عبداله توکلی لاهیجانی در نمایشگاه ” برنامه تحولی در صنعت خودروی ایران “ افزود: در طرح تحول صنعت خودرو، بحث خوروهای اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. در خودروهای اقتصادی مصرف سوخت در کمترین میزان قرار دارد و این موضوع با وزن خودرو در ارتباط است همچنین در خودروهای اقتصادی باید وزن خودرو را کاهش داد در حالیکه نباید از امکانات و تجهیزات آن است.
توکلی اضافه کرد: خودروساز و قطعه ساز قرارداد بلندمدت و تعاملی با هم ندارند ضمن اینکه قطعه سازان یک محصول در طول سالهای مختلف تغییر میکنند و واسطههایی بین قطعه ساز و خودروساز قرار دارد که باعث افزایش قیمت میشوند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: ما اکنون با تولید سالانه حدود ۹۰۰ هزار خودرو، رتبه هجدهم دنیا در تولید خودرو را داریم و هدفگذاری شده تا به تولید ۳ میلیون دستگاه در سال برسیم. شاخصهای نظیر نیروی کار ارزان، انرژی ارزان و نیروی مهندسی فراوان باعث شده تا ما ظرفیت افزایش تولید و رشد صنعت خودرو را نسبت به شرکتهای خارجی داشته باشیم. در قوای محرکه ظرفیت تولید برای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو را داریم و در خط بدنه هم این ظرفیتها برای رسیدن به هدف ۳ میلیون دستگاه در سال وجود دارد.
وی اضافه کرد: از سال ۹۷ ظرفیت تولید ما کاهش یافت و به نصف رسید و حتی آنچه تولید میشد هم کامل نبود و در پارکینگها میماند.