کد خبر: ۷۹۵۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳

بیانیه انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران درباره مرگ تلخ و غریبانه مهسا امینی

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در بیانیه‌ای به اتفاق تلخ و تاسف بار درگذشت مهسا امینی واکنش نشان داد. متن این بیانیه به شرح زیر است.
بیانیه انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران درباره مرگ تلخ و غریبانه مهسا امینی
آفتاب‌‌نیوز :

درگذشت غریبانه و سوال برانگیز مهسا (ژینا) امینی در ماجرای بازداشت ایشان از طرف گشت ارشاد، بخش بزرگی از جامعه را متاثر و ناراحت کرد و درعین حال واکنش بسیار گسترده افکار عمومی فارغ از همه تعلقات سیاسی و قومیتی را در پی داشت. گرچه امیدواریم مراحل دادرسی و شکایت خانواده ژینا منصفانه و عادلانه به نتیجه برسد، ولی این واقعه یک بار دیگر نشان داد که فقدان نهاد رسانه‌ای مستقل و کارآمد و فقدان آزادی دسترسی به اطلاعات برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران یکی از مهمترین نقاط ضعف ساختاری در جامعه ایران است. این واقعه نشان داد که رسانه‌های رسمی هنوز در قد و قواره گزارش‌دهنده بی‌طرف به رسمیت شناخته نشده‌اند، به همین علت حتی اگر در این مورد خاص نیز درست بگویند که بعید است، نمی‌توانند افکار عمومی را قانع کنند و در نتیجه بدبینی و بی‌اعتمادی عمومی را تشدید می‌کنند.

نه فقط دراین رویداد، بلکه درباره اصل قانون مربوط به پوشش زنان و عملکرد گشت ارشاد نیز رسانه‌های رسمی در حاشیه قرار دارند یا به صورت جانبدارانه وارد میدان می‌شوند، در نتیجه سیاستگذاران از شناخت حقیقت و آنچه که در جامعه می‌گذرد محروم می‌گردند.

ما اطمینان داریم که روزنامه‌نگاران ایرانی توانایی و صلاحیت لازم را دارند که در رسانه‌های رسمی مسائل جامعه ایران را به بحث گذاشته و گزارش‌های معتبر و سازنده از آن تهیه کنند و مردم را از رسانه‌های غیررسمی بی‌نیاز کنند و آگاهی‌های لازم را در اختیار مسئولین قرار دهند تا کار به این وضعیت کشیده نشود. ولی چه می‌توان گفت که کار به جایی رسیده که در این ماجرا یکی از خبرنگاران صداوسیما اعلام کرد: «ما خبرنگاران بیشتر به خاطر ناگفته‌هایمان در روز قیامت کیفر می‌شویم تا گفته‌هایمان.» در واقع این نگفتن‌ها نوع دیگری از دروغ است که همه حقیقت را نگوییم و این برای بی‌اعتبار کردن هر رسانه‌ای کفایت می‌کند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ضمن ابراز همدردی با خانواده خانم ژینا امینی و مردمی که از این رخداد غم‌بار به شدت ناراحت هستند، اعلام می‌کند که:

۱-برای کشف حقیقت باید مراجع مستقل از طرف‌های ذی‌نفع نیز در جریان رسیدگی قرار گیرند. روزنامه‌نگاران به دلایل حرفه‌ای خود نسبت به هر حرفه دیگری تقدم دارند و درخواست داریم که مطابق قانون تمهیداتی اندیشیده شود که حق دسترسی همکاران ما به اطلاعات و گفتگو با شهود و نیز تهیه گزارش درباره این رخداد و زمینه‌های آن فراهم شود تا با انتشار آن بتوان به تفاهم جمعی کمک کرد. ما از همه همکارانی که در این مسیر گام بردارند همه گونه حمایتی را انجام خواهیم داد. شفافیت و آزادی رسانه مانعی جدی در تکرار این‌گونه رخداد‌های تاثرآور است.

۲-رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در جهت ایفای این نقش ذاتی خود نباید با محدودیت و تذکراتی فراقانونی مواجه شوند. این فرصت مغتنمی است برای جامعه ایران که؛ نهاد رسانه‌ای خود را بازسازی و احیا کند، فرصتی که نباید آن را از دست داد. رسانه و جامعه روزنامه‌نگاری کشور رکن رکین در بقا و ثبات یک جامعه امروزی است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین