کد خبر: ۸۴۱۶۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳

مصرف لبنیات غیربهداشتی به تب مالت دامن می‌زند

رئیس شبکه دامپزشکی بشرویه گفت: تب مالت یکی از بیماری‌های مشترک بین‌ انسان و دام است که شایع‌ترین راه انتقال آن، مصرف لبنیات غیربهداشتی و خام مانند شیر نجوشیده و پنیر تازه محلی است.
مصرف لبنیات غیربهداشتی به تب مالت دامن می‌زند
آفتاب‌‌نیوز :

سید حمید عبدی بیان کرد: واکسیناسیون و خونگیری از دام و تست بیماری  تب مالت نقش مهم در پیشگیری از شیوع بیماری تب مالت به ویژه در مناطق روستایی ایفا می‌کند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بشرویه در خصوص نحوه پیشگیری از بیماری تب مالت در دام‌ تصریح کرد: تزریق واکسن بروسلوز برای جلوگیری از گسترش این بیماری در دام‌های نابالغ و کشتار دام‌هایی که تست بروسلوز آن‌ها مثبت شده است، در کانون‌های انسانی جزء برنامه‌های دامپزشکی شهرستان است.

عبدی با بیان اینکه این بیماری در گاو، گوساله، گوسفند و بز، شتر و سگ دیده شده است و از راه‌های انتقال آن می‌توان انتشار از طریق ترشحات زایمانی آلوده و جنین سقط شده به دام‌های دیگر اشاره کرد، گفت: بیماری در دام می‌تواند باعث بروز سقط جنین شود و دام مبتلا تا پایان عمر خود ناقل تب مالت است.

وی به دامداران و عشایر توصیه کرد: به منظور کنترل بیماری در گله خود ضمن خودداری از خرید دام‌هایی که پیشینه بهداشتی ندارند نسبت به انجام واکسیناسیون در دام‌های واجد شرایط اقدام کنند و ضمن رعایت پوشش بهداشتی زمان حضور در محل دامداری و شیر دوشی از خوردن شیر خام قبل از جوشاندن خودداری کند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بشرویه با بیان اینکه جنین سقط شده را با استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در محل مناسبی دفن بهداشتی کنند، افزود: با همکاری لازم با دامپزشکی که کمک کننده در امر پیشگیری از بیماری در شهرستان و حفظ سلامت شهروندان هستند را داشته باشند.

وی یادآور شد: همکاری دامداران با اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی نقش بسزایی در کنترل این بیماری در دام را دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین