کد خبر: ۸۳۶۴۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
تکرار ادعاها درخصوص نقش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین

آمریکا: روابط ایران و روسیه عمیقا نگران‌کننده است

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری ادعا‌های واشنگتن را درباره نقش روابط تهران-مسکو در جنگ اوکراین تکرار کرد.
آمریکا: روابط ایران و روسیه عمیقا نگران‌کننده است
آفتاب‌‌نیوز :

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، درباره تحریم‌های اخیر آمریکا علیه افراد و نهاد‌های ایرانی به دلیل آن‌چه «نقض حقوق بشر در ایران» خوانده شده است، با تکرار ادعا‌های مطرح شده علیه این افراد، گفت که به همراه شرکا و متحدانشان نسبت به پاسخگو کردن رژیم ایران برای آن چه نقض حقوق بشر و سرکوب خشونت‌بار شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌جویانه می‌خواند، متعهدند.

اظهارات پاتل در پی این مطرح می‌شود که وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که علیه ۱۱ تن از مقامات ایرانی محدودیت‌های صدور روادید اعمال کرده است که مدعی است مسئول «سوء رفتار، بازداشت یا کشتن مشارکت‌کنندگان در اعتراضات بوده‌اند یا شریک جرم آن بوده‌اند و آن‌ها را از حقشان برای آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌جویانه محروم کرده‌اند.»

در این بیانیه آمده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا هم چهار نفر را در ایران با ادعای «مرتبط بودن با نقض جدی حقوق بشر در ایران» و آن‌چه «نقش داشتن در سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در ایران» خوانده، تحریم کرده است.

طبق اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، وزارت خزانه‌داری این کشور، همچنین شورای عالی فضای مجازی را تحریم کرده است.

در این بیانیه اشاره شد که این اقدامات تحریمی جدید علیه ایران در هماهنگی کامل با انگلیس انجام شده است.

وزارت امور خارجه انگلیس نیز روز دوشنبه از تحریم چهار تن از مقامات سپاه پاسداران به دلایل حقوق بشری با هماهنگی آمریکا و اتحادیه اروپا خبر داد.

اتحادیه اروپا نیز با تکرار ادعای «نقض جدی حقوق بشر در ایران»، یک شرکت و هشت فرد ایرانی را از جمله مقامات سپاه پاسداران ایران و بنیاد تعاون سپاه تحریم کرد.

وزارت امور خارجه ایران در پی این اقدام از تحریم متقابل اشخاص حقیقی و حقوقی انگلیس و اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: اقدام آن‌ها در اعمال و تشدید تحریم‌های ظالمانه، نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بین الملل مندرج در منشور ملل متحد می‌باشد.

پاتل در پاسخ به این که چه نظری درباره ادعای اخیر روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر این دارد که ایران در حال انتقال ادوات جنگی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است، گفت: روابط فدراسیون روسیه با ایران که در حال عمیق‌تر شدن است، برای ما موضوعی عمیقا نگران‌کننده است و موضوعی است که آن را به دقت مورد توجه قرار می‌دهیم. من این گزارش‌ها را که می‌گویند روسیه همچنان به دنبال دریافت کمک‌های مرگ‌بار از ایران است، دیده‌ام.

او در ادامه با تکرار ادعای عرضه پهپاد‌های ایران به روسیه برای مورد حمله قرار دادن «غیرنظامیان و زیرساخت‌های انرژی در اوکراین»، گفت که آمریکا این موضوع را «رصد خواهد کرد و توجه دقیقی به آن خواهد داشت، ضمن آن که با هماهنگی متحدان و شرکایش اقداماتی نیز در این زمینه انجام خواهد داد.»

ادعای به کار رفتن پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین از سوی مقامات تهران و مسکو رد شده است.

مقامات ایران می‌گویند، همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه علیه هیچ کشور طرف سومی نیست و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.

وزیر امور خارجه ایران نیز روز گذشته در دیدار با مارتین گریفیتس، معاون امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری دبیرکل سازمان ملل متحد، درباره اوکراین با تشریح مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با این منازعه تاکید کرد، ایران به هیچ طرفی در جنگ، کمک نظامی نمی‌کند و جنگ را راه حل نمی‌داند و از حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشور‌ها از جمله اوکراین حمایت می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین