کد خبر: ۸۴۲۳۱۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

به این توت‌ها لب نزنید

مسوول مرکز پایش آلاینده‌های شهرداری مشهد گفت: میوه درختان توت شهری به میزان زیادی آلوده است و باید از خوردن آن‌ها خودداری کرد.
به این توت‌ها لب نزنید
آفتاب‌‌نیوز :

رضا اسماعیلی گفت: آلاینده‌های هوا و ذرات معلق، ترکیبی از چندین آلاینده سمی و خطرناک هستند که طبق سیاهه انتشار آلودگی هوای مشهد، به طور متوسط در سال ۲۴۵ هزار تن انواع آلاینده‌های هوا منتشر می‌شود که مقدار قابل توجهی از آن‌ها به خصوص ذرات معلق در سطح شهر نشست می‌کنند.

اسماعیلی افزود: نشست آلاینده‌ها تاثیر سویی بر پوشش گیاهی از جمله درختان سطح شهر دارد و نشست آلاینده‌ها روی برگ درختان منجر به مختل شدن فرایند فیزیولوژیکی درختان از جمله عمل فتوسنتز می‌شود.

مسوول مرکز پایش آلاینده‌های شهرداری مشهد گفت: در مبحث کشاورزی شهری نیز میوه‌های شهری از جمله درختان توت کاشته شده در سطح شهر به ذرات معلق کاملا آلوده است و مصرف آن خطرناک است و بر سلامت شهروندان تاثیر مستقیم دارد.

اسماعیلی تاکید کرد: آلودگی این میوه با شستن نیز از بین نمی‌رود بلکه بیشتر به داخل میوه نفوذ می‌کند همچنین بارش باران‌های اسیدی در شرایط هوای آلوده میزان آلایندگی و خطر این میوه‌ها را دو چندان می‌کند و این تصور که میوه درخت توت پس از باران تمیز و شسته شده است، بسیار اشتباه است.

وی از شهروندان خواست از خوردن میوه توت درختان سطح شهر خودداری کنند و فقط از دیدن منظره زیبای آن لذت ببرند.

مسوول مرکز پایش آلاینده‌های شهرداری مشهد گفت: در ۶۴ روز گذشته از ابتدای سال تا کنون شهروندان مشهدی فقط پنج روز هوا با شاخص پاک را تنفس کرده اند و طی این مدت ۴۳ روز نیز کیفیت هوا روی شاخص قابل قبول و ۱۶ روز روی شاخص ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

کلانشهر ۳۵۰ کیلومترمربعی مشهد با ۷۲۳ کیلومتر گذرگاه محلی، خیابان و بزرگراه، ۳.۵ میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است.

روند کنونی آلودگی هوای کلانشهر مشهد، که به طور معمول ۷۰ درصد ناشی از فعالیت ناوگان حمل و نقل است، ظرف سال‌های اخیر به علت تداوم پدیده خشکسالی همراه با افزایش حجم گرد و غبار و پایداری وضعیت جوی، با سرعت رو به تشدید است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
1
16
پس با این حساب درختهای تو حیاط هم آلوده هستش و همچنین باغهای میوه
F.A
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
2
19
این توت های آلوده در مقابل آشغال هایی که بخورد مردم می دهند چیزی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
3
13
اره درسته ممنون از اطلاع رسانیتون، من دیروز توت خوردم امشب ارژانس رفتم، عجیب غریبه گیج بودم همش خواب بودم ضعف دارم دهنم به شدت بد مزه است سرم و درد داره، دکتر گفت معده ته، احتمال زیاد خوردن توت توی پارک شهر به این روز م انداخت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
1
24
وقتی با این حجم از آلودگی هوا ، توت که چند روز رو درخته اینقدر آلوده شده پس ما که در همین شهر زندگی می کنیم چکار کنیم .
یعنی ما از توت ها هم آلوده تریم ؟
از بعد تعطیلات عید که درختان گرده ریزی می کنند . جرات باز کردن در و پنجره نداریم کولر هم نمیشه روشن کرد. با مصرف هر دارویی که گفتن هنوز نمی تونم درست نفس بکشم بخاطر آلرژی گرده های این همه درخت حساسیت زا عرعر یا نمی دونم اسمش چیه ، این هوای مسموم هم روش ، کلی از همسایه ها همین مشکل رو دارن .
باید یه فکر اساسی کرد .
آیا وقت آن نرسیده به فکر راه حل درست بود ؟
پیشهاد می کنم شورای شهر که فقط برای منافع خودشون به شورا رفتن منحل بشه بجاش هزینه ای که از حقوق های اونا می مونه متخصصان شهرداری ، شهر رو درست کنند تا لااقل نفس هامون مسموم نباشه . با تشکر همشهری عاجز و ناتوان شده از هوای آلوده
علی نوکندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
3
28
سلام تشکر از حس مسئولیت پذیری شهرداری محترم دقیقا ما از نگاه کردن آن بر درختان لذت می‌بریم واین امر عادت شده است مثل نگاه کردن به گوشت و مرغ و خیلی از محصولاتی که پزشکان می‌گویند برای بدن لازم است بخصوص برای ما بازنشستگان ولی ما به توصیه شما توجه کرده و فقط از نگاه کردن آن یا نگاه به تصویر آن مزه وخواصش را در ذهن خود تصور نموده وحش میکنیم که آنها را را مصرف کرده‌ایم وصف العیش نصف العیش همینجا کاربرد دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
حققققققققققق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
3
13
من هم خوردم بعد از اون سرفه خودم و بچه هام قطع نمیشه.
تازه آوردم خونه چند بار شستم.
گفتم بگم شاید به درد بخوره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین