کد خبر: ۷۹۸۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰

خواب بی‌کیفیت، حس پیری القا می‌کند

مطالعات اخیر محققان دانشگاه اکستر در انگلیس نشان می‌دهد افراد بالای ۵۰ سال که خواب بی‌کیفیت دارند، خود را پیرتر از سن واقعی احساس می‌کنند و درک منفی در مورد سالمندی دارند.
خواب بی‌کیفیت، حس پیری القا می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه خبری ساینس گزارش داد، افراد درک متفاوتی از سن و پیری دارند، به همین دلیل است که برخی افراد نسبت به هم سن و سالان خود سرزنده و شاداب‌تر هستند و برخی دیگر به محض ورود به میانسالی خود را پیر و از کار افتاده احساس می‌کنند.

در واقع پیری بیشتر از تغییرات بیولوژیکی، حسی است که افراد نسبت به خود دارند. برخی افراد معتقدند باید در هر لحظه از زندگی زندگی کرد و هیچ وقت برای شروع دیر نیست. این افراد بسیار با انرژی و شاد هستند و انگیزی فراوانی برای حفظ سلامتی دارند.

مطالعات نشان می‌دهد درکی که افراد از سن و افزایش آن دارند، ارتباط مستقیمی با سلامت روانی و جسمی دارد. افراد سرزنده و پر امید سن خود را کمتر از سن واقعی احساس می‌کنند، برای سلامتی می‌جنگند، به خود و اطرافیانشان روحیه می‌دهند و در مقابل افرادی که درک منفی از سن دارند، خود را پیرتر از سن واقعی می‌دانند، به سلامتی خود اهمیت نمی‌دهند و به بهانه اینکه چیزی به پایان عمرشان نمانده است، هیچ اقدامی برای شروع و ساختن دوباره نمی‌کنند.

مطالعاتی که چندی پیش صورت گرفت نشان داد هرچه افراد از پیری و آلزایمر بترسند، احتمال بروز این بیماری را تقویت می‌کنند، بنابراین افکار ما همه چیز ما است!

مطالعات جدید محققان دانشگاه اکستر نشان می‌دهد خواب بی‌کیفیت افکار منفی را در ذهن افراد میانسال تقویت می‌کند و باعث می‌شود این افراد خود را بسیار پیر احساس کنند.

در این مطالعه ۴ هزار و ۴۸۲ نفر بالای ۵۰ سال شرکت کردند و از آنان خواسته شد پرسش نامه‌ای را تکمیل کنند و از آنان در مورد سبک زندگی سوالاتی پرسیده شد. در ادامه از آنان خواسته شد در آزمون شناختی شرکت کنند.

بیشتر این افراد معتقد بودند که احساس آنان در روز، بسته به کیفیت و زمان خوابی که شب گذشته داشتند متغیر است. اگر شب خواب خوب و با کیفیتی داشتند، روز بعد احساس سرحال بودن، امید و شادمانی می‌کردند و شب‌هایی که کم خوابیدند، احساس پیری و شکست و یاس داشتند.

ضعف حافظه، کاهش انرژی، کاهش انگیزه و وابستگی به سایرین از دیگر عواقب کم‌خوابی گزارش شد. محققان بر این باورند خواب کافی و باکیفیت از مهمترین عوامل پیری سالم است که باید به ویژه در خانه‌های نگهداری سالمندان مورد توجه قرار گیرد.

نتایج این مطالعه در نشریه Behavioral Sleep Medicine منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین