کد خبر: ۷۶۳۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲

راهکار‌هایی برای تغذیه مناسب در ماه رمضان

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود.
راهکار‌هایی برای تغذیه مناسب در ماه رمضان
آفتاب‌‌نیوز :

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توجه به توصیه‌های ساده تغذیه‌ای در وعده‌های افطار و سحر می‌تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع جسمی و بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند.

طب ایرانی برای پیشگیری از این معضلات راهکار‌هایی ارایه می‌دهد:

_ اگر از هر نوع بیماری گوارشی رنج می‌برید حتما قبل از شروع ماه مبارک با یک پزشک در مورد امکان روزه گرفتن مشورت کنید. در برخی بیماری‌ها از جمله زخم اثنی عشر گرفتن روزه صحیح نیست و منجر به تشدید بیماری می‌شود.

_ مواد غذایی مختلف از نظر کیفیت و ویژگی‌ها با هم متفاوت هستند و در نتیجه هضم آن‌ها یکسان نخواهد بود. وقتی دو یا چند غذای مختلف با هم خورده شود، معده و دستگاه گوارش نمی‌تواند همه آن‌ها را به حد نهایی هضم کند و در نتیجه فساد هضم رخ می‌دهد.

_ از مصرف غذا‌های مختلف و سفره‌های رنگین افطار و سحر خودداری کنید.

_ به سالاد و مخلفات افطار "نه" بگویید.

_ این مواد بویژه اگر با حجم زیاد در کنار افطار یا با وعده اصلی مصرف شود باعث هضم نشدن، نفخ، ترش کردن یا درد شکم می‌شوند.

_ حلیم و آش رشته در تابستان؛ هرگز. حلیم و آش رشته و امثال آن غذا‌های سنگینی محسوب می‌شوند و غذای تابستان نیستند. پس آن‌ها را از سفره افطار تابستانی خط بزنید و در صورت تمایل زیاد، به مقدار کم قانع شوید.

_ وعده افطار و شام را جدا کنید.

_ از آنجایی که معده مدت طولانی خالی بوده است، توان هضم حجم بالای مواد را ندارد، از این رو توصیه می‌شود در زمان افطار یک ماده غذایی میل شود و در صورت تمایل و نیاز حدود یک ساعت بعد شام میل شود.

_ از مصرف آب و نوشیدنی با غذا خودداری کنید؛ این اصل همیشه صادق است، اما در ماه رمضان که معده در طول روز کمی ضعیف می‌شود نمود بیشتری دارد و به شدت باعث اختلال هضم، رفلاکس، نفخ و... می‌شود.

_ برخی غذا‌ها را فراموش کنید؛ مصرف برخی غذا‌ها مانند ماکارونی، آش رشته، ماهی، سالاد الویه، به ویژه در وعده سحر در این ماه علاوه بر احساس سنگینی، امکان افزایش تشنگی در طول روز را به دنبال دارد. همچنین مواد غذایی پر ادویه و نمک حرارت بدن را بالا برده و موجب تشدید تشنگی می‌شود.

برای جلوگیری از یبوست به جای مصرف میوه‌های بسیار آبدار و خام که باعث درد شکم می‌شوند می‌توان خیسانده برگه هلو، زردآلو، انجیر و آلوی بخارا استفاده کرد. این خشکبار باید در آب جوش یا گلاب داغ یکساعت خیسانده و سپس میل شود. بهتر است مصرف این ترکیب یک تا دو ساعت بعد از شام باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین