کد خبر: ۷۷۵۶۶۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۱
نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فراپادمانی

بیانیه ایران در واکنش به قطعنامه آژانس: سانتریفیوژ‌های پیشرفته نصب می‌کنیم

وزارت امور خارجه ایران، در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از تصویب قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: ایران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب ین قطعنامه، گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آن‌ها است.
بیانیه ایران در واکنش به قطعنامه آژانس: سانتریفیوژ‌های پیشرفته نصب می‌کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

متن بیانیه وزارت امور خارجه ایران در ارتباط با این موضوع به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می‌نماید.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانیه مشترک مورخ ۵ مارس ۲۰۲۲، حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی طرفانه و حرفه ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیجوجه نگرانی عدم اشاعه‌ای نداشته، صورت دهد. ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یکبار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد.

جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته همواره با آژانس همکاری سازنده‌ای داشته و انجام بخش قابل توجهی از بازرسی‌های آژانس در سطح جهانی در ایران موید این نکته است به گونه‌ای که کشورمان در حال حاضر از شفاف‌ترین برنامه صلح آمیز هسته‌ای در میان کشور‌های عضو آژانس برخوردار است.

تصویب قطعنامه یادشده که بر اساس گزارش شتابزده و غیر متوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، نتیجه‌ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت.

همانگونه که قبلا نیز اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ نموده که نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آن‌ها است.»

پاسخ ایران به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام "قاطع و متناسب" است

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با انتقاد از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در جلسه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: پاسخ ایران قاطع و متناسب است.

سعید خطیب زاده در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «آمریکا و سه کشور اروپایی با تلاش برای پیشبرد یک قطعنامه برآمده از سوء محاسبه و مشاوره غلط علیه کشوری با شفاف‌ترین برنامه هسته ای صلح آمیز در جهان، اغراض کوته‌ بینانه خود را فراتر از اعتبار آژانس قرار دادند. بانیان این قطعنامه مستقیما مسئول تبعات بعدی هستند. پاسخ ایران قاطع و متناسب است.»

رویترز: ایران برنامه نصب سانتریفیوژهای خود را گسترش می‌دهد

خبرگزاری رویترز نیز روز چهارشنبه در خبری به استناد از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو نوشت که ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در تاسیسات زیرزمینی نطنز آغاز کرده است.

در گزارش آژانس اتمی که به رصد رویترز و به تایید آژانس رسیده، آمده است: ایران نصب سانتریفیوژهای IR-6 در آبشار واحد را آغاز کرده که پیشتر توسط ایران به آژانس گزارش شده بود.

در این گزارش آمده که نصب دو آبشار دیگر از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 همچنان آغاز نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین