کد خبر: ۷۹۳۲۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
ایران نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز هشدار داد

نامه نماینده ایران به سازمان ملل درباره اتهامات آلبانی

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: ایران به عنوان یکی از اهداف حملات سایبری، ادعاهای آلبانی را ساختگی و بی اساس می داند.
نامه نماینده ایران به سازمان ملل درباره اتهامات آلبانی
آفتاب‌‌نیوز :

سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان با بیان اینکه "ایران به عنوان یکی از اهداف حملات سایبری، ادعاهای آلبانی را ساختگی و بی اساس می‌داند"، نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرموجهی که تحت پوشش ادعاهای بی‌اساس انجام می‌شود، هشدار داد.

سفیر ایران در نامه به آنتونیو گوترش، اتهامات اخیر دولت آلبانی علیه جمهوری اسلامی ایران را بی اساس دانست و تاکید کرد: کشورم به دروغ متهم به حمله سایبری شد.

نماینده کشورمان در سازمان ملل در این نامه که رونوشت آن به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال شده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه انتساب حمله سایبری ادعایی به زیرساخت‌های آلبانی را قاطعانه رد و محکوم می‌کند. در نتیجه، اتهاماتی که به ایران وارد شده است، کاملاً بی اساس بوده و رد می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، ایروانی همچنین اعلام کرد: این گونه ادعاهای ساختگی و کذب تنها با جعل و فرضیات طرح شده با اهداف سیاسی مطرح شده است. علاوه بر این، با توجه به ماهیت و ویژگی‌های فنی فضای سایبری، ایران نسبت به امکان طراحی و اجرای طیف وسیعی از سناریوهای حمله سایبری توسط شواهد جعلی و ساختگی برای انتساب این حملات به دولت‌ها هشدار می‌دهد.

در نامه نماینده دائم کشورمان اشاره شده که جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر موضع پایدار خود تاکید می‌کند که فضای سایبری و و فناوری‌های مرتبط با آن باید صرفاً برای اهداف صلح آمیز استفاده شود و دولت‌ها باید با همکاری، مسئولانه و با رعایت کامل حقوق بین الملل قابل اعمال اقدام کنند. ایران این رویکرد را در فضای سایبری بین‌الملل حفظ می‌کند که مبتنی بر رفتار هنجاری و مسئولانه دولت در زمان صلح است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در این نامه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از دیرباز هدف اصلی و قربانی اصلی حملات سایبری زیرساختی بوده است که در ارائه خدمات عمومی و دولتی اختلال ایجاد کرده است. حملات استاکس نت و دوکو به تاسیسات صلح آمیز هسته‌ای ایران و همچنین حملات اخیر به زیرساخت‌های صنعتی مانند صنایع فولاد و پتروشیمی نمونه‌هایی از این حملات سایبری هستند. همچنین رژیم صهیونیستی بارها به دخالت خود در این حملات جنایتکارانه که از حمایت بی دریغ آمریکا برخوردار شده، اعتراف کرده است.

سفیر ایران در سازمان ملل در این نامه به امکان طراحی عملیات و حملات سایبری و فعالیت‌های خرابکارانه گروهک تروریستی منافقین با هدف انتساب این اقدامات خرابکارانه به ایران اشاره کرده و گفته است که این سازمان تروریستی مورد حمایت رژیم اسرائیل، قادر به برنامه ریزی و اجرای حملات سایبری به زیرساخت‌های دیگر کشورها از داخل خاک آلبانی می‌باشد و تاکنون نیز این گروهک تروریستی چندین حمله سایبری تروریستی علیه زیرساخت‌های ایران با کمک و حمایت برخی از کشورها انجام داده است.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیر موجهی که تحت پوشش ادعاهای بی اساس انجام می‌شود، حق ذاتی خود را برای پاسخگویی، مطابق حقوق بین الملل و منشور ملل متحد، به هرگونه تهدید، حمله یا اقدام غیرقانونی که منافع، زیرساخت‌های حیاتی و غیرنظامی آن هدف قرار دهد، به تناسب و هر زمان که لازم بداند، محفوظ می‌دارد.

ایروانی در پایان این نامه، تعرض پلیس آلبانی به اماکن دیپلماتیک ایران را نقض آشکار تعهدات بین المللی آلبانی دانسته و تاکید کرده است که پلیس آلبانی با توسل به زور و بدون رضایت ایران وارد نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در تیرانا شدند. چنین تجاوزی نقض آشکار حقوق بین الملل، به ویژه اصل مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی، و همچنین تعهدات کشورها بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در رابطه با روابط کنسولی است، که همه کشورها را ملزم به رعایت آن‌ها بوده و متعهد هستند تا اقدامات مقتضی برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و کنسولی در برابر هر گونه تعرض یا آسیب و جلوگیری از هرگونه خسارات به این اماکن اتخاذ نمایند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین