کد خبر: ۷۶۶۹۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵

افراد مبتلا به فشار خون می‌توانند ورزش کنند؟

پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه انجام هر نوع ورزشی را برای بیماران مبتلا به فشار خون مناسب ندانست و گفت: ورزش‌های هوازی بهترین ورزش برای این افراد است.
افراد مبتلا به فشار خون می‌توانند ورزش کنند؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر تورج خدیری به نقش ورزش در پیشگیری و کنترل فشار خون در افراد اشاره کرد و افزود: طبق مطالعات، 70 درصد علت فشار خون‌ها در افراد نامشخص است و تنها منشا 30 درصد آن با بررسی های قلبی و عروقی مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: هرچند درصد کمی از منشاء فشار خون‌ها قابل تشخیص است، اما همین اندازه هم برای ما بسیار اهمیت دارد، چرا که وقتی می‌دانیم علت فشار خون در فردی چیست، می‌توانیم درمان مناسب را برای او تجویز کنیم، بنابراین به افردی که فشار خون دارند توصیه می شود در گام اول معاینات کامل را توسط یک پزشک متخصص قلب و عروق و آزمایشات چربی خون، املاح خونی و... انجام دهند، تا علت این بیماری در فرد مشخص شود.

وی اضافه کرد: پس از اینکه تشخیص داده شد فشار خون فرد دارای علت خاصی است و یا اینکه علت نامشخصی دارد، می توان ورزش را هم چاشنی داروهایی کرد که پزشک برای او تجویز می کند و به این شکل از میزان فشار خون فرد کم کرد.

خدیری به چگونگی تاثیرات ورزش در کاهش و کنترل بیماری فشار خون در افراد مبتلا به آن پرداخت و گفت: یکی از اثرات بسیار مفید ورزش، تقویت قلب و عروق است، به این شکل که عضله قلب توسط ورزش بویژه ورزش های هوازی تقویت می شود و به دنبال آن پمپاژ خون در رگ ها به راحتی انجام می گیرد و در نهایت فشار از روی رگ ها برداشته می شود، لذا در درازمدت افت فشار خون و تنظیم فشار خون فرد را به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: اینکه ورزش تا چه میزان می تواند فشار خون را کم کند، بستگی به افراد مختلف دارد و مطالعات گوناگون هم میزان متفاوتی را در این زمینه ارائه کرده اند که نتیجه آن این شده که ورزش در کاهش فشار خون افراد مختلف، اثرات مختلف خواهد داشت.

این پزشک ورزشی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، از آنجایی که بالا بودن وزن افراد رابطه مستقیمی با ابتلای آنها به فشار خون دارد، تاجایی که اکثر افراد دارای وزن نامناسب از فشار خون هم رنج می برند، بنابراین ورزش می تواند به تنظیم وزن بدن و در نتیجه کاهش فشار خون در این افراد کمک کند.

این پزشک ورزشی به نقش ورزش در تقویت روحی و روانی افراد مبتلا به فشار خون هم اشاره کرد و گفت: ورزش خصوصا ورزش های همگانی و دسته جمعی باعث افزایش روحیه و کاهش استرس در افراد می شود و این مسئله روی کاهش فشار خون هایی که با منشا نامشخص هستند، می تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو، در پاسخ به این پرسش که افراد مبتلا به فشار خون تا چه اندازه می توانند ورزش کنند، گفت: انجام ورزش های نامنظم نه تنها تاثیری روی بهبود این افراد ندارد، بلکه اثرات نامطبوعی هم روی بدن خواهد گذاشت.

خدیری یادآور شد: انجام ورزش منظم، طی سه ماه می تواند فشار خون را تنظیم کند و حتی فرد مبتلا می تواند با مشورت پزشک خود، میزان داروهایش را کمتر کند.

وی به افراد مبتلا به فشار خون توصیه کرد، در طول روز 150 دقیقه فعالیت متوسط و یا 75 دقیقه فعالیت شدید داشته باشند.

این پزشک ورزشی در رابطه با نوع ورزش هایی که افراد مبتلا به فشار خون می توانند انجام دهند نیز گفت: انجام هر نوع فعالیت ورزشی برای این افراد مناسب نیست، بنابراین توصیه می شود بیشتر ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی، باغبانی با سطح فعالیت بالا و... را انجام دهند و از انجام ورزش های غیر هوازی که می تواند فشار روی قلب و عروق را افزایش دهد و در کوتاه مدت فشار خون را بالا ببرد، پرهیز کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار انجام فعالیت های ورزشی، نوع تغذیه هم در کنترل و کاهش بیماری فشار خون در افراد مبتلا تاثیرگذار است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین