کد خبر: ۸۶۲۸۶۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳

چگونه کاهش وزن کودکان چاق را تضمین کنیم؟

محققان اظهار کردند که درمان زودهنگام چاقی در کودکان در سلامت امروز و آینده آنان موثر خواهد بود.
چگونه کاهش وزن کودکان چاق را تضمین کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

 محققان بیش از ۱۷۰ کودک خردسال در سوئد را که برای چاقی تحت درمان قرار گرفته بودند، دنبال کردند. کودکان زمانی که بین ۴ تا ۶ سال داشتند از طریق کلینیک‌های کودکان در منطقه استکهلم به‌صورت کنترل شده تصادفی انتخاب شدند.

به‌نقل از مدیکال‌اکسپرس، کودکان و والدین آنان به‌طور تصادفی به یکی از سه گروه درمانی درمان استاندارد، گروه حمایت والدین، یا گروه حمایت والدین با پیگیری پشتیبانی تلفنی تقسیم شدند.

کودکان و والدین در گروه درمان استاندارد جلساتی با تمرکز بر رژیم غذایی و ورزش با پزشک، متخصص اطفال و یا متخصص تغذیه داشتند. دو گروه حمایت از والدین، کودکان را درگیر نکردند و بر این تمرکز داشتند که چگونه والدین می‌توانند سبک زندگی سالم را در خانواده به شیوه‌ای مثبت و بدون تعارض ترویج کنند.

پائولینا نوویکا، محقق اصلی این تحقیق، دانشیار علوم اطفال در دپارتمان علوم بالینی، مداخله و فناوری، موسسه کارولینسکا و استاد مطالعات مواد غذایی، تغذیه و رژیم غذایی در دانشگاه اوپسالا می‌گوید: چنین گفت‌وگوهایی می‌تواند بر چگونگی تعیین مرزها، نحوه آموزش رفتارهای جدید به کودکان و نحوه برقراری ارتباط با پیش‌دبستانی‌ها، مادربزرگ‌ها، همسایه‌ها و دیگر بزرگسالان در دنیای کودکان متمرکز شود.

پس از حضور در گروه‌های حمایت والدین، به نیمی از شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی یک تماس تلفنی پیگیری اختصاص داده شد.

پروفسور نوویکا بیان کرد: تحقیقاتی روی کودکانی که پیش از این برای چاقی تحت درمان قرار گرفته‌اند، انجام شده است اما بیشتر آنها تنها پس از ۶ ماه یا یک سال پیگیری شده‌اند، بنابراین ما هیچ داده‌ای در مورد نحوه عملکرد این کودکان در مدت طولانی‌تر از آن نداریم.

تحقیقی که وی و همکارانش اکنون انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که درمان زودهنگام چاقی اثر ماندگاری دارد.

وی توضیح داد: کودکان در هر سه گروه وضعیت وزن خود را بهبود بخشیدند و میزان چاقی خود را کاهش دادند. کودکانی که والدین آنان از حمایت برخوردار شدند، بهترین نتایج را داشتند، به‌ویژه افرادی که تماس‌های تلفنی پیگیری را نیز دریافت کردند. همچنین دریافتیم که تعداد بیشتری از کودکان گروه سوم از نظر بالینی بهبود وزن خود را نشان دادند که با سلامت متابولیک بهتر همراه بود. منظور من سطح بهتر لیپیدها و گلوکز خون است.

به گفته پروفسور نوویکا، اکثر والدین می‌دانند که چه نوع غذایی برای سرو فرزندان خود دارند.

نوویکا  اظهار می‌کند: والدین اغلب این را می‌دانند اما با کودکی که عاشق غذاست و همیشه می‌خواهد غذا بخورد، یا کودکی که همیشه گرسنه است، چه کار می‌کنید؟ چگونه می‌توانید آن را بدون تابو کردن غذا انجام دهید؟ شما باید سعی کنید ساختاری شفاف در خانه بسازید، ساختاری که به کودک بفهماند ناهار در راه است و بداند که شام خواهد خورد.

وی ادامه می‌دهد: اما شما همچنین باید کارهایی را با هم انجام دهید تا پیوندهای خانوادگی را تقویت کنید، مانند مشارکت دادن کودک در آشپزی و اگر کودک گرسنه است به او سبزیجات بدهید و با غذا به او پاداش ندهید. همچنین مهم است که اطمینان حاصل شود که غذا با احساسات و دستاوردها مرتبط نیست.

نوویکا ادامه داد: در حالی که درمان چاقی دشوار است، این یافته‌ها نشان می‌دهد که درمان فشرده برای کودکان پیش دبستانی ایمن و موثر است.

وی می‌گوید: درمان کودکان در آن سن بسیار مؤثرتر از زمانی است که درمان آنان را در سنین نوجوانی شروع کنید.

یافته‌های این تحقیق در مجله بین‌المللی Obesity منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین