کد خبر: ۷۷۶۴۲۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
اعتراض شدید برخی نمایندگان مجلس به گرانی‌ها:

آقای رئیسی! گرانی‌ها دمار مردم را درآورده؛ برای کنترل تورم تدبیر جدی کنید

تعدادی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز در قالب تذکر و نطق میان دستور به رئیس‌جمهور از دولت سیزدهم خواستند برای مسئله گرانی‌ها و افزایش بیش از پیش تورم رسیدگی و تدبیر جدی کنند.
آقای رئیسی! گرانی‌ها دمار مردم را درآورده؛ برای کنترل تورم تدبیر جدی کنید
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از گرانی‌ها گفت: ما دیگر نمی‌توانیم پاسخگوی مردم باشیم. انتظار داریم همه ارکان دولت بسیج شده و به داد مردم برسند.

احد آزادیخواه در تذکری شفاهی در جلسه علنی دیروز گفت: تورم و گرانی درحال شکستن کمر بسیاری از مردم است، قرار نبود مردمی سازی یارانه‌ها با این حجم از تورم غیرقابل انکار برابر باشد.طبق برنامه باید کالابرگ به دست مردم می‌رسید که این اتفاق هنوز محقق نشده و انگار در ماه آینده نیز رخ نمی‌دهد، همچنین قرار بود ۷ قلم کالا افزایش قیمت داشته باشد و با کالابرگ جبران شود، اما درحال حاضر ۷۰۰ قلم کالا گران شده است؛ ما دیگر نمی‌توانیم پاسخگوی مردم باشیم، انتظار داریم همه ارکان دولت بسیج شده و به داد مردم برسند.

نماینده مهریز و بافق در مجلس هم خطاب به مسئولین کشور گفت: با توصیه و سفارش مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود.

صباغیان درباره گراین‌ها خطاب به نمایندگان مجلس گفت: امروز گرانی درحال خرد کردن استخوان‌های نحیف خانواده‌های ضعیف و حتی متوسط است. امری که هرگز مسئولین و کسانی که حقوق و پرداخت مناسب دارند درک نخواهند کرد.

صباغیان خطاب به رئیس‌جمهور تاکید کرد: آقای رئیسی و مسئولین اقتصادی؛ گرانی‌ها دمار مردم را درآورده است، شما در برنامه‌های خود وعده وضعیت بهتر اقتصادی را داده اید و با این شعار انتخاب شدید، امروز وضعیت اقتصادی مردم بدتر شده است و هر روز شاهد بالارفتن قیمت ارز، طلا، قیمت خوراکی‌ها و کالا‌ها هستیم. اگر این گرانی‌ها موقتی است و با مردم صحبت کنید و زمان مشخص کنید و آینده را برای مردم تشریح کنید. تا گرگ‌ها و سلطان‌های شکر، مرغ، روغن و فولاد و ... مجازات نشوند؛ مبارزه با فساد، اختلاس و گرانی در جایگاه حرف باقی می‌ماند.

نماینده علی آباد کتول هم با انتقاد از تصمیم هیات رئیسه مبنی بر غیرعلنی کردن جلسه با حضور وزرا، ادامه داد: چرا با وجود اینکه وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی در جلسه حضور داشتند جلسه غیرعلنی برگزار شد. ما صدای مردم هستیم و از دولت با رای اعتماد خود حمایت کردیم چرا باید جلسات به صورت غیرعلنی برگزار شود.

رحمت‌الله نوروزی تصریح کرد: مردم باید در جریان امور قرار گیرند، امروز همه چیز گران شده و ۴۰۰ قلم کالا افزایش قیمت داشته است. امروز فشار روی بازنشستگان، کارمندان، کارگران و اقشار آسیب پذیر است.

وی با بیان اینکه مردم از ما انتظار دارند که جلوی وزرا حرف خود را بزنیم، گفت: مردم با پیامک مطالبه خود را به ما عنوان کردند و می‌خواهند صدای آن‌ها باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: با این وجود عنوان شده که قیمت روغن مجددا ۱۷ درصد گران‌تر خواهد شد و مردم باید بدانند نمایندگان و خادمان ملت با وجود اینکه تعامل با دولت دارند، اما صدای آن‌ها هستند و نظرات خود را به صورت شفاف بیان خواهند کرد.

وی با یادآوری اینکه ۲ هفته تمام در حوزه انتخابیه بودیم و صدای مردم را شنیدیم، گفت: جوجه ریزی استان گلستان که حدود ۵۰۰ تن است و میدان بهمن تهران را تامین می‌کند امروز دچار کاهش تولید شده و این موضوع به چرخه تولید مواد غذایی آسیب می‌زند.

پاک مهر نماینده بجنورد نیز در تذکری شفاهی به رئیس‌جمهور نظارت بر قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت مایحتاج عمومی مردم و بازنگری در دهک بندی‌ها را ضروری دانست.

رجایی نماینده لنجان هم در نطق میان دستور با بیان اینکه مبارزه با گرانی و تورم در کنار تامین به موقع و دسترسی کالا‌های اساسی از مهمترین دغدغه‌های مردم است، گفت: مردم در تحمل گرانی و تورم در فشار طاقت فرسایی قرار گرفته‌اند؛ جراحی به موقع اقتصادی یک شمشیر دولبه است اگر به درستی اجرا شود؛ اقتصاد کشور نجات خواهد یافت در غیر این صورت آسیب جدی به مردم وارد خواهد کرد.

عضو کمیسیون عمران هم با بیان اینکه دولت با صحبت نکردن با مردم، نیرو‌های امنیتی و روحانیت را به زحمت انداخته است، می‌گوید: متاسفانه دولت مجلس را هم به زحمت انداخته و نمایندگان درحال حاضر نمی‌دانند که چه رفتاری باید داشته باشند.

علیرضا پاک فطرت افزود: اگر کشور و سازمان برنامه از بودجه مناسبی برخوردار نیست و پول در اختیار ندارد با مردم به صورت واضح سخن بگوید.

نماینده شیراز با اشاره به اینکه در صورتی‌که عبدالملکی نتواند پاسخ مناسبی به بازنشستگان بدهد به عنوان نخستین نماینده استیضاح وی را در مجلس آغاز خواهم کرد، اضافه کرد: ذکر این نکته ضروری است که نمایندگان بیش از این نمی‌توانند با دولت مدارا کنند و به رئیس سازمان برنامه و بودجه هم تذکر می‌دهم که در صورتی‌که در پرداخت حقوق‌ها با مشکل مواجه است به صورت مستقیم با مردم سخن بگوید.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه مدیران باید با درک صحیح از شرایط زمانی و اقتصادی وضعیت را بسنجند، ادامه داد: قطعا مدیران باید با نگاهی با سیاست‌های جهانی و اتفاقات پیرامون کشور اقدامات مناسبی انجام دهد.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه دولت باید به اعتراضات مردم و تذکرات نمایندگان توجه ویژه‌ای داشته باشد افزود: افرادی که به حق و حقوقشان معترضند درصدی از مردم هستند که دولت باید به صدای این افراد به دقت گوش کند.

نماینده اردبیل نیز گفت: رهاشدگی در شرایط کنونی بعد از توزیع یارانه‌ها قابل قبول نیست چرا که مردم توان خرید خود را از دست داده‌اند.

صدیف بدری خاطرنشان کرد: قرار بود تنها قیمت چهار قلم کالا افزایش پیدا کند، اما این افزایش قیمت در سایر کالا‌ها نیز تاثیرگذار بوده و به نوعی کنترل قیمت‌ها دچار سوء مدیریت شده است.

بدری اضافه کرد: در جراحی اقتصادی باید قبل، حین و بعد از جراحی مراقبت‌های فوری انجام شود تا این جراحی منجر به عوارض ناخوشایند نشود.

*جلسه غیرعلنی مجلس درباره حقوق بازنشستگان

نمایندگان مجلس هم دیروز در جلسه‌ای غیرعلنی وضعیت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را با حضور وزیر کار بررسی کردند.

رئیس مجلس در پایان این جلسه گفت: در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و رئیس کل بانک مرکزی و با موضوع حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و همینطور تامین کالا‌های اساسی به صورت غیرعلنی بررسی شد. قالیباف به مردم اطمینان داد که مجلس با حساسیت مساله معیشت را بررسی کرده و بر این موضوع دقت نظر ویژه‌ای دارد.

نماینده اراک درباره نشست غیرعلنی مجلس به واکنش نمایندگان به مصوبه دولت در بحث حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس در این جلسه به نمایندگان دولت به ویژه وزیر کار درخصوص مصوبه دولت در بحث حقوق بازنشستگان اعتراض کردند و مخالف این مصوبه هستند.

آصفری ادامه داد: نمایندگان معتقدند افراد همانطور که در زمان اشتغال بیمه پرداخت کردند و حق بیمه آن‌ها به طور سالیانه افزایش داشته اکنون هم باید از افزایش سالیانه بهره‌مند باشند. ازسوی دیگر در این خصوص مصوبه شورای عالی کار وجود دارد که خود دولت هم در این شورا نماینده دارد. نمی‌شود این شورا یک چیزی تصویب کند و بعد این موضوع را به هیات دولت ببرند و یک مصوبه دیگر داشته باشند.

نماینده اراک در رابطه با سازوکار مواجهه مجلس با این موضوع، تصریح کرد: قرار شد کمیسیون اجتماعی با حضور مقامات وزارت کار موضوع را پیگیری کند.

آصفری گفت: در رابطه با تصمیم‌گیری پیرامون این مصوبه، نمایندگان معتقدند که اگر دولت نسبت به لغو این مصوبه اقدام نکند، مجلس به صورت مستقیم از طریق مراجع قضایی بحث ابطال آن را پیگیری کند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس گفت: وزیر کار در این جلسه تاکید کرد ۷۰ درصد حقوق بگیران بازنشسته که حداقل دریافتی را داشتند به میزان ۵۷ درصد حقوق آن‌ها افزایش یافته است و ۲۶ درصد هم که حقوق ۱۰ میلیونی دریافت می‌کردند، ۱۰ درصد به علاوه ۶۵۰ هزار تومان به حقوق آن‌ها اضافه خواهد شد که در مجموع ۱۷ تا ۲۵ درصد به حقوق این بخش اضافه می‌شود.

میرتاج الدینی خاطرنشان کرد: بازنشستگانی که حقوق بالای ۱۰ میلیون دارند هم به میزان ۱۰ درصد افزایش حقوق خواهند داشت. البته تاکید مجلس براساس نامه‌ای که کمیسیون اجتماعی به دولت نوشته است، تجدید نظر برای حقوق بازنشسته‌های متوسط بگیر زیر ۱۰ میلیون تومان است. وزیر کار هم در این باره تاکید کرد براساس منابع داخلی و رفاهیات، بخشی از این تجدید نظر در حقوق‌ها انجام خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس هم به توضیحات وزیر کار در جلسه غیرعلنی مجلس اشاره کرد و گفت: به گفته عبدالملکی حدود ۶۰ درصد بازنشستگان حداقل بگیر هستند که حقوق آن‌ها بین ۵۵ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

مهرداد ویس کرمی افزود: به گفته وزیر کار این وزارتخانه براساس قانون افزایش حقوق‌ها را اعمال کرده و این افزایش حقوق به نفع حداقل بگیران بوده است و تا حدود ۵۵ درصد به حقوق آن‌ها افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه عبدالملکی میانگین افزایش حقوق کل بازنشستگان را ۳۸ درصد اعلام کرد، افزود: بنا بر ادعای عبدالملکی وزارت کار تلاش دارد عدالت در پرداخت حقوق بازنشستگان را اعمال کند گرچه با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز هم با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس گفت: در این جلسه موضوع افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که وزیر کار در این باره گفت که دولت حق دارد با افزایش ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مخالفت کند!

نماینده تبریز اظهار داشت: عبدالملکی عنوان کرد که دولت سهامدار و شریک و سهامدار سازمان صندوق تامین اجتماعی و ضامن پرداخت حقوق بازنشستگان این صندوق است و زمانی که صندوق قادر به پرداخت بازنشستگانش نباشد، دولت این کار را انجام خواهد داد و از این حیث حق دارد با افزایش ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگان این صندوق مخالفت ورزد.

علیرضا بیگی خاطرنشان کرد: وزیر کار همچنین گفت طبق ماده ۹۶ اساسنامه تامین اجتماعی، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید به تصویب هیات وزیران نیز برسد.

*مخالفت مجلس با بررسی دوفوریتی لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱

نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز هم با بررسی دو فوریتی لایحه اصلاح تبصره‌های ۱ و ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مخالفت کردند.

ماده واحده این لایحه به شرح ذیل است:۱- در بند "ز" تبصره ۱، عبارت "از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران" به عبارت "مازاد بر سقف منابع جزء ۱ بند "ب" و بند "ی" این تبصره" اصلاح و بعد از عبارت "اعمال حساب نماید. " عبارت "تسویه حساب مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) تحویل شده به دستگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ نیز به همین ترتیب تنفیذ می‌شود. " الحاق می‌شود. همچنین در جزء ۷ بند یادشده، بعد از عبارت "مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) به قیر" عبارت "یا مالچ" الحاق می‌شود.

۲- متن زیر به عنوان جزء ۳ به بند "هـ" تبصره ۷ الحاق می‌شود:۳– در سال ۱۴۰۱ نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا، قطعات، ماشین‌آلات و تجهیزات که با احتساب سود بازرگانی، حقوق ورودی آن‌ها حداکثر ده درصد می‌باشد به یک درصد تقلیل می‌یابد. دولت مجاز است با توجه به کاهش منابع حاصل از حقوق ورودی، نسبت به فروش اوراق مالی تا سقف ۲۸۰ هزار میلیارد ریال اقدام نماید.

سید علی ادیانی نماینده دولت در دفاع از دو فوریت این لایحه گفت:محل تامین منابع قیر رایگان در تبصره بودجه، شرکت ملی نفت ایران تعیین شده است. این مصوبه با رویه سنوات قبل سازگاری نبود در بودجه‌های سال‌های قبل محل تامین این منابع مالی از محل فروش داخلی نفت خام به پالایشگاه‌های کشور بود لذا با توجه تکلیف مالایطاق به شرکت ملی نفت تامین اعتبار قیر رایگان میسر نبوده است.

وی با بیان اینکه درآمد‌های شرکت نفت در سال‌های اخیر کاهش یافته است افزود: سهم این شرکت از منابع ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز کاهش یافته است بر این مبنا این لایحه تقدیم شد تا بار مالی که نوعی تکلیف مالایطاق برای شرکت ملی نفت ایران است از روی دوش شرکت ملی نفت برداشته شود.

وی تصریح کرد: دولت در این لایحه پیشنهاد داده تا عبارت "از محل منابع شرکت ملی نفت" به عبارت "از محل مازاد بر سقف منابع توسعه بند یک و بند "ی" جایگزین شود، همچنین در سال ۱۴۰۱ نرخ حقوق گمرکی کالا‌ها که ۱۰ درصد پیش‌بینی شده به یک درصد تقلیل یابد و این موضوع منجر به کاهش درآمد خواهد شد، بنابراین پیشنهاد شده برای جبران کسری این منابع، دولت اجازه داشته باشد نسبت به فروش اوراق مالی تا سقف ۲۸۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند.

در ادامه رحمت‌الله نوروزی نماینده علی آباد کتول در مخالفت با بررسی دو فوریت لایحه اصلاح تبصره‌های ۱ و ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: چرا در این دو فوریت بحث قیر را برداشته اید درحالی که بحث این است که بتوانیم با رسیدگی به راه‌های روستایی، جمعیت را در روستا‌ها حفظ کنیم؟ از طرفی دولت برای بحث مالچ پاشی مستقیماً از راه‌های روستایی برداشت کرده که این کار ناصواب و نادرستی است.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت آیین‌نامه تبصره‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را تصویب نکرده است، با این وجود به دنبال تغییر بودجه است! لذا از همکاران تقاضا می‌شود که با این درخواست مخالفت کنند تا بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی بتوانند خدمت رسانی لازم را به مردم داشته باشند.

در ادامه سید کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا نیز در مخالفت با بررسی دوفوریت لایحه مذکور گفت: مواردی که در این لایحه آمده است با سرنوشت مردم بازی می‌کند، چرا که موضوعات متناقض آمده و لازم است به دولت بازگردد.

*نامه نمایندگان به رهبر انقلاب

نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رهبر انقلاب از بیانات ایشان در آغاز سال سوم مجلس تقدیر کردند.

جمعی از نمایندگان مجلس تاکید کردند: مجلس را مسئول و متولی نقد درونی در ابعاد ملی می‌دانیم و با تقویت بعد نظارت چشمان تیزبین ملت در رصد وضعیت کشور به ویژه بخش‌های دولتی خواهیم بود و نقاط قوت و آسیب پذیری‌ها را با دقت زیرنظر می‌گیریم، همچنان کههمان‌طور که تذکر دادید دشمن بیش از آنکه به توانایی‌های خود امیدوار باشد به اشتباه‌های ما امید بسته است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است:مسئولیت تمامی قوانین و مصوبات مجلس را برعهده می‌گیریم و با هیچ طرح و لایحه‌ای برخوردی خلاف منافع و مصالح ملت نخواهیم کرد، مطالبه به حق شما در عدم ارجاع مصوبات ناشدنی به شورای نگهبان و دولت را به جد دنبال می‌کنیم و توضیح و تشریح مسائل برای عامه مردم را از مصادیق جهاد تبیین می‌دانیم.

در نامه نمایندگان تصریح شده: از افزایش بی‌رویه طرح جلوگیری خواهیم کرد تا دولت که خود مجری قوانین خواهد بود لوایح کارشناسی خود را ناظر به روش‌های پیاده سازی و امکان آن تدوین و ارائه کند.

*بیانیه نمایندگان در مورد قطعنامه شورای حکام

۲۶۰ نماینده مجلس در بیانیه‌ای ضمن محکومیت قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از کاهش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و توقف فعالیت دوربین‌های نظارت فراپادمانی حمایت کردند.

رئیس مجلس هم در نطق پیش از دستور خود گفت: تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نشان می‌دهد که طرف مقابل در رسیدن به توافق خوبی که تحریم‌ها علیه ملت ایران را رفع کند، جدی نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
بردیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
2
40
دولت انقلابی.مجلس انقلابی.قوه قضائیه انقلابی.نتیجه ش بهتر از این نمی شود، مابقی ملت ضد انقلابند. همش شعاره بس کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
احسنت.
متاسفانه چه به کر بخونی و چه به کور برقصی.اصلا و ابدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
0
33
دولت فهيم و راستگو گفته فقط 4 قلم افزايش قيمت داشته.
چرا جوسازي مي كنيد؟!
تازه ازش حمايت هم شده....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
0
25
این اختیار را خودتان به دولت دادید. حالا هم کی بود کی بود من نبودم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
8
4
دوره روحانی هم اینقدر سر وصدا می کردید این همه مشکلات را نداشتیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
0
10
فقط منتظر دستور شما بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
8
3
دولت قبل خوب بود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
0
9
واقعا آدم سوال براش پیش می آید که آیا برآیند وضعیت اقتصادی و مالی فعلی تصادفی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
0
8
ای بابا پس مجلس چکاره است ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
0
12
آقای رئیسی شایعه نکن اذهان مردم تشویش نکن گرانی و تورم اصلا وجود نداره هر که این حرفها رو زده دشمن مردم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین