کد خبر: ۸۷۴۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰

کاهش شنوایی در این دوران باعث زوال عقل می‌شود

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده بهداشت بلومبرگ جانز هاپکینز انجام شد، نشان داده است که کم شنوایی در افراد مسن با احتمال بیشتر ابتلا به زوال عقل مرتبط است؛ با این حال، استفاده از سمعک، احتمال ابتلا به زوال عقل را در این افراد کاهش می‌دهد.
کاهش شنوایی در این دوران باعث زوال عقل می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

این یافته‌ها با مطالعات قبلی که نشان داده بود: کاهش شنوایی ممکن است در طول زمان عاملی مؤثر در خطر ابتلا به زوال عقل باشد، مطابقت دارد و درمان کم شنوایی می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد. این مساله، توجه محققان را به ایجاد و بهبود استراتژی‌های ممکن برای درمان شنوایی جلب کرده است.

کم شنوایی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که امکان دارد در هر حالت، سن یا هر مقطعی از زندگی برای افراد اتفاق بیفتد و به دلایل بسیار متعددی رخ می‌دهد. طبق آمار بهداشت جهانی، حدود پنج درصداز کل جمعیت جهان، از کم شنوایی ناتوان کننده رنج می‌برند. این مشکل، تقریبا یک سوم از افراد بالای ۶۵ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

متداول‌ترین نوع کاهش شنوایی در اثر افزایش سن و به صورت تدریجی رخ می‌دهد. با این حال علائم کاهش شنوایی در اثر افزایش سن، با استفاده از سمعک‌ها قابل درمان است.

پؤوهشگران، با بررسی داده‌های ۲۴۰۰ فرد که نیمی از آن‌ها بالای ۸۰ سال سن داشتند، ارتباط واضحی بین شدت کم شنوایی و زوال عقل یافتند.

شیوع زوال عقل در میان شرکت کنندگان با کم شنوایی متوسط تا شدید ۶۱ درصد بیشتر از شرکت کنندگانی بود که شنوایی طبیعی داشتند. نتایج بررسی‌ها همچنین نشان داد که استفاده از سمعک، خطر زوال عقل را در ۸۵۳ شرکت کننده که کم شنوایی متوسط تا شدید داشتند، ۳۲ درصد کاهش داد.

 یافته‌های تحقیقاتی در مجله Journal of the American Medical Association قابل دسترسی هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین