کد خبر: ۸۵۱۳۷۰
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸

بهترین مواد خوراکی برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش

هضم، فرایندی در بدن است که موجب تبدیل مواد غذایی به ریزمغذی‌های ضروری مورد نیاز عملکرد‌های مختلف می‌شود. برای بهبود هضم، لازم است بعضی خوراکی‌ها در رژیم غذایی گنجانده شوند که تاثیرات پروبیوتیکی و ضدالتهابی دارند.
بهترین مواد خوراکی برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش
آفتاب‌‌نیوز :

در ادامه این مطلب، به معرفی مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که عادت به مصرف آن‌ها می‌تواند در بهبود عملکرد سیستم گوارشی موثر باشد. این خوراکی‌ها عبارتند از: 

۱. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای با خواص متعدد برای سلامت بدن از جمله هضم است. زردچوبه حاوی ترکیبی فعال به‌نام کورکومین است که تاثیر ضدالتهابی دارد. التهاب می‌تواند منشا مشکلات گوارشی متعددی از جمله نفخ و درد‌های شکمی باشد. گنجاندن زردچوبه به غذا‌ها موجب کاهش التهابات و تسهیل گوارش می‌شود. 

۲. زنجبیل

زنجبیل از قرن‌ها پیش به‌عنوان ماده موثر در بهبود هضم شناخته شده است. این چاشنی خوش‌عطر در کاهش حالت‌تهوع، نفخ و درد‌های شکمی تاثیر دارد. به‌علاوه، زنجبیل ترشح آنزیم‌های گوارشی را تسهیل می‌کند و در بهبود هضم ریزمغذی‌ها موثر است. 

۳. نعناع 

نعناع گیاهی خنک‌کننده است و به تسکین مشکلات گوارشی مانند نفخ و درد شکم کمک می‌کند. نعناع همچنین خواض آنتی‌اسپاسم دارد که باعث رفع گرفتگی ماهیچه‌های مجرای گوارشی شده و روند هضم را بهبود می‌دهد. 

۴. آناناس

آناناس میوه خوشمزه و مغذی است که منبع غنی از آنزیم‌های گوارشی به‌نام بروملین است. این آنزیم به تجزیه پروتئین‌ها و تسهیل گوارش کمک می‌کند. به‌علاوه، آناناس سرشار از فیبر است که عملکرد هضم روده‌ای را تسهیل می‌کند و در پیشگیری از یبوست نقش دارد. 

۵. ماست

ماست یکی از خوراکی‌های تخمیری است که حاوی باکتری‌های مفید برای سیستم گوارش هستند. این پروبیوتیک‌ها به تعادل فلور روده‌ای و بهبود هضم کمک می‌کنند. به‌علاوه، ماست منبع غنی از کلسیم و پروتئین‌هاست که در نتیجه غذای کامل برای حفظ سلامت سیستم گوارشی محسوب می‌شود. 

۶. دانه‌های کتان

دانه‌های کتان سرشار از فیبر است که برای بهبود عملکرد گوارشی مفید خواهد بود. این دانه‌ها سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که خواص ضدالتهابی و بهبوددهندگی فرایند هضم دارند. 

۷. فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای یکی از بهترین سبزیجات سرشار از ویتامین C و فیبر‌ها است. ویتامین C آنتی‌اکسیدان قوی است که به تقویت ایمنی بدن و تسهیل گوارش کمک می‌کند. فیبر‌های موجود در فلفل دلمه‌ای نیز در عملکرد منظم روده‌ها نقش دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین