مردمش رقم می خورد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
عافرين
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
بگذريم
تحقيق كنيد ايا پوتين به مردم كيف نهار داده يا نه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
5
20
روسیه به مناطق مسکونی و مردم بی دفاع حمله می کند و بر خی هم حمایت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
18
6
کاش چیزی به نام جنگ نمی داشتیم اما جناب افتاب! چند تا از این عکس ها در مورد یمن منتشر کرده ای؟!
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
خوب آفتاب اون چیزی رو امروز میگه که براش نفعی داشته باشه عین یک بنگاه معاملات ملکی عمل میکنه . فکر نکنید این رسانه ها کارشون اینکه اخبار و تحلیلهای درست ارائه کنند تا ما متوجه حقیقت بشیم . اینها از رو دست رسانه های غربی و در واقع اربابانشون کپی میکنند تا حقیقت رو پنهان کنند ، چه انتظاری میشه داشت واقعا ؟ به جز امید داشتن به آگاهی و هوش مخاطبینی چون شما که هر حرف و یا خبری رو در بست قبول نمیکنند و تمام زوایای قضیه رو میسنجند و مهمترین مسئله اینکه امروز چه کسانی مدعی حقوق بشر و بین المللی شدن ؟ چه کسانی سینه چاک مردم و کودکان اکراینی شدن و واقعا اینها خواب بودند تا دیروز و یمن رو ندیدند و یا خودشون رو به خواب میزنند و سعی میکنن ما رو هم به خواب ببرند ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
یمن مدافع سینه چاک داشت تمام کانال های تلویزیون ایران دراختیارشون بودبه آفتاب و اکثریت مردم نیازی نبود اوکراین مظلوم واقع شده
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
چون از یمن چیزی گفته نشده بزعم شما
کشتار اوکراین راهم نباید توسط
پوتین جنایتکار گزارش کرد ؟؟؟؟
عجب توجیهی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین