کد خبر: ۸۰۸۲۷۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
"اگر مذاکرات در جریان نیست به خاطر موضع ایران است"

مالی: فروش پهپاد ایران به روسیه و اعتراضات، تمرکز آمریکا را از توافق هسته‌ای برداشته

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد که مذاکرات وین بر سر احیای برجام به دلیل مواضع ایران و آنچه از شهریورماه رخ داده، متوقف شده است.
مالی: فروش پهپاد ایران به روسیه و اعتراضات، تمرکز آمریکا را از توافق هسته‌ای برداشته
آفتاب‌‌نیوز :

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پاریس با اشاره به اینکه فروش پهپاد توسط ایران به روسیه و ناآرامی‌های اخیر در ایران تمرکز آمریکا را از توافق هسته‌ای برداشته است، اظهار کرد که آمریکا در دیپلماسی را باز خواهد گذاشت «اگر» و «برای زمانی که» موعد مناسب فرابرسد.

به گزارش رویترز، این مقام ارشد آمریکا تصریح کرد: تمرکز ما توافقی نیست که پیشروی نمی‌کند بلکه روی چیزی است که در ایران رخ می‌دهد. همچنین بخش دیگری از تمرکز ما روی فروش پهپاد توسط ایران به روسیه و آزادکردن گروگان‌هایمان است.

او در ادامه عنوان کرد که واشنگتن هم‌اکنون سیاست تحریم و فشار را علیه ایران دنبال خواهد کرد.

مالی افزود: اگر این مذاکرات (هسته‌ای) در جریان نیست به خاطر موضع ایران است و هر آنچه از ماه سپتامبر رخ داده.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون تعیین چارچوب زمانی برای مذاکرات گفت که اگر دیپلماسی شکست بخورد، آمریکا آماده استفاده از دیگر ابزارها خواهد بود.

این مقام آمریکایی همچنین عنوان کرد که اگر ایران بخواهد ابتکارات جدیدی برای عبور از سرحدهای برنامه هسته‌ای اتخاذ کند، آنوقت پاسخ به طور واضح متفاوت و هماهنگ‌شده با متحدان اروپایی‌مان خواهد بود.

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران چندی پیش در نشستی خبری در پاسخ به سوالی در مورد آخرین تحولات روند مذاکرات برجام و اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه مذاکرات احیای برجام در حال حاضر در اولویت آنها قرار ندارد، اظهار کرد: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستور کار ایران خارج نشده و تمام تحولات دیپلماتیک که هماهنگ کننده عالی اتحادیه اروپا آقای بورل دارد و نقشی که ایشان به عنوان واسطه در نقل و انتقال پیام بین ایران و آمریکا ایفا می‌کند نشان می‌دهد که طرف مقابل نیز به ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها پایبند است و آمریکایی‌ها نیز علی رغم برخی از مواضع، چیزی از اینکه از احیای برجام منصرف شده‌اند بیان نکرده‌اند. البته شاهد تناقض آمریکایی‌ها در رفتار و گفتار هستیم. از یک سو پیام‌هایی را برای احیای توافق می‌دهند و از سوی دیگر بعضا مواضعی را اتخاذ و بیان می‌کنند که این مواضع تکمیل کننده روند مذاکرات نیست.

کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال گفت: تمام زمینه‌های فنی و تکنیکی برای احیای توافق و بازگشت تمام طرف‌ها به توافق وجود دارد. مسیر مذاکرات در روند خوبی قرار گرفته و تحقق این موضوع در حال حاضر وابسته به تصمیم سیاسی آمریکاست و هر موقع که این کشور اراده لازم را داشته باشد می‌توانیم به توافق برگردیم. البته معطل توافق نخواهیم بود و مناسبات دیپلماتیک خود را در سطوح مختلف با کشورهای مختلف از جمله منطقه و همسایه ادامه می‌دهیم و برای گسترش آن تلاش می‌کنیم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین