کد خبر: ۸۲۲۵۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰
درباره گزارش آژانس علیه برنامه هسته‌ای ایران

تروییکای اروپا و آمریکا: تولید اورانیوم با غنای بالا در فردو هیچ توجیه غیرنظامی ندارد

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه‌ای مشترک به گزارش ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران واکنش نشان دادند.
تروییکای اروپا و آمریکا: تولید اورانیوم با غنای بالا در فردو هیچ توجیه غیرنظامی ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد آمده است: ما، دولت‌های فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران بدون اطلاع آژانس، تغییرات اساسی در پیکربندی برخی از سانتریفیوژ‌های خود، از پیش اعمال کرده است، مورد توجه قرار می‌دهیم. این سانتریفیوژ‌ها اورانیوم با غنای بالا تا خلوص ۶۰ درصد تولید می‌کنند و در کارخانه غنی سازی فردو قرار دارند.

این بیانیه ادعایی می‌افزاید: همانطور که آژانس اعلام کرد، این تغییر اعلام نشده با تعهدات ایران تحت توافقنامه جامع پادمان جامع در چارچوب ان‌پی‌تی مغایر است. چنین عدم اطلاع رسانی موردنیاز، توانایی آژانس را برای حفظ شناسایی به موقع در تاسیسات هسته‌ای ایران تضعیف می‌کند.

تروئیکا و آمریکا ادعا کرده‌اند: تغییر گزارش شده در پیکربندی آبشار‌های سانتریفیوژ‌های مورد استفاده برای تولید اورانیوم با درجه نزدیک به تسلیحات، بر ضرورت انجام تمامی تعهدات پادمانی از سوی ایران و پذیرش هرگونه نظارت پادمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لازم می‌داند، با توجه به تولید چنین اورانیوم‌های غنی شده از سوی ایران، تاکید می‌کند.

آن‌ها مدعی شدند: ادعا‌های ایران مبنی بر اینکه این اقدام به اشتباه انجام شده است کافی نیست. ما اقدامات ایران را بر اساس گزارش‌های بی‌طرفانه و عینی آژانس قضاوت می‌کنیم، نه بر اساس هدف ادعایی ایران. تولید اورانیوم با غنای بالا توسط ایران در کارخانه غنی سازی فردو خطرات مرتبط با اشاعه تسلیحات هسته‌ای قابل توجهی را به همراه دارد و هیچ توجیه غیر نظامی معتبری ندارد.

آمریکا و سه کشور اروپایی مدعی شدند: ایران به سؤالات باقی‌مانده آژانس به‌عنوان بخشی از تحقیقات پادمانی، علیرغم تصویب دو قطعنامه درباره این موضوع توسط شورای حکام در سال گذشته، هنوز پاسخ معتبری ارائه نکرده است. ما از ایران می‌خواهیم که به تمام تعهدات بین‌المللی الزام‌آور قانونی خود بر اساس توافقنامه پادمان جامع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد و در اجرای پادمان‌های مؤثر در فردو به طور کامل با آژانس همکاری کند.

به گزارش ایرنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گزارشی محرمانه برای اعضای شورای حکام ادعا کرد طی یک بازرسی اعلام نشده از تاسیسات فردو، مشخص شده است که دو آبشار سانتریفیوژ‌های «آی‌آر-۶» که اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند به شکلی متفاوت از گزارش‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند.

در این گزارش که فراز‌هایی از آن توسط رویترز منتشر ادعا شده است: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدام ایران در تغییر اساسی در نحوه اطلاع رسانی عملکرد تاسیسات فردو در رابطه با تولید اورانیوم با غنای بالا نگران است

در همین پیوند رییس سازمان انرژی اتمی ایران با ابراز تأسف از موضع گیری آژانس گفت: یکی از بازرسان آژانس سهواً گزارش کرده بود که ایران در سایت غنی سازی شهید دکتر علی‌محمدی (فردو) تغییراتی در رویه بهره برداری انجام داده که پیشتر آن را اعلام نکرده است.

محمد اسلامی روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های صنعت هسته‌ای درباره ادعای اخیر آژانس بین‌المللی افزود: موضع‌گیری آژانس باعث ابراز تاسف است؛ اولا گزارش‌ها درباره هیچ کشوری جز ایران بلافاصله رسانه‌ای نمی‌شود؛ برداشت بازرس آژانس از بازدیدش در فردو نادرست بود، اما آن را بلافاصله به آژانس گزارش کرد؛ ما بلافاصله توضیحات را ارایه کردیم.

وی ادامه داد: بازرسان قبلی در محل حضور یافتند و پس از توضیحاتی که برای آن‌ها داده شد بازرس مذکور به سهو خود پی برد و پس از هماهنگی آن‌ها با دبیرخانه آژانس موضوع عملاً حل شد؛ ضمن اینکه امروز هم نامه‌ای از جانب دفتر پادمان سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به نامه قبلی آژانس در این خصوص ارسال شده است.

گفتنی است که این گزارش درحالی منتشر می‌شود که رافائل گروسی بار‌ها تمایل خود را برای سفر به ایران در خصوص مسائل ادعایی پادمانی اعلام کرده است. ایران اعلام کرده است «باید برنامه، محتوا و اهداف سفر تعیین شود و به محض نهایی شدن برنامه حتما انجام خواهد شد»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
45
11
ما می سازیم شما هم تحریم کنید اما هیچ غلطی نمی توانید بکنید اگر روزی مقام معظم رهبری فتوایش تغییر کند حتما می سازیم وتا چشمتان کور شود و دیگر قلدری نکنید اما فعلا معظم اله دستورش اینست تا آینده چه شوداما با اینکه سلاح هسته ای نداریم اما قدرت نابودی رژیم کودک کش را داریم و دنباله روهایش نیز بدانند که اگر همراهی کنند نابودی آنها نیز قطعی است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین