کد خبر: ۷۵۷۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴

کشف پروتئینی که مانع گسترش سرطان پروستات می‌شود

دانشمندان با شناسایی پروتئین خاصی که در پیشروی سرطان پروستات نقش دارد، دریافتند که با هدف قراردادن آن می‌توان جلوی گسترش بیماری را گرفت.
کشف پروتئینی که مانع گسترش سرطان پروستات می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

براساس مطالعه‌ای که توسط محققان سرطان Cedars-Sinai انجام شد، هدف قرار دادن پروتئین خاصی که اغلب در سرطان پروستات بیش از حد تکرار می‌شود، می‌تواند به جلوگیری یا به تاخیر انداختن گسترش بیماری به سایر قسمت‌های بدن کمک کند.

این تحقیق که در مجله معتبر Nature Communications منتشر شده است، امکان استفاده از داروهای تجاری موجود برای از بین بردن پروتئینی به نام پروتئین کیناز ۲ یا RIPK۲ در تعامل با گیرنده باز را فراهم می‌کند.

محققان این مطالعه معتقدند اگر نتایج به دست آمده در آزمایش‌های بالینی انسانی تأیید شود، این یافته می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر درمان مردان مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات داشته باشد.

دکتر وی یانگ، دانشیار جراحی و علوم زیست پزشکی می‌گوید: «حدود ۹۰ درصد از مرگ و میرهای سرطان ناشی از عود سرطان و متاستاز است که با گسترش سرطان به سایر اندام‌های بدن ایجاد می‌شود، اگر بتوانیم از بروز متاستاز جلوگیری کنیم، به‌طور قابل‌توجهی طول عمر و کیفیت زندگی مردان مبتلا به این بیماری را می‌توان افزایش داد».

برای درک بهتر محرک‌های ژنتیکی توسعه بیماری و اهداف درمانی بالقوه، این تیم تحقیقاتی مولکول‌های بافت سرطانی در مردان مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات را بررسی کردند. محققان دریافتند که RIPK۲ در ۶۵ درصد از سرطان‌های کشنده پروستات تقویت می‌شود که هر ساله تقریباً ۳۴۰۰۰ مرد آمریکایی را می‌کشد.

نویسنده پروژه می‌گوید: «در این پژوهش دریافتیم که تقویت پروتئین RIPK۲ همراه با پیشرفت سرطان افزایش می‌یابد، که به ما نشان داد این پروتئین ممکن است، نقش بسیار مهمی در پیشرفت سرطان داشته باشد».

یانگ معتقد است، در حالی که این پروتئین در اختلالات التهابی مورد مطالعه قرار گرفته است، اطلاعات کمی در مورد عملکردهای مولکولی آن در زمینه پیشرفت سرطان و متاستاز وجود دارد.

هنگامی که پروتئین شناسایی شد، تیم تجزیه و تحلیل در مقیاس بزرگ برای رمزگشایی اینکه چگونه RIPK۲ ممکن است فعالیت سایر عملکردها را در سلول تغییر دهد، انجام دادند. محققان دریافتند که RIPK۲ پروتئین دیگری را فعال می‌کند، که به نوبه خود محرک مهمی به نام c-Myc را تحریک می‌کند و باعث پیشرفت و متاستاز بسیاری از انواع سرطان، از جمله سرطان پروستات می‌شود.

در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها بر روی موش‌ها، محققان دریافتند که مهار عملکرد RIPK۲ با مهارکننده‌های مولکولی کوچک (داروها) و سیستم ویرایش ژن به طور قابل‌توجهی گسترش سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. آنها دریافتند که هدف قرار دادن این پروتئین با یک مهارکننده پروتئین موجود مورد تایید FDA، متاستاز سرطان پروستات را تا ۹۲ درصد در موش کاهش می‌دهد.

این محققان در نظر دارند اثرات مهار RIPK۲ را بر روی سلول‌های ایمنی ارزیابی کنند تا ببینند آیا این پروتئین می‌تواند توانایی سلول‌های ایمنی را برای حمله به تومورها بهبود بخشد یا خیر؟

منبع: medicalxpress/ ترجمه: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین