محمدرضا فرجی با اشاره به فعالیت این ادارهکل در حوزه مدیریت اداره امور سینماها و پشتیبانی ساخت و ساز و مراکز پشتیبانی اظهارکرد: این دو، مقولههای بسیار مهمی است که در چارچوب وظایف سازمانی ما تعریف شده است. در زمان حاضر، ۳۶۶ سینما و مجموعه سینمایی در کشور فعالیت دارند که نسبت به دولت گذشته بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است. در زمان حاضر همچنین ۷۵۰ سالن نمایش در کشور وجود دارد که امید است بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ دستکم، یکصد سالن دیگر به این تعداد اضافه کنیم.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی اظهار داشت: در دولت سیزدهم، در سال گذشته بیش از ۱۲۵ سالن نمایش افتتاح شد و پیشبینی ما این است که امسال در ادامه این مسیر، به ۲۲۵ سالن میرسد.
فرجی خاطرنشان کرد: از زمان آغاز مسوولیت دولت سیزدهم، در چارچوب شعار اخلاق، امید و عدالت، عدالت فرهنگی در راس همه این امور قرار داشت و تاکید بر این شد که ایران، فقط تهران نیست و بحث مناطق محروم، مناطق فاقد سینما و مناطق جنوب تهران هم دیده شود.
ایران، فقط تهران نیست
وی با اشاره به تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر احداث مراکز فرهنگی و سینمایی در مناطق فاقد این برخورداری گفت: بر اساس راهبرد ناشی از مطالعات عمیق، تحقیق و پژوهش در این زمینه و سیاستی که سازمان سینمایی تعریف کرده و تاکید بر این قضیه دارد، امید است بتوانیم قدم بسیار بلندی را برداریم. این که تا پایان سال ۱۴۰۴ به هزار سالن سینما در کشور برسیم.
فرجی اظهار کرد: در دوره فعالیت سال ۱۳۹۹/ ۱۴۰۰، ۵۹۰ سالن نمایش فعال در کشور وجود داشت که هم اینک به ۷۵۶ سالن رسیده است.
وی با اشاره به تعداد ۷۳۸ سالن فعال اعلام شده در سمفا گفت: طبیعی است به دلیل این که برخی از سالنهای سینما برای تعمیرات اجازه گرفتهاند و برخی از سینماها هم مشکل دارند، از سمفا خارج میشوند و این مقطعی است و دوباره به سامانه بر میگردند. بویژه برای سینماهایی که نیاز به تعمیرات اساسی در شهرهای اطراف دارند، مطالعه و آسیب شناسی و تاکید شد با هماهنگی سینماشهر، بازسازیها را ادامه دهیم و در زمینه صدا و تصویر به آنها کمک شود. چند هفتهای ممکن است این سینماها تعطیل شود، اما دوباره به ناوگان سینماهای کشور بر میگردند.
وی بیان کرد: با هماهنگی که در طول دو سال گذشته به ویژه با ادارات کل ارشاد استانها داشتیم بحث شناسایی مراکز غیر فعال آغاز شد. مراکز غیر فعالی وجود دارند که میشود دوباره آنها را فعال کرد.
فرجی در این باره گفت: بخش اعظم این مراکز، دولتی و عمومی وابسته به هلال احمر، شهرداری، کانون پرورشی، آموزش و پرورش و یا حوزه هنری هستند که بر اساس مطالعات به عمل آمده و گفت و گوها، به سالنهای سینمایی کشور اضافه میشوند.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی همچنین تصریح کرد: در خصوص انحلال مراکز سینمایی فرسوده هم آسیبشناسی شده است؛ مراکزی که مردم تمایلی برای دیدن فیلم در این سالنها دارند و از بعد اقتصادی هم برای مالکان آنها توجیه اقتصادی ندارد.
وی گفت: تعداد این سالنها اندک است و شاید به صورت خیلی محدود باشند که بر اساس نتایج مطالعات به عمل آمده، اینها یا بازسازی و یا پس از تخریب به پردیس سینمایی تبدیل میشوند.
فرجی گفت: دولت به کسانی که تمایل به بازسازی این مراکز دارند در قالب تسهیلات کمک میکند و بخش اعظم تجهیزات فنی را به صورت بلاعوض در اختیار آنها قرار خواهد داد. سعی ما بر این است که بر اساس خواسته مالکان سینماها بتوانیم به آنها کمک کنیم.
آیا سالن غیرمجاز پخش فیلم در کشور داریم؟
وی درباره سالنهای سینمایی که به صورت غیرمجاز اقدام به پخش فیلم میکنند اظهار کرد: بر اساس هماهنگی و زنجیرهای که بین پخشکننده، تهیهکننده سینما و سینمادار وجود دارد، اگر این زنجیره وصل نباشد بالتبع فیلمی اکران نمیشود، بنابرین شاید در همه امور فعالیتهای زیرزمینی اعم از فنی پیدا شود و شاید مواردی به ما گزارش شده که در دست رسیدگی است، اما در حوزه فیلم و اکران و سینما قطعا چنین سالنهایی نداریم و کل فروشهای سینما به سامانه فروش سمفا وصل است و رصد و نظارت میشود.
وی گفت: از این جهت، تهیه کننده و پخش کننده میدانند فیلم را به کدام سینما بدهند که مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. عرف و قراردادی وجود دارد که توسط شورای صنفی تعریف شده و خوشبختانه کار بسیار بزرگی کردند که سالیان سال این اتفاق نیفتاده بود.
وی توضیح داد: امسال این اتفاق افتاده است؛ قرارداد تیپ بین تهیهکننده، پخش کننده و سینمادار وجود دارد و اگر پخشکنندهای بخواهد فیلم خود را اکران کند بر اساس این قرارداد این اتفاق میافتد.
سود ۵۰- ۵۰ سینمادار و صاحب فیلم
فرجی خاطرنشان کرد: در این قرارداد، بحث درصد از مجموع درآمد ناشی از فروش فیلم مشخص میشود که عموما تاکنون ۵۰ درصد بوده که پس از کسورات لازم بین سینمادار و صاحب فیلم تقسیم میشود.
وی گفت: انتخاب فیلم در حوزه شورای صنفی است و تا جایی که اطلاع داریم در این زمینه هیچ دخالتی وجود ندارد؛ در ابتدا مشخص میشود که کدام سینماها سرگروه هستند و پخش کننده با سرگروه گفتگو میکند که کدام فیلم در کدام سینما اکران میشود و قرار است با کدام فیلم رقابت کند.
فرجی افزود: بر اساس ملاکهایی که لحاظ میشود سرگروه را مشخص کرده و قرارداد بسته و برنامه حال و آینده و مدت زمان اکران هم مشخص است. آییننامه شورای صنفی میگوید از سرگروهها باید این تعداد فیلم و این مدت زمان اکران شود.
دلیل روی پرده بودن فیلمی خاص
وی درباره بر روی پرده بودن فیلمی در مدت زمانی نسبتا طولانی گفت: این خواسته شورای صنفی بر اساس تقاضای سینمادران بوده و قطعا شورا در این زمینه پاسخ خواهد داد. شورا به این نتجیه رسیده که فلان فیلم بنا به درخواست سینمادار، به دلیل فروش خوبی که دارد و خواسته مردم نیز هست، آن را روی پرده نگاه دارند. از گذشته، فیلمی که فروش داشته این روال را داشته است. در غیر این صورت فیلم را عوض میکنند.
فرجی درباره شهرهای فاقد سینما گفت: بر اساس تحقیقاتی که با هماهنگی ادارات کل ارشاد استانها داشتیم، ۱۸۸ شهر بالای ۵۰ هزار جمعیت داریم که فاقد سینما هستند و از این تعداد ۶۹ شهرستان بالای صدهزار نفر است که به ترتیب اولویت این مناطق سینمادار میشوند که عمدتا مناطق محروم کشور هستند.