کد خبر: ۹۱۰۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴

نقش ورزش منظم در پیشگیری از سکته‌ها / ۶۰۰۰ قدم پیاده‌روی روزانه کافی است

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه فعالیت بدنی متوسط اما منظم، برای سلامت قلب و سوخت‌وساز بدن بسیار اهمیت دارد، در عین حال گفت: پیشگیری از پوکی استخوان نه تنها برای زنان بلکه برای مردان جوان و میانسال از دیگر مزایای فعالیت بدنی منظم محسوب می‌شود.
نقش ورزش منظم در پیشگیری از سکته‌ها / ۶۰۰۰ قدم پیاده‌روی روزانه کافی است
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر فرشید رضایی با بیان اینکه سلامت خانواده در کانون توجه مسئولان بهداشت کشورها قرار دارد، اظهار کرد: مسئولان بهداشت کشورها با توجه به جهان پرتلاطم و پر استرس امروز به ویژه با معضلات زندگی شهرنشینی و هیاهوی تکنولوژی در جهان بر سلامت خانواده تاکید ویژه دارند.  

ورزش منظم از ستون‌های سبک زندگی سالم
وی ادامه داد: مسئولان بهداشت کشورها، سبک زندگی‌ را توصیه می‌کنند که به حفظ و بهبود سلامتی جسم و ذهن خانواده‌ها منجر شود. ورزش کردن و فعالیت بدنی منظم از ستون‌های مهم در سبک زندگی سالم به حساب می‌آید.  

اهمیت فعالیت بدنی متوسط اما منظم در پیشگیری از سکته‌ها و پرفشاری خون
مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه فعالیت بدنی متوسط اما منظم، برای سلامت قلب و سوخت‌وساز بدن بسیار اهمیت دارد، افزود: فعالیت بدنی متوسط اما منظم برای پیشگیری از سکته‌ها و شرایط زمینه‌ساز سکته مانند پرفشاری خون و دیابت نقش مهمی دارد. ورزش و فعالیت بدنی افراد نه تنها در سلامت جسم بلکه در سلامتی ذهن و سلامت معنوی فرد نیز اثرگذار است.

رضایی ادامه داد: شاعران و ادیبان پارسی‌زبان بر نقش فعالیت بدنی، جسم ورزیده و آثار آن بر سلامت معنوی تاکید کرده‌اند؛ به طور مثال، فردوسی در بیتی «ز نیرو بود مرد را راستی» سروده است.

وی درباره ابعاد مزایای فعالیت بدنی خاطرنشان کرد: ابعاد مزایای فعالیت بدنی به سلامت معنوی، ذهنی و جسمی محدود نمی‌شود و با بهبود روابط اجتماعی و دور کردن افراد از انزوا، افزایش مردم‌داری و فداکاری به ارتقاء سلامت اجتماعی نیز منجر می‌شود.  

مزایای فعالیت بدنی منظم
مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: اگر بخواهیم مزایای فعالیت بدنی منظم را برشماریم لیستی طولانی و ارزشمند مواجه می‌شویم. به طور مثال، پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان، پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی، بهبود روند بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بهبود سیستم ایمنی بدن، تقویت روابط اجتماعی و افزایش طول عمر جزو مزایای فعالیت بدنی منظم به حساب می‌آید.

پیشگیری از پوکی استخوان از مزایای فعالیت بدنی منظم
وی افزود: پیشگیری از پوکی استخوان نه تنها برای زنان بلکه برای مردان جوان و میانسال از دیگر مزایا فعالیت بدنی منظم محسوب می‌شود. تقویت عضلات و تاندون‌ها و در نتیجه حفظ سلامت مفاصل کلیدی بدن مانند زانو، افزایش طول عمر، کاهش افسردگی و استرس جزوه مزایای فعالیت بدنی منظم هستند.  

رضایی با بیان اینکه فعالیت بدنی منظم بر کاهش وزن اثرگذار است، خاطرنشان کرد: دستیابی به وزن مناسب از دیگر مزایای فعالیت بدنی منظم به حساب می‌آید. دستیابی به وزن مناسب با تغذیه مناسب و سالم، به صورت بهتر قابل‌دستیابی است.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه فعالیت بدنی در واقع مانند سپری برای محافظت از سلامت خانواده‌ها و جامعه عمل می‌کند، افزود: فرهنگ ورزش همگانی یک سرمایه ملی به حساب می‌آید.  

۶۰۰۰ قدم پیاده‌روی روزانه کافی است

وی درباره میزان پیاده‌روی روزانه گفت: مطالعات جدید نشان می‌دهند ضرورتی ندارد روزانه ۱۰ هزار قدم پیاده‌روی کرد؛ ۶۰۰۰ قدم برای پیاده‌روی روزانه کافی است. نتایج این مطالعه یک خبر خوب برای افراد بالای ۶۰ سال است که در گذشته همواره نگران بودند توانایی پیاده‌روی ۱۰ هزار قدم را ندارند. ۶۰۰۰ قدم معادل ۳ کیلومتر پیاده‌روی است. همچنین افرادی که کمتر از ۶۰ سال دارند، می‌توانند در صورت امکان از ۶۰۰۰ قدم روزانه نیز فراتر رفته و تا ۸۰۰۰ قدم پیاده‌روی روزانه داشته باشند.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره سوزاندن کالری یک قوطی نوشابه اظهار کرد: سوزاندن انرژی نهفته در هر قوطی نوشابه نیازمند یک کیلومتر پیاده‌روی است که حدود ۲۰۰۰ قدم می‌شود.

سلامتی را قدم بزن
رضایی با بیان اینکه برنامه «پیاده‌روی همگانی» با شعار «سلامتی را قدم بزن» از برنامه‌های وزارت بهداشت طی سه سال اخیر محسوب می‌شود، افزود: برنامه پیاده‌روی همگانی مشارکت سازمان‌ها و خانواده‌ها در هر فصل برگزار می‌شود. تمام افراد می‌توانند در این پویش جمعی به میزان ۳ تا ۴ کیلومتر همگام یکدیگر شوند و در ترویج فعالیت بدنی و ورزش همگانی نقش داشته باشند. برنامه پیاده‌روی سلامتی را قدم بزن در تمام فصول سال در تمام شهرها و روستاها برگزار می‌شود. برآوردها حاکی از آن است حدود ۱۵۰ هزار نفر در این پویش شرکت کرده‌اند.

برنامه‌هایی برای سلامت کارمندان در سال جاری
وی گفت: دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با فدراسیون ورزش همگانی در فروردین ماه سال جاری با هدف ترویج سبک زندگی سالم و ورزش همگانی تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده است. بر اساس این تفاهمنامه، برنامه‌های خوبی برای سلامت خانواده و کارمندان سازمان‌های مختلف بخش خصوصی و دولتی طی سال جاری اجرا می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین