کد خبر: ۷۹۸۰۷۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

تنهایی سرعت پیری را افزایش می‌دهد

احساس تنهایی و ناراحتی می‌تواند سریع‌تر از سیگار کشیدن شما را پیر کند.
تنهایی سرعت پیری را افزایش می‌دهد
آفتاب‌‌نیوز :

 تحقیقات زیادی برای شناسایی ارتباط بین خطر ابتلا به بیماری‌های جدی با افزایش سن و انتخاب‌های سبک زندگی مانند انتخاب روزانه غذاها، نوشیدنی‌ها و فعالیت‌های بدنی انجام شده است. نتایج مطالعه جدید که در مجله Aging-US منتشر شده، نشان می‌دهد پیری به اندازه انتخاب سبک زندگی تحت تاثیر سلامت روان است.

به نقل از ارث، کسانی که احساس شادی، رضایت و برخورداری از ارتباط اجتماعی می‌کنند، فرایند پیری کندتر را تجربه می‌کنند. این افراد اثرات تضعیف‌کننده فرآیند پیری را کمتر خواهند کرد.

با افزایش سن آسیب‌های مولکولی در سلول‌ها و بافت‌های ما جمع می‌شود و به ایجاد ضعف و بیماری‌های جدی مرتبط با پیری کمک می‌کند. در برخی افراد این فرآیندهای مولکولی شدیدتر از سایرین است که منجر به ایجاد وضعیتی می‌شود که معمولا از آن به پیری سریع یاد می‌شود.

خوشبختانه افزایش سرعت پیری ممکن است با استفاده از مدل‌های دیجیتالی پیری قبل از آشکار شدن پیامدهای فاجعه‌بار آن شناسایی شود. چنین مدل‌هایی همچنین می‌توانند برای شناسایی درمان‌های ضد پیری در سطوح فردی و جمعی مورد استفاده قرار گیرد.

مطالعه جدید یک همکاری بین‌المللی بین دانشمندان آمریکایی و چینی بود که توسط یک شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی که روی توسعه پیش‌بینی‌های سفارشی سن بیولوژیکی انسان با استفاده از نشانگرهای زیستی خاص پیری تمرکز دارد، انجام شد. هدف آن اندازه‌گیری تاثیری بود که تنهایی یا ناراحتی یا داشتن خواب بی‌قرار بر سرعت پیری دارد.

محققان از داده‌های ۱۱ هزار و ۹۱۴ بزرگسال چینی استفاده کردند و موفق به ساخت ساعت پیری جدیدی شدند که با خون و داده‌های بیومتریک شرکت‌کنندگان آموزش داده و تایید شد؛ این اولین ساعت پیری محسوب می‌شود که به طور انحصاری روی یک گروه چینی به این بزرگی آموزش داده شده است.

پیری سریع در شرکت‌کنندگان با سابقه سکته مغزی، بیماری‌های کبدی و ریوی در افراد سیگاری و جالب‌تر از همه در کسانی که وضعیت روانی آسیب‌پذیری داشتند، مشاهده شد. در واقع مشخص شد احساس ناامیدی، ناراحتی و تنهایی سن بیولوژیکی فرد را به میزان قابل‌ توجهی نسبت به سیگار افزایش می‌دهد. همچنین مشخص شد از دیگر عوامل مرتبط با شتاب سالمندی مجرد بودن و زندگی در یک منطقه با عدم دسترسی به خدمات پزشکی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین