کد خبر: ۷۹۶۸۹۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲

جدی بگیرید / این موضوع یکی از نشانه‌های دیابت نوع ۲ است

آسیب عصبی از عوارض جانبی شایع دیابت نوع دو است.
جدی بگیرید / این موضوع یکی از نشانه‌های دیابت نوع ۲ است
آفتاب‌‌نیوز :

در این بررسی، متخصصان از نوروپاتی یا آسیب عصبی در قرنیه چشم به عنوان عامل آسیب به عصب‌های سراسر بدن استفاده کردند. آنان به مطالعه نزدیک به ۳۵۰۰ نفر ۲۱ درصد مبتلا به دیابت نوع دو، ۱۵ درصد مبتلا به پیش دیابت و ۶۴ درصد بدون علائمی از بیماری پرداختند و عصب‌های قرنیه هر سه گروه را مورد مطالعه قرار دادند.

متخصصان مشاهده کردند که میزان آسیب دیدگی عصب‌های قرنیه در کنار میزان نارسایی در سوخت و ساز گلوکز افزایش پیدا می‌کند. آسیب عصب قرنیه در افراد مبتلا به پیش دیابت در مقایسه با افرادی که دچار بیماری دیابت نبودند هشت درصد بالاتر بود.

همچنین یافته‌های به دست آمده نشان داده است که در بیماران مبتلا به دیابت آسیب عصب قرنیه نسبت به بیماران مبتلا به پیش دیابت ۸ درصد و در مقایسه با افراد گروه سوم ۱۴ درصد بالاتر بود.

به گفته محققان آسیب عصبی با بالا رفتن سطح قند خون و مدت زمان ابتلای فرد به بیماری دیابت، بیشتر می‌شود.

دکتر "سارا مختار" از دپارتمان پزشکی دانشگاه ماستریخت هلند گفت: بر اساس مطالعاتی که پیش از این انجام گرفته، می‌دانیم که به طور معمول در مدت سه تا پنج سال بیمار از وضعیت پیش دیابت به دیابت نوع دو می‌رسد. یافته‌های ما نشان می‌دهد سطح بالای قند خون می‌تواند مدت‌ها پیش از پیشرفت بیماری دیابت نوع دو به عصب قرنیه آسیب وارد کند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، وی افزود: اندازه گیری آسیب دیدگی عصب قرنیه نسبتا آسان است و شرایطی برای بررسی آسیب عصبی در سایر نقاط بدن فراهم می‌کند. اگر بتوان آسیب عصبی را زود تشخیص داد، ممکن است بتوان این عارضه و مشکلات ناشی از آن را به تعویق انداخت یا از بروز آن جلوگیری کرد و بنابراین کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی بهبود داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین