کد خبر: ۷۹۸۳۶۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
دخالت نهاد‌های بیرون از دانشگاه باعث شکسته شدن حرمت دانشگاه شد، جای دانشجو در زندان نیست

روایتی جدید از شب وحشتناک دانشگاه شریف/ انتقاد بسیج از حضور رعب‌آور نیرو‌های امنیتی در دانشگاه/ پیام محمدرضا عارف

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شریف با روایتی از اتفاقات یک شنبه شب دانشگاه شریف، از نحوه مواجهه نیروهای امنیتی با دانشجویان انتقاد کرد. محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و استاد دانشگاه شریف نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد دخالت نهاد‌های بیرون از دانشگاه باعث شکسته شدن حرمت دانشگاه شد. بسیج دانشجویی شریف هم در نامه‌ای به وزیر علوم پیرامون اتفاقات روز گذشته در دانشگاه صنعتی شریف، ضمن محکوم کردن آن خواستار برخورد صریح و بدون مماشات طبق آیین نامه ها و قوانین انضباطی حاکم بر دانشگاه شد.
روایتی جدید از شب وحشتناک دانشگاه شریف/ انتقاد بسیج از حضور رعب‌آور نیرو‌های امنیتی در دانشگاه/ پیام محمدرضا عارف
آفتاب‌‌نیوز :

امیرعباس جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اتفاقات شب گذشته دانشگاه شریف اظهار کرد: دیشب تجمع مقابل دانشکده کامپیوتر دانشگاه شروع شد و سپس جمعیت به سمت سردر دانشگاه حرکت کردند و چون قول‌های داده شده به دانشجویان درباره آزاد شدن برخی دانشجویان هنوز عملی نشده بود، دانشجویان تندتر از تجمعات قبلی شعار می‌دادند، حتی شعارهای رکیکی هم به مسئولان نظام دادند.

وی ادامه داد: هنگام خارج شدن دانشجویان از دانشگاه در سردر دانشگاه و پارکینگ درگیری‌هایی رخ داد، نیروهای امنیتی از قبل لیدرهای اعتراضی را نشان کرده بودند و آماده دستگیری بودند، اما هنگامی که دانشجویان از پارکینگ قصد خروج داشتند درگیری رخ داد، گاز اشک‌آور شلیک شد و براساس آنچه من شنیدم تیرهای پینت‌بال هم شلیک شد و وقتی حراست مانع می‌شود که دانشجویان توسط نیروهای امنیتی دستگیر می‌شوند، آن نیروها با حراست برخورد می‌کنند. این اتفاقات ادامه داشت تا وزیر علوم آقای زلفی گل وارد دانشگاه شده و با نیروهای امنیتی صحبت می‌کند پس از آن مسیر خروج دانشجویان باز شده و دانشجویان با ون و اتوبوس‌هایی که از سوی دانشگاه تهیه شده بود به خوابگاه رفتند و عده‌ای هم از دانشگاه خودشان خارج شده و مشکلی پیش نیامد.

وی تصریح کرد: من آماری از دستگیرشدگان شب قبل ندارم، مجروح شدید هم نداریم فقط یک فیلمی منتشر شد که فردی تیر ساچمه‌ای خورده و او را منسوب به دانشجویان دانشگاه شریف کرده‌اند و من واقعا از آن اطلاعی ندارم. دیشب نیروهای امنیتی نه به خوابگاه‌ها حمله کردند و نه وارد محوطه دانشگاه شدند فقط درگیری‌ها در ورودی دانشگاه‌ و پارکینگ بوده است، نیروهای امنیتی حتی نزدیک خوابگاه‌ها هم نیامدند.

این فعال دانشجویی در مورد تاثیر این اتفاقات بر فضای دانشگاه اظهار کرد: متاسفانه دیروز دومین روزی بود که ورودی‌های جدید به دانشگاه می‌آمدند و در بدو ورودشان این اتفاقات افتاد. البته تجمع‌کنندگان شعار رکیک دادند، اما نوع برخورد نیروهای امنیتی هم به شدت به فضای دانشگاه آسیب زده است. واقعا ما نگران ایجاد فضای دوقطبی و رادیکال و ورود نفرت میان دانشجویان هستیم. نباید اینگونه برخورد با دانشجویان انجام می‌شد. من معتقدم از این به بعد ترس و احتیاط ویژه‌ای بر فضای دانشگاه حاکم خواهد شد.

انتقاد بسیج دانشجویی از حضور رعب آور نیروهای امنیتی در دانشگاه شریف

بسیج دانشجویی شریف هم در نامه‌ای به وزیر علوم پیرامون اتفاقات روز گذشته در دانشگاه صنعتی شریف، ضمن محکوم کردن آن خواستار برخورد صریح و بدون مماشات طبق آیین نامه ها و قوانین انضباطی حاکم بر دانشگاه شد.

متن نامه بسیج که در خبرگزاری مهر منتشر شده، به شرح زیر است؛

جناب آقای دکتر زلفی‌گل
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

آن‌چه روز یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ در دانشگاه صنعتی شریف گذشت، مجموعه‌ای از رویدادهای عمیقاً تلخ و ناباورانه بود که دانشگاه را در منگنه‌ی افراط‌گرایی و ویرانی‌طلبی قرار داد. برگزاری یک تجمع هتاکانه و وقیحانه توسط عده‌ای از دانشجویان از یک سو، و رفتارهای خارج از منطق و ورود غیرمسئولانه‌ی نیروهای امنیتی به فضای پیرامونی دانشگاه از سوی دیگر، روزی تلخ و سیاه برای دانشگاه شریف رقم زد و صحنه‌های ناراحت‌کننده‌ای در محیط علمی دانشگاه آفرید که به‌راحتی از حافظه‌ی دانشجویان و اساتید پاک نخواهد شد.

جناب آقای وزیر،

حضور بی‌ضابطه و رعب‌آور جمعی از نیروهای امنیتی در اطراف دانشگاه صنعتی شریف، صحنه‌هایی تاسف‌آور و نگران‌کننده را رقم زد و بی‌تردید این حضور بی‌مبالات، در دمیده‌شدن بر آتش تنش در دانشگاه صنعتی شریف نقش داشت. بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برخوردهای خشن و قهرآمیز با دانشجویان را عمیقا و قویا محکوم می‌کند و از شما انتظار دارد قاطعانه نسبت به جلوگیری از تکرار چنین اتفاقات تلخی در فضای دانشگاه شریف و سایر دانشگاه‌های کشور، اقدام کنید. حداقل انتظار ما از شما علاوه بر تضمین جلوگیری از تکرار چنین وقایعی، دلجویی از دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف و جبران خسارت معنوی عظیمی است که امروز بر دانشگاه صنعتی شریف وارد شد.

از سوی دیگر رفتارهای پر از توحش و سر دادن شعارهایی رکیک که حتی کلمه‌ای از آن‌ها را نمی‌توان بازگو نمود، تجمع گروهی از دانشجویان دانشگاه شریف در روز دهم مهرماه را تبدیل به صحنه‌ای شرم‌آور نمود که هیچ رنگ و بویی از ادب و فرهنگ عموم اساتید و دانشجویان نداشت و لکه‌ی ننگی بر صفحه‌ی تاریخ دانشگاه صنعتی شریف شد. از شما درخواست می‌کنیم قاطعانه نسبت به رهگیری ریشه‌های این رفتارهای بی‌منطق در دانشگاه صنعتی شریف اهتمام ورزید. بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف ضمن محکوم کردن این رخداد تلخ، خواستار برخورد صریح و بدون مماشات طبق آیین نامه ها و قوانین انضباطی حاکم بر دانشگاه و نه براساس رویه های امنیتی و مصلحت اندیشی‌های چند روز اخیر با کسانی است که فضای مطالبه‌گری در دانشگاه را این‌چنین آلوده می‌کنند.

والسلام علی من التبع الهدی

رونوشت به:
ریاست محترم جمهوری
وزیر اطلاعات
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
رییس کمیسیون آموزش عالی مجلس

پیام محمدرضا عارف در پی حوادث تلخ روی داده در دانشگاه ها:

دخالت نهاد‌های بیرون از دانشگاه باعث شکسته شدن حرمت دانشگاه شد، جای دانشجو در زندان نیست

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و استاد دانشگاه شریف نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد دخالت نهاد‌های بیرون از دانشگاه باعث شکسته شدن حرمت دانشگاه شد.

متن این پیام که در ایسنا منتشر شده به شرح زیر است:

حوادث تلخ و غمباری که طی روز‌های گذشته در برخی دانشگاه‌های کشور بویژه دانشگاه صنعتی شریف رخ داد من را به عنوان یک معلم دانشگاه بر آن داشت تا نکاتی را به مسئولان محترم و دانشجویان عزیز بیان دارم:

۱. دانشگاه محلی برای شنیدن صدا‌های مختلف و تضارب آرا و بهترین محل برای بحث و گفتگو درباره چالش‌های مختلف جامعه و ارائه راه حل‌های منطقی و علمی برای حال چالش‌ها است به همین دلیل می‌طلبد فضای دانشگاه هم برای تضارب افکار مختلف و هم برای شنیدن مطالبات دانشجویان که موتور محرک جامعه هستند هموار باشد.

۲. آسیبی که دانشگاه طی یک دهه گذشته دیده است بیشتر به خاطر دخالت نهاد‌های بیرون از دانشگاه و تلاش این نهاد‌ها برای مدیریت فضای دانشگاه‌ها بوده است و متاسفانه در چند روز گذشته که دانشجویان به بیان مطالبات خود پرداختند دخالت نهاد‌های بیرون از دانشگاه منجر به متشنج شدن تجمعات صورت گرفته شد و شوربختانه باید بگویم دخالت این نهاد‌ها باعث هتک حرمت و شکستن قداست دانشگاه شده است.

۳. واجب است مسئولان مرتبط با آموزش عالی کشور به وظیفه ذاتی خود که حفظ حرمت دانشگاه است بیش از گذشته عمل کنند و نگذارند دانشگاه امنیتی شود. در سال‌های گذشته امنیتی شدن فضای دانشگاه به شدت باعث ضربه به حیثیت دانشگاه شد.

۴. جای دانشجو در زندان و بازداشتگاه نیست حاکمیت باید در برابر شنیدن اعتراضات دانشجویان و حتی پرخاش آن‌ها سعه صدر داشته باشد. به سهم خودم و به عنوان فردی که افتخارش معلمی دانشگاه است ضمن عذرخواهی بابت شکسته شدن حرمت دانشگاه، تلاش می‌کنم با تعاملات صورت گرفته روند آزادی دانشجویانی که بازداشت شده اند تسریع شود.

محمدرضا عارف

استاد دانشگاه شریف

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین