کد خبر: ۷۸۴۰۷۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
قیمت مسکن همراه با تورم پیش می‌رود

دولت دست خود را از جیب ملت بیرون بکشد

عضو مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه وقتی تمام فلزات ساختمانی نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند چطور انتظار داریم قیمت مسکن کاهش پیدا کند، گفت: اگر دولت می‌خواهد قیمت مسکن کاهش پیدا کند اول باید دست خود را از جیب مردم بیرون بکشد.
دولت دست خود را از جیب ملت بیرون بکشد
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا پاک فطرت در خصوص وضعیت قیمت مسکن، اظهار کرد: مسکن هم تابعی از تورم، قیمت دلار و نوسانات بازار است. کاهش قیمت مسکن را که در خواب باید دید، اما زمانی می‌توانیم قیمت آن را ثابت نگه داریم که عرضه مسکن بالا برود. دولت نمی‌تواند مسکن بسازد و در هیچ کشوری هم خود دولت مسکن نساخته است بلکه باید تسهیل‌گر باشد؛ اما وقتی شهرداری‌ها خصوصا در کلانشهر‌ها عوارض ساختمانی را بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دادند، بنابراین نباید منتظر تثبیت قیمت باشیم.

با وجود افزایش قیمت مسالح ساختمانی چطور انتظار داریم قیمت مسکن کاهش یابد!

او با اشاره به تاثیر افزایش قیمت مسالح ساختمانی بر قیمت مسکن، گفت: وقتی تمام فلزات ساختمانی نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است، پس چطور انتظار داریم قیمت مسکن کاهش پیدا کند! لذا اگر دولت می‌خواهد قیمت مسکن کاهش پیدا کند اول باید دست خود را از جیب مردم بیرون کشیده و قیمت تولیدات خودش را پایین نگه دارد؛ حتی در تولید کابینت آشپرخانه، قیمت یراق آلاتی که از چین وارد می‌شود، افزایش زیادی داشته است؛ بنابراین دولت در عمل باید ثابت کند که به دنبال کاهش قیمت است؛ زیرا با این وضعیت اگر خانه هم ساخته شود، ارزان به دست مردم نخواهد رسید مگر اینکه عرضه از تقاضا سبقت بگیرد که بعید است.

مسکن‌هایی که می‌سازیم تنش‌های اجتماعی و افسردگی را افزایش می‌دهد

پاک فطرت با انتقاد از اینکه مسکن در کشور ما، به صورت علمی ساخته نمی‌شود، گفت: در کشور باید مسکنی ساخته شود که محل سکونت و آرامش باشد؛ ما قرار نیست مسکنی بسازیم که به زور عده‌ای را در آن ساکن کنیم، چون این نوع مسکن ها، تنش‌های اجتماعی، افسردگی و خشن شدن مردم را باعث می‌شود. همانطور که می‌بینیم مردم خشن شده‌اند، چون ساختمان‌های ما فضای باز ندارد و محرمیت‌ها و مشرف‌ها رعایت نمی‌شود. این نوع مسکن‌ها که به صورت فشرده ساخته می‌شود، شبیه کمپ است و معضلات اجتماعی را به وجود می‌آورد و بخش‌های زیادی از مسکن مهر که خصوصا در کلانشهر‌ها ساخته شد، خوب بود، اما به بشریت خدمت نکرد.

سیستم اقتصادی دولت با هم هماهنگ نیست

این نماینده مردم در مجلس در خصوص وام ودیعه مسکن مستاجران، بیان کرد: دولت تصویب کرد که به مستاجران وام پرداخت شود، اما مبلغ آن خیلی کم است و شاید ارزش این را نداشته باشد که کسی بخواهد آن را دریافت کند، اما اگر بانک‌ها می‌گویند منابع نداریم به این دلیل است که سیستم اقتصادی دولت با هم هماهنگ نیست؛ بانک‌ها همراه با دولت نیستند، زیرا دولت خیلی از آن‌ها قرض گرفته است و به همین دلیل هم هماهنگ عمل نمی‌کنند.

قیمت مسکن همراه با تورم پیش می‌رود

پاک فطرت در پایان خاطرنشان کرد: طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، ساخت یک و نیم میلیون مسکن شروع شده است که در مرحله فونداسیون و اسکلت است که باید برای تکمیل آن یک سال تا یک سال و نیم صبر کرد؛ برای مابقی تعداد مسکن‌هایی هم که قول داده بودند، دنبال زمین و امکانات هستند؛ بنابراین تا یکسال آینده نمی‌توان قیمت مسکن را ثابت نگه داشت و همراه با تورم پیش خواهد رفت.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین