کشور مناسبتهای مذهبی و ملی بسیاری دارد. یکی از سنتهای مناسبتهای ملی مانند شب یلدا و عید نوروز، شب نشینی و دید و بازدیدهای روزانه است. یکی از اقلام مصرفی این ایام، آجیل و خشکبار است. رصد این بازار از تنوع قیمتی انواع آجیل و محصولاتی مانند پسته خبر میدهد. وضعیت قیمتها به گونهای است که بخش زیادی از این محصولات برای قشر زیادی از مردم دست نیافتنی شده است. به عنوان مثال در مرکز شهر قیمت آجیل شب عید تا ۸۰۰ هزار تومان در هر کیلو میرسد و هر چه از مرکز شهر به شمال شهر نزدیکتر شویم این اعداد بالاتر رفته و به آیا کمبود تولید و عرضه منجر به افزایش قیمتها شده یا علت موضوع دیگری است؟
زین العابدین هاشمی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در پاسخ به این پرسش مهر که آیا صادرات منجر به کمبود کالا در بازار داخل شده است، گفت: در مدت دو سال گذشته صادرات روند کاهش داشته و پیش بینی میشود تا پایان سال صادرات خشکبار کمتر از یک میلیارد دلار باشد. این در حالی است که در سالهای قبل سابقه صادرات ۳.۵ میلیارد دلاری هم در بخش خشکبار رقم خورد.
وی افزود: امسال صادرات خشکبار بیش از ۵۰ درصد کاهش را تجربه کرد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد محصولات خشکبار ایران صادر میشود، بیان کرد: با این وجود همان طور که آمد صادرات امسال کاهشی بود. علاوه بر این نباید فراموش کرد بین محصولات صادراتی و محصولات توزیع شده در بازار داخل تفاوت است؛ محصول بازار، آجیلی و به معنی کیفیت بالاست؛ اما، چون با چند واسطه به دست مصرف کننده میرسد قیمتها نامتعارف به نظر میرسد. ضمن اینکه نمیتوان تأثیر نوسان بازار ارز را نادیده گرفت.
آمار صادرات خشکبار
دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در پاسخ به آمار صادرات خشکبار از کشور گفت: صادرات سال ۹۹، ۲.۵ میلیارد دلار بود. این عدد سال ۱۴۰۰، ۱.۵ میلیارد دلار شد. امسال هم در ۱۰ ماهه نخست سال ۷۹۰ میلیون دلار خشکبار از کشور صادر شد.
هاشمی درباره وضعیت صادرات پسته هم گفت: صادرات این محصول استراتژیک امسال بیش از ۷۰ درصد کاهش یافت. به عنوان مثال در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۹، ۱۶۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار پسته از کشور صادر شده بود که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۹ هزار تن به ارزش ۷۹۷ میلیون دلار رسید، اما امسال این عدد فقط ۴۶ هزار تن به ارزش ۳۲۸ میلیون دلار بود؛ بنابراین قیمت بالای برخی اقلام خشکبار و آجیل در بازار داخل مربوط به صادرات نبوده ضمن آنکه عنوان شد محصول صادراتی با آجیل عرضه شده در بازار متفاوت است.
دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در پایان اظهار کرد: پیش بینی میشود حجم تولید سال آینده افزایشی باشد، زیرا امسال صادرات افت زیادی داشت و بخشی از محصولات امسال به محصولات جدید سال آینده اضافه شده و ۱۴۰۲ سال بحرانی برای حوزه خشکبار خواهد بود.