کد خبر: ۸۰۸۱۱۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
تیم ملی فوتبال، پرچم ایران در قطر است

کنعانی: آذربایجان صبر ایران را به ضعف، تفسیر نکند/ ماکرون، کور می‌کند و شفا نمی‌دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در مسابقات جام جهانی حضور پیدا کند و نتایج پیروزمندانه‌ای را کسب کند و موجب خرسندی و شادی مردم ایران شود.
کنعانی: آذربایجان صبر ایران را به ضعف، تفسیر نکند/ ماکرون، کور می‌کند و شفا نمی‌دهد
آفتاب‌‌نیوز :

ناصر کنعانی در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به در پیش بودن برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر گفت: برای تیم ملی فوتبال ایران آرزوی موفقیت و بهترین‌ها را داریم و امیدواریم نتایج درخشانی را کسب کند . برای ما تیم ملی جمهوری اسلامی ایران مهم است؛ چرا که پرچم ما در قطر است . امیدوارم مردان جوان ایران در مستطیل سبز با بازی‌های خوب‌شان در قطر دل مردم ایران را شاد کنند .

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد: سفارت ایران در قطر نیز در این زمینه فعال است و کمیته‌ای خاص در آنجا مستقر شده است. در راستای ارائه خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی که برای تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال به قطر سفر می‌کنند کمیته کنسولی در سفارت ایران در قطر مستقر شده است و به شهروندان خدمات کنسولی لازم را ارائه می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین روند همکاری‌ها و گفت‌وگوهای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: تایید می‌کنم که هیاتی به تازگی از ایران به وین سفر کرده و با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو و تبادل نظر داشته است. طبیعتا ایران به تلاش‌های سازنده خود در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور حل و فصل سوالات پادمانی ادامه می‌دهد و در همین چارچوب گفت‌وگوها انجام شده و ادامه دارد و طرفین برای برداشتن گام‌های بعدی توافق کردند. در همین چارچوب توافق صورت گرفته که هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کند. این سفر در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود و گفت‌وگوها و مذاکرات بین ایران و آژانس ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه چون بخشی از مسائل آژانس به موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها ارتباط دارد برخی از طرف‌ها تلاش دارند که بر روند مذاکرات فنی ایران با آژانس تاثیر منفی بگذارند و روند مذاکرات را مخدوش کنند، گفت: اینگونه رفتارهای غیر سازنده چیز جدیدی نیست و ما قبلا نیز شاهد چنین رفتارهایی بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تلاش آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان برای تصویب قطعنامه علیه ایران در جلسه پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: به رغم تعامل نزدیک و مستمر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متاسفانه شاهد رفتارهای عجولانه و غیر سازنده این کشورها هستیم. آنها در تلاش هستند که با رویکرد سیاسی محملی برای اعمال فشار سیاسی به ایران ایجاد کنند و اینگونه رویکردها در حالیکه مذاکرات فنی و تکنیکی هیات ایرانی با آژانس ادامه دارد جای تاسف دارد. ما با رویکرد سیاسی چهار کشور مورد اشاره مواجه هستیم. اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی ایران نمی‌کند و صرفا روند همکاری های فنی را با اختلال مواجه می‌کند. ما مخالف این روند هستیم. این کشورها قبلا نیز اقدام به اتخاذ چنین رویکرد غیر سازنده‌ای کردند و قطعنامه علیه ایران صادر کردند. ایران نیز واکنش مناسب در چارچوب قانون مجلس به این اقدام نشان داد، ما به طرف‌های اروپایی توصیه می‌کنیم که رفتاری توام با درایت و تدبیر داشته باشند، در مسیر دیپلماسی حرکت کنند و از رفتارهای غیر سازنده خودداری کنند؛ چرا که این رفتارهای غیر سازنده مسیر دیپلماسی را دچار مشکل می‌کند.

کنعانی تصریح کرد: ایران از تلاش‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای ادامه فعالیت‌های سازنده و همکاری با آژانس در این چارچوب استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در مدت اخیر شاهد طرح اظهاراتی ضد ایرانی از سوی رئیس جمهور آذربایجان و رسانه‌های آذربایجانی بوده‌ایم. در این مدت ایران بارها در برابر این اظهارات سکوت کرده است ولی اینگونه رفتارها از سوی مقامات و رسانه‌های آذربایجانی تکرار شده و سیاست ایران در ارتباط با این تحرکات چیست؟ گفت: همانطور که می‌دانید وزارت خارجه در واکنش به اظهارات صورت گرفته هفته گذشته سفیر آذربایجان در تهران را احضار کرد و اعتراض شدید ایران را به وی اعلام کرد.

وی ادامه داد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با همسایگان مبتنی بر سیاست حسن همجواری و گسترش همکاری با آنهاست و آذربایجان نیز از این امر استثنا نیست ولی کسی حق ندارد از سیاست حکیمانه ایران سوء برداشت کند. سکوت و احیانا عدم اقدام متقابل از سوی ایران در مورد برخی از اظهارات محاسبه نشده و یا اظهاراتی که ناشی از محاسبات غلط است به معنای ناتوانی نیست بلکه برآمده از سیاست اقتدار ایران است. برآمده از سیاست مسئولانه یک کشور مقتدر است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال گفت:‌ در همین چارچوب تاکید می‌کنیم کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تفسیر و تحلیل نکند، تاریخ کشورهای منطقه شفاف، گویا و غیر قابل تحریف است. بهتر است تاریخ را درست بخوانیم و آن را قرائت کنیم. همانطور که اشاره کردم سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با همسایگان توام با سیاست حسن همسایگی و مبتنی بر حفظ حرمت‌ها و گسترش تعامل با آنهاست و این شامل آذربایجان نیز می‌شود. ما تاکید داریم مواضع خود را مدیریت کنیم. ما معتقدیم اعلام مواضع و گله‌مندی از پشت تریبون‌ها و رسانه‌ها کمک کننده به مناسبات دو کشور نیست. ما چارچوب‌های مختلفی برای گفت‌وگو با آذربایجان داریم و می‌توانیم در چارچوب‌های دیپلماتیک گفت‌وگو کنیم.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنیم که قطعا دست‌های خارج از منطقه که همواره نقش آنها در مناسبات همسایگان منفی بوده و منافع خود را در ایجاد آشوب دنبال می‌کنند برای تخریب روابط تلاش می‌کنند. ما به دوستان خود در منطقه توصیه می‌کنیم که در چارچوب بازی‌های دیگران قرار نگیرند و به چارچوب‌های دیپلماتیک پایبند باشند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که روسیه به ایران سوخو۳۵ ارائه کرده است و آیا شما این خبر را تایید می‌کنید، گفت: من به این موضوع ورود نمی‌کنم این موضوع خاص نظامی است و در صلاحیت من برای اظهار نظر نیست.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در ارتباط با برگزاری دور جدید گفت‌وگوها میان آذربایجان و ارمنستان نیز گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگوهای دیپلماتیک و پیشبرد راهکارهای سیاسی بین آذربایجان و ارمنستان برای حل و فصل اختلافات استقبال می‌کند و این موضوع برای ایران در اولویت قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با حمله مجدد سپاه به مقر گروه‌های تروریستی در منطقه اقلیم کردستان عراق، اظهار کرد: ایران بارها تاکید کرده است که نسبت به امنیت سرزمینی خود و فعالیت گروه‌های تجزیه طلب در این منطقه سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از امنیت خود و شهروندانش دفاع خواهد کرد و این اقدام نیز در همین چارچوب صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با روابط ایران و عربستان و برخی از مسائلی که در مورد روابط دو کشور در برخی از رسانه‌ها مطرح شده است از جمله اینکه ایران اقدام به تهدید عربستان کرده است، تصریح کرد: ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این چارچوب در خصوص مسائل مورد نظر خود با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عمل می‌کند.

کنعانی با تاکید بر اینکه ایران به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست و همواره رفتارهای مسئولانه‌ای در راستای امنیت منطقه داشته است، ادامه داد: مسیر مذاکره با عربستان منوط به مذاکرات قبلی است و امیدواریم طرف مقابل با اجرای توافقاتی که پیش از این صورت گرفته زمینه را برای ادامه گفت‌وگوها فراهم کند و در مسیر دیپلماسی رفتارهای غیر سازنده در مورد ایران را اصلاح کند.

وی با بیان اینکه من این‌گونه اخبار را تایید نمی‌کنم تصریح کرد: دولت آمریکا در راستای ایران هراسی و ایجاد خلل در روند گفت‌وگوهای سازنده ایران و کشورهای منطقه مواضعی را مطرح می‌کند که در چارچوب سیاست‌های غلط مخرب منطقه‌ای دولت آمریکا و برخی از رسانه‌ها به این سیاست‌های غلط دامن می‌زنند.

وی همچنین اخبار منتشر شده در مورد قطع میانجیگری عراق بین ایران و عربستان را تایید نکرد و گفت: دولت عراق در مسیر مذاکرات ایران و عربستان نقش سازنده‌ای داشته است و بارها آمادگی خود را برای ادامه ایفای این نقش مثبت ایفا کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع جنگ اوکراین و برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر کمک ایران به روسیه در جریان این جنگ تصریح کرد: در خصوص بحران اوکراین ما بارها مواضع خود را به صورت صریح و واضح بیان کرده‌ایم. همانطور که بارها گفته‌ایم در ارتباط با این بحران ما پایبند به سیاست بی طرفی فعال هستیم. ما یک طرف جنگ اوکراین نیستیم و از ابتدای این بحران تلاش کردیم در چارچوب مناسبات دوستانه‌ای که با دو طرف داریم، دو کشور را به مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات برگردانده و از ادامه جنگ جلوگیری کنیم.

کنعانی با بیان اینکه ما هیچ تسلیحات و تجهیزاتی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال نکرده‌ایم و یک طرف جنگ نیستیم تصریح کرد: همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع این جنگ بوده است. همکاری‌های دفاعی ما در چارچوب روابط دو جانبه و مبتنی بر مسیرهای مشخص و قانونی بوده است. ایران اصل را بر روابط دوستانه با کشورها گذاشته است و اوکراین نیز از این موضوع مستثنی نیست. ما روابط نزدیک و دوستانه‌ای با اوکراین داشتیم و در همین چارچوب به روابط با اوکراین نگاه می‌کنیم. ایران در پاسخ به اقدام دولت اوکراین به تقلیل سطح روابط دیپلماتیک خود با ایران مدبرانه عمل کرد و در مسیر حفظ چارچوب‌های دیپلماتیک در روابط دو جانبه عمل کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه پاسخ خود به این سوال با تاکید بر اینکه ما عضو هیچ ائتلاف نظامی و عضو هیچ طرفی در جنگ نیستیم، گفت: در ارتباط با تهدیدهایی که علیه ایران انجام می‌شود همه اطلاع داریم ایران در ارتباط با اقداماتی که امنیت ملی کشور را مورد خدشه قرار دهد با قاطعیت و اقتدار عمل می‌کند و سوابق این را نشان می‌دهد مقام و یا کشوری که خارج از موازین بین‌المللی و چهارچوب‌های دوستانه اقدام به اتخاذ مواضع تهدیدآمیز می‌کند باید متوجه مسئولیت‌های بین‌المللی ناشی از این مواضع و رویکردها باشد و به عواقبش فکر کند.

کنعانی ادامه داد: در ارتباط با جنگ اوکراین ما همواره تلاش کرده‌ایم که نقش مثبتی در مسیر حل و فصل بحران و پایان دادن به جنگ داشته باشیم و امیدواریم که طرف اوکراینی تحت تاثیر مطالبات و فشارهای خارجی قرار نگیرند و در بازی طراحی شده دیگر طرف‌ها قرار نگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چند روز پیش رئیس جمهور قانون انتقال محکومان بین ایران و بلژیک را به وزارت دادگستری ابلاغ کرد و آیا با توجه به این موضوع می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک در همین چارچوب شاهد آزادی اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک باشیم، تاکید کرد: آزادی دیپلمات ایرانی از مطالبات جدی ما از دولت بلژیک است و این موضوع همواره مورد پیگیری ما از دولت بلژیک بوده است. بازداشت و محاکمه این دیپلمات ایرانی به بهانه‌های واهی بر خلاف مقررات بوده و آن را خلاف کنوانسیون وین می‌دانیم و بارها این موضع را اعلام کرده‌ایم و معتقدیم در آن چارچوب باید اساسا آزادی دیپلمات ایرانی انجام شود و این آزادی مرتبط با هیچ شرط و شروط دیگری نباشد.

کنعانی تصریح کرد: آزادی ایشان از مطالبات صریح ما از دولت بلژیک است و امیدواریم در چارچوب پیگیری‌های انجام شده هر چه زودتر شاهد آزادی این دیپلمات ایرانی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا وزارت خارجه اسناد برخی عوامل خشونت‌طلب در ناآرامی‌های اخیر را به مجامع بین‌المللی ارائه کرده است با توجه به این که برخی از کشورها نیز با چشم پوششی از این رفتارهای خشونت طلبانه اقدام به انجام رفتار مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران کرده‌اند، گفت: رفتار و حتی گفتار کشورها و مقامات آنها در ارتباط با تحولات داخلی ایران حتما مورد رصد و پایش و عکس العمل و واکنش دستگاه دیپلماسی ایران بوده و در این ارتباط عمل کرده و همچنان عمل می‌کند.

کنعانی گفت: در ارتباط با مداخلاتی که منجر به ایجاد خسارت در جمهوری اسلامی ایران شده و یا در ارتباط با عملکرد اتباع آن دسته از کشورهایی که شهروندانشان در ایران مرتکب جرایم شده‌اند یا به نحوی از انحا در ارتباط با اغتشاشات ایفای نقش کرده و بازداشت شده‌اند، هم مشخصا در ارتباط با این شهروندان اقدام قضایی لازم صورت گرفته و ادامه دارد و هم دستگاه دیپلماسی با توجه به وظایف ذاتی خودش در تماس‌ها و گفت‌وگوها با این کشورها اقدام لازم را انجام داده است.

وی افزود: سفرا و روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک ما در ارتباط با وزارت خارجه‌های کشورهای حوزه ماموریت خود ، در چارچوب ملاقات‌های دیپلماتیک موارد را منتقل کرده‌اند و مواردی که نیاز به ارائه شواهد داشت، ارائه داده و مواردی که نیاز به صدور یادداشت رسمی و ثبت موارد داشت، این اقدام صورت گرفت و دستگاه دیپلماسی در مرکز و در تهران همین مسئولیت را در ارتباط با سفارتخانه‌های مقیم و کشورهایی که این اقدامات ساختارشکنانه و غیرقانونی را صورت دادند، انجام داد. در همین چارچوب سفرای برخی کشورها احضار و در احضارها شواهد و در مواردی اسناد لازم به آنها ارائه شده و در این ارتباط هم اعتراض و هم درخواست پیگیری شده و از آنها خواسته شده پاسخ مراکز خود را بگیرند.

وی گفت: در تعدادی ملاقات‌ها و احضارها در ارتباط با شهروندان تعدادی از کشورها که اقدام به رفتارهای مجرمانه کرده و منجر به دستگیری و بازداشت آنها شده، اطلاعات لازم به سفرا داده و شواهد و مدارک نیز ارائه شده است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: بخش دیگری از اقدامات هم در چارچوب ارتباطات، تماس‌ها و همکاری‌های دستگاه‌ها و سرویس‌های امنیتی بین نهادهای ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران با همتایان کشورهای ذیربط انجام شده است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب دیپلماسی و هم در چارچوب وظایف دستگاه‌ها و سرویس‌های امنیتی در این ارتباط اقدامات لازم را انجام داده و به پیگیری‌های لازم ادامه خواهد داد و حتما در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی در این زمینه اقدامات لازم در زمان مقتضی انجام خواهد شد و به وظایف دیپلماتیک خود عمل خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با فایل های منتشر شده از رعنا رحیم پور خبرنگار بی بی سی فارسی در مورد تحولات داخلی ایران و فشارهای وارد شده به وی از سوی دیگر رسانه‌های فارسی زبان از جمله اینترنشنال به خاطر این اظهارات و اینکه آیا وی می‌تواند به ایران بازگردد از خبرنگار پرسش کننده پرسید که آیا وی درخواست بازگشت به ایران داده است؟ خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که اگر درخواست بازگشت بدهد می‌تواند به ایران بازگردد؟ که کنعانی تصریح کرد: شهروندان ایرانی برای ورود به کشور هیچ محدودیتی ندارد و اجازه سفر به کشور دارند هر فرد علاقه‌مندی که می‌خواهد به ایران سفر کند این تسهیلات فراهم است که به ایران سفر کند البته کسانی که جرمی در مورد ایران انجام داده باشد باید پاسخگوی جرم خود باشند وگرنه به صورت عادی هیچ شهروندی برای ورود به کشور با محدودیت روبرو نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا از سوی آمریکا در خصوص ابتکاراتی که اخیرا با هدف پیشبرد و جمع بندی مذاکرات از سوی ایران مطرح شده پاسخی دریافت کرده آید با توجه به این که آقای امیر عبداللهیان هفته پیش اعلام کرد که منتظر پاسخ آمریکا هستیم، گفت: در ارتباط با مذاکرات کانال‌های ارتباطی همچنان فعال است و تبادل پیام بین ایران با طرف‌های مقابل از جمله آمریکا از کانال گفت‌وگو کننده ارشد اروپایی همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد : ایران برای پیشبرد روند گفت‌وگوها و دستیابی به جمع بندی توافق مذاکرات رفع تحریم‌ها ، ابتکارات جدید و سازنده‌ای ارائه کرده و از طریق هماهنگ کنننده پیام‌ها منتقل شده و تبادل پیام و بده بستان ایده‌ها و نظرات همچنان ادامه دارد.

کنعانی همچنین با بیان این که روز گذشته گفت‌وگویی بین امیرعبداللهیان با بورل انجام شده است درخصوص محورهای این گفت‌وگو نیز گفت: بخشی از گفت‌وگوها ناظر بر همین موضوعات است و تلاش‌ها برای حفظ مسیر مذاکرات و دستیابی به نتیجه مذاکرات ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد حملات ایران به مقر گروه های تروریستی و تجزیه طلب در منطقه اقلیم کردستان عراق گفت: اقدام نظامی ایران علیه گروه‌های تروریست مسلح تجزیه طلبی که از خاک دولت عراق و اقلیم کردستان عراق برای نقض حاکمیت ایران و نقض امنیت مرزی ایران و سلب امنیت شهروندان ایرانی استفاده و اقدام می‌کنند، اقدامی کاملا قانونی است.
وی تاکید کرد: دولت عراق بر اساس قواعد بین‌المللی و مناسبات دو کشور همسایه برای جلوگیری از این اقدامات تروریستی مسئولیت دارد و باید به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند .

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اقدام ایران در سرکوب این گروه‌ها پس از آن صورت گرفت که همه مسیرهای قانونی هم در چارچوب دوجانبه و هم سازمان ملل طی شد. یادداشت‌های ایران به طرف عراقی در سازمان ملل به ثبت رسید و شواهد متقنی به دولت عراق داده شد و توافقاتی با دولت عراق صورت گرفت که حاکمیت خود را توسعه دهد و مناطق مرزی را کنترل کند . توافقات دوجانبه‌ای نیز با مقامات کردستان عراق صورت گرفت که از خاک اقلیم تعرضات علیه ایران صورت نگیرد. اقدام ایران پس از آن صورت گرفت که دولت عراق و اقلیم در انجام تعهداتشان موفق و ملتزم نبودند.

کنعانی در همین چارچوب تاکید کرد : اقدام ایران برای حمایت از امنیت خود و امنیت شهروندانش مشروع،‌ قانونی و مبتنی بر قوانین بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاهای مطرح شده در خصوص مکان‌های مورد ادعای آژانس در مورد فعالیت های هسته ای ایران نیز گفت : ادعاهایی که در مورد این مراکز مطرح می‌شود عمدتا به مسائل گذشته برمی گردد. مسائلی که در سال ۲۰۰۳ و قبل از آن مطرح شده و گزارشات فنی لازم توسط ایران داده شده و بازرسی‌های لازم از سوی آژانس صورت گرفته است و همکاری حداکثری بین ایران و آژانس در مورد آن انجام شده است و بر مبنای آن توافق برجام صورت گرفت .

وی با بیان این که پیش از این آژانس در ۱۵ گزارش خود بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید کرده است، گفت: طرح ادعاهایی از این دست، بهانه‌ای برای عدم اجرای توافقات در چارچوب برجام است.

وی در مورد همکاری‌های ایران با آژانس بار دیگر تاکید کرد: ایران در چارچوب اقدامات سازنده خود همکاری و مذاکرات فنی‌اش را با آژانس ادامه داده است و امیدوار است آژانس فارغ از فشارهای معدودی از کشورها در چارچوب مذاکرات فنی مسائل مورد نظر خود با ایران را حل و فصل کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رای ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص فلسطین نیز گفت: ما در بحث فلسطین جزو حامیان درجه یک موضوع فلسطین بودیم و برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین از هیچ تلاشی دریغ نکردیم و در ارتباط با حمایت قانونی این ملت همواره از همه فرصت‌ها به ویژه در مجامع بین‌المللی ازجمله سازمان ملل استفاده کرده ایم .

وی تصریح کرد: ایران هزینه‌های سنگین حمایت از فلسطین در طول سالیان متمادی پرداخت کرده چون معتقد است مسئله فلسطین مسئله جهانی و مصداق بارز نقض حقوق بشر است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با سوالی در مورد تهدید تحریم لبنان از سوی آمریکا در صورتی که سوختی از ایران دریافت کند، تصریح کرد: رابطه ایران و لبنان یک رابطه دوستانه و توام با همکاری مبتنی بر منافع متقابل است. اینکه آمریکا سیاست‌های یکجانبه خود را به دولت‌ها و ملت‌ها تحمیل کند مبنای قانونی ندارد. تحریم سوخت در شرایطی که به سمت فصل سرما به پیش می‌رویم و لبنان به سوخت برای تامین برق و رفع نیازهای گرمایشی‌اش نیاز دارد، تحریم ملت لبنان است و متاسفانه دولت آمریکا از این رفتارهای ضد بشری همیشه داشته و از ابزار تحریم به عنوان ابزاری غیر قانونی در مناسبات خود در ارتباط با دیگر کشورها و تحمیل سیاست‌هایش استفاده کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه در همین چارچوب گفت: ایران تحریم‌های یکجانبه آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و مناسبات و همکاری‌های خود را با دولت لبنان بر اساس منافع متقابل ادامه می‌دهد و برای کمک به دولت و ملت لبنان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. اقدامات آمریکا راهزنانه است و مبنای قانونی ندارد و کشورهای دنیا باید در برابر این رفتارهای یکجانبه دولت آمریکا واکنش جدی نشان دهند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر مکرون رئیس جمهور فرانسه در ارتباط با توافق برجام، نوع موضع گیری‌های وی در ارتباط با تحولات داخلی ایران و دیدار وی با برخی از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: ما هیچ ارتباطی بین مذاکرات رفع تحریم‌ها و دیگر تحولات قائل نیستیم و اگر کسانی مسیر مذاکرات را با حوادث داخلی ایران گره زده‌اند بر اسب بازنده شرط بندی کرده‌اند. ایران کشور مقتدر و با ثباتی است و آنها سیاست‌های اشتباه و نادرست گذشته را بار دیگر تکرار کردند.

وی همچنین با اشاره به دیدار مکرون با برخی از چهره‌های مخالف ایران، گفت: اینکه در کنار مخالفانی قرار می‌گیرند که ماهیت آنها برای ملت ایران روشن است سیاست غلط و کوته بینانه‌ای است.

وی در ادامه خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: مسیحی که رئیس کشور مورد اشاره شما در کنار آن قرار گرفته کور می‌کند و شفا نمی‌دهد.

وی با توصیه به مقامات فرانسوی مبنی بر اینکه در کنار ملت ایران قرار بگیرند و به مناسبات دو جانبه و بلندمدت دو کشور توجه کنند، گفت: همانطور که پیش از این گفتم ما هیچ گونه ارتباطی را بین مذاکرات رفع تحریم‌ها با هیچ تحول دیگری قائل نیستیم و معتقدیم که این کشورها بهتر است به روند مذاکرات اهتمام جدی نشان دهند و در این چارچوب از همراهی با دولت آمریکا و رفتارهای غیر سازنده‌ای که این کشور در ارتباط با برجام داشته تبعیت نکند و توجه داشته باشد که حمایت از اغتشاش گران برای این کشورها مسئولیت بین‌المللی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار دولت آمریکا مسئول شرایط جاری برجام هستند و اگر این کشورها به تعهدات خود عمل کرده بودند قطعا برجام شاهد این روند طولانی نبود. بنابراین آنها در جایگاهی نیستند که ایران را متهم کنند و باید به مسئولیت خود در ارتباط با برجام به صورت جدی عمل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست برخی از کشورها برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر علیه ایران و استقبال آمریکا از پیشنهاد آلمان و ایسلند در این زمینه، گفت: استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار به کشورها را رد می‌کنیم. موضوع حقوق بشر موضوع مقدسی است و جای تاسف دارد که برخی از کشورها با ادعای طرفداری از حقوق بشر از این موضوع به عنوان ابزاری برای فشار به ایران استفاده می‌کنند. شاهد استفاده ابزاری آلمان و برخی از کشورها از این موضوع هستیم. روابط ایران و آلمان روابط تاریخی است ولی ایران اقدامات آلمان در نقض حقوق ملت ایران را فراموش نکرده است. بنابراین به مقامات آلمان به ویژه آن دسته از مقاماتی که بر اساس منافع حزبی و سیاسی اقدامات تندی را علیه جمهوری اسلامی ایران رقم می‌زنند تاکید می‌کنیم که به منافع درازمدت روابط دو کشور توجه کنند به عقلا و حکمای آلمان توجه و تذکر می‌دهیم که در برابر این تندروی‌ها بایستند و منافع بلند مدت دو کشور را قربانی منافع حزبی، سیاسی و کوتاه مدت نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ما هر گونه اقدام در ارتباط با صدور هر گونه قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل را رد می‌کنیم. در این ارتباط از ظرفیت‌های دیپلماتیک‌مان استفاده می‌کنیم و مذاکرات مختلفی را با کشورهای عضو شورای حقوق بشر انجام داده و این مذاکرات را ادامه می‌دهیم و امیدواریم کشورهای عضو اجازه استفاده ابزاری از حقوق بشر برای فشار سیاسی به کشورهای مستقل را ندهند و جلوی این کار را بگیرند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مواضع برخی کشورهای اروپایی در مورد تحولات داخلی ایران و این که مقامات آلمان گفته اند ، امروز اتحادیه اروپا بسته تحریمی جدیدی علیه ایران اعمال خواهد کرد، گفت: متاسفانه چند کشور اروپایی در اتخاذ مواضع علیه ایران از عنوان اتحادیه اروپا سوء استفاده می‌کنند و لزوما مواضع این چند کشور بیانگر مواضع و رویکردهای تمامی کشورهای اروپایی نیست. چند کشور معدود به صورت غیرمسئولانه خارج از چارچوب و موازین شناخته شده بین‌المللی در ارتباط با مسائل داخلی ایران با تمسک به شعارهایی نظیر حقوق بشر، تند و افراطی عمل می‌کنند و کاملا مشخص است این رفتارها سیاسی و مبتنی بر بهانه‌های واهی است.

وی در همین چارچوب تاکید کرد : ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ کشوری نخواهد داد. به کشورهای محور در حوزه اروپا که از همه ابزارهای غیرسازنده برای مداخله در امور داخلی ایران استفاده می‌کنند، توصیه می‌کنیم به منافع مناسبات سازنده مشترک توجه کنند و از استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی اجتناب کنند و منافع بلندمدت کشورهای خود را با منافع کوتاه مدت برای برخی اهداف خاص قربانی نکنند ، به چارچوب دیپلماتیک توجه کنند و از روش‌های سازنده در مناسبات دوجانبه استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد موضوع تحریم ها نیز اظهارکرد: تحریم‌ها اگر کارساز بود حتما آنها از تحریم‌هایی که در طول چند دهه گذشته بر ایران اعمال کرده اند ، نتیجه لازم را به دست می‌آوردند. نتیجه آن تحریم‌ها کجاست و چه دستاوردی برای آنها داشت؟

کنعانی تاکید کرد : تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورقه سوخته‌ای است که کارآیی لازم را برای این کشورها نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این تحریم‌ها برای ملت ایران ایذایی خواهد بود، ولی برای این کشورها نیز هزینه خواهد داشت. ایران کشور مقتدر و توانمندی در منطقه است. ظرفیت‌ها و توانایی اقتصادی عظیمی دارد. توانایی و جایگاه ممتاز ایران در معادلات سیاسی و امنیتی منطقه بر کسی پوشیده نیست. ایران همواره شریک سازنده برای طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به منظور کمک به ایجاد صلح، ثبات و آرامش و امنیت در منطقه بوده است.

وی تاکید کرد : رویکرد این چند کشور اروپایی که به صورت افراطی از ابزارهای غیردیپلماتیک علیه ایران استفاده می‌کنند، نه کمکی به این کشورها و ملت‌هایشان و نه کمکی به جایگاه آنها در منطقه خواهد کرد.

وی با بیان این که این کشورها را به دیپلماسی، حکمت و تدبیر دعوت می‌کنیم، تاکید کرد : اینکه آنها تحریم‌های جدیدی اعمال کنند پاسخ ایران متناسب و متقابل خواهد بود و واکنش مقتضی را نشان خواهد داد.

وی درباره مواضع تند مقامات آلمان در مورد ایران نیز بار دیگر گفت: چه مقامات دولتی آلمان و چه اعضای پارلمان این کشور هم به گذشته دور خودشان و کشورشان و سابقه طولانی نقض حقوق بشر و هم به نقض فاحش حقوق بشر مردم ایران در ارتباط با تسلیح یک رژیم متجاوز به سلاح‌های شیمیایی و به کارگیری علیه شهروندان ایرانی نگاه کنند کشوری که سابقه تاریک نقض فاحش حقوق بشر به ویژه علیه ملت ایران دارد، در جایگاهی نیست که ما را در موضوعات حقوق بشری مواخذه کرده یا مورد تحریم قرار دهد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد تهدیدات اخیر نتانیاهو علیه ایران نیز گفت: تهدید و اقدامات ثبات زا جزو ماهیت رژیم صهیونیستی است و در واقع از کوزه همان برون تراود که در اوست، در ماهیت تهدید آفرین بودن این رژیم تردیدی نیست. ایران در ارتباط با این رژیم موضوع جدید نمی‌بیند که واکنش نشان دهد. ما معتقدیم بزرگترین عنصر و عامل بی ثباتی در منطقه و بسیاری دیگری از مناطق جهان این رژیم است. ماهیت این رژیم بر اشغال و ترور بنا شده و بنای آن نیز تهدید، ترور و انجام اقدامات ثبات زدا است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پایان نشست خبری خود در ارتباط با سوال دیگری در مورد توافق لبنان و رژیم صهیونیستی در مورد تعریف مرزهای دریایی تصریح کرد: نگاه ایران به رژیم صهیونیستی کاملا روشن و واضح است. ایران رژیم صهیونیستی را رژیمی اشغالگر و نامشروع می‌داند. اصالت و مشروعیتی برای آن رژیم قائل نیست اما از هر گونه رخدادی که منجر به احقاق حقوق مردم لبنان شود استقبال و حمایت می‌کند. در مورد این موضوع نیز همانطور که گفتم موضع ما در مورد رژیم صهیونیستی مشخص است. هیچ حقی برای این رژیم قائل نیستیم اما از احقاق حقوق مردم لبنان و اینکه امکانی فراهم شود تا مردم لبنان بتوانند از منابع خود بهره‌برداری کنند استقبال می‌کنیم. این تحول نشان داد که رژیم صهیونیستی به زبان مقاومت تمکین می‌کند، زبان مقاومت را می‌فهمد، این تحولات نشان داد که زبان مقاومت ظرفیت خوبی در اختیار لبنان قرار داده که از حقوق خود دفاع کند. به دولت و ملت لبنان نیز بخاطر آنچه که به دست آورده‌اند تبریک می‌گوییم ولی همانطور که گفتم این موضع هیچ خللی در مورد نگاه ما مبنی بر غیر مشروع بودن رژیم صهیونیستی نخواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
1
12
برای همه صبر ایوب دارید(حالا ما صبر و خویشتنداری فرض می کنیم) به غیر از مردم مظلوم ایران زمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
6
3
چهاردهه است نرفتید UN شکایت کنید طبق عهدنامه ترکمانچای باکو باید بعد از 99 سال به ایران برمیگشته همین کارو کردید که امروز گستاخ شده دیگه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
1
8
ما ایرانی ها در طول تاریخ ثابت کرده ایم که سیاست خارجی خوبی نداریم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
0
10
اشتباه نکنم شما صبر ندارید که مشکوک باشيد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین