کد خبر: ۹۱۸۳۱۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷
اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دوشنبه ۱۱ تیر برگزار شد

اوج مناظره رودرو دو نامزد ریاست جمهوری؛ گفت‌وگوی پینگ‌پنگی پزشکیان و جلیلی

اولین مناظره مسعو پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات دوشنبه - ۱۱ تیر- روی آنتن رفت و سه‌شنبه شب - ۱۲ تیرماه- ساعت ۲۱:۳۰ مناظره دوم برگزار خواهد شد. 
اوج مناظره رودرو دو نامزد ریاست جمهوری؛ گفت‌وگوی پینگ‌پنگی پزشکیان و جلیلی
آفتاب‌‌نیوز :

اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دوشنبه ۱۱ تیر برگزار شد.

محور‌های اصلی این مناظره به شرح زیر است:

پزشکیان: خبری از ما در رسانه‌ها منتشر شد که ما می‌خواهیم بنزین را گران کنیم باید اعلام کنم که بنزین را گران نمی‌کنیم.

-ما بدون رضایت مردم هیچ کاری نخواهیم کرد.

-وقتی که مردم را بازی ندهیم پای صندوق‌های رای نمی‌آیند.

-خبر توهین پسرم به مولوی عبدالحمید دروغ بود.

-من رفته بودم زیارت این بچه‌های حزب الهی به من می‌گفتند شما منافقید، من منافقم!

-کسانی که رای ندادند محرومین هستند همین کسانی که پشتوانه انقلاب هستند، زندگی هایشان تامین نیست.

-در قانون برنامه قرار نیست هیچ کس در کشور بدون خدمات بهداشتی بماند، اما می‌ماند.

-مسئولان برای خودشان سفره دیگری پهن کردند و برای مردم سفره دیگری، مشکل مجریانی هستند باید برای حل مشکلات مردم عزم و اراده داشته باشند.

-آدم‌های خودشان را استخدام می‌کنند و افرادی که از حزب و گروه و فامیل آن‌ها نباشند پُست ندارند.

-الان قدرت دست یک گروه و جناح خاص است.

-خیلی از اساتید را در همین دولت بازنشسته کردند و دانشجویان را تعلیق کردند؛ مردم حق دارند اعتراض کنند. معترضین به مسمومیت داختران دانش‌آموز از دانشگاه محروم شدند

-قرار بود سال ۱۴۰۴ در منطقه اول شویم، شدیم!

-حرف می‌زنیم، اما عمل نمی‌کنیم.. ما راحت وعده می‌دهیم و عمل نمی‌کنیم حالا بازهم وعده می‌دهیم باید با مردم صداقت داشته باشیم.

-۹۹ در صد مدیران نمی‌دانند قانون برنامه یعنی چه؟

-نمی توانیم در یک قفس زندگی کنیم و با دنیا ارتباط نداشته باشیم

-در خود آمریکا هم فضای مجازی محدودیت دارد، برخی محتوا‌ها را حذف می‌کنند.

-وقتی شرایط اضطراری نیست چرا باید شبکه‌های اجتماعی فیلتر باشد.

- نمی‌شود یک دانش آموز معمولی با دانش آموزی که دوپینگ می‌کند رقابت کند.

-تعامل نباشد بَلَدیم تا جایی که زنده بمانیم با اقتصاد مقاومتی مشکلات مردم را حل کنیم، اما از تمدن دور خواهیم ماند..

-اروپا به بازرگانان و تجار ما ویزا نمی‌دهند، چرا چین و ترکیه پول ما را نمی‌دهند؟

-اف‌ای تی اف مثل فیفا ست اگر زیر بار قواعدشان نرویم ما را بازی نمی‌دهدمذاکره معامله است

-نقدینگی کشور در دولت رییسی رفته بالا، پول چاپ کردیم، گفتند، «ما می‌توانیم، ما می‌توانیم!»

-استاد دانشگاه ما ۴۰۰ دلار می‌گیرد بیرون مِنَتَش را می‌کشند و ۶ هزار دلار می‌دهند

-دوستان شما (جلیلی) همان کسانی بودند که سفارت عربستان را گرفتند. همان آدم‌ها الان در ستاد‌های شما و صدا و سیما دارند کار می‌کنند. کسی را گرفتند کسی را محاکمه کردند؟

جلیلی:

-یکی از برنامه‌های من این است که مشارکت مردم حتما باید روز به روز بتواند در عرصه‌های مختلف جدی‌تر و موثرتر در اداره کشور باشد

-در ۴۸ ساعت گذشته حجم بالایی مطلب علیه من تولید شده که هیچ ربطی به خواسته‌های مردم ندارد و این فضا به مشارکت مردم کمک نمی‌کند

-پزشکیان نائب رئیس مجلس بودند. باید بررسی کنند که چرا ۳۰ درصد برنامه ششم اجرا نشده است.

-گفتند درباره حقوق اهل سنت. اهل سنت و اقوام چه رای بدهند به من و چه ندهند حقوقی دارند که وظیفه دولت است آنرا برآورده کند. اینکه در ایام انتخابات حقوق ملت تبدیل به معامله می‌شود، بسیار بد است.

-در حوادث ۱۴۰۱، از آبان بنای من بر این بود هفته‌ای و یا دو هفته‌ای یک دانشگاه حضور پیدا می‌کردم

-حداقل جلسات من سه تا چهار ساعت بود بعضی جلسات ۶، ۷ ساعت طول می‌کشید

-باید بروید با مردم و همان دانشجو صحبت کنید

-اگر می‌خواهی از فضای مجازی خوب استفاده کنی باید سرعت شایسته هم داشته باشد که بتوانی بهره ببری، مردم را در این حد فضا را باز کنید و بستر را ایجاد کنید، به بهترین شکل می‌توانند کار انجام دهند

- پول اینترنتی که که از مردم گرفته می‌شود و مردم در آن تولید محتوا می‌کنند باید ۱۰ درصد آن به مردم بازگردانده شود که اشتغال زیادی ایجاد می‌کند

-صنعت فضایی را پرورنق‌تر کنیم ششمین کشوری خواهیم بود که به کره ماه کاوشگر می‌فرستیم

-با برخی جلسات محفلی و گئده‌ها و لابی ها، این چیز‌ها در آن در نمی‌آید، آنچه به مصلحت کشور است در نمی‌آید

-رئیس جمهور در مقام اجراست. رئیس جمهور باید به مسائل اشراف داشته باشد و تصمیم صحیح را به موقع بگیرد. اگر بگوید باید بررسی شود فرصت ۸۰ میلیون ایرانی از دست می‌رود.

-سر ما بلا آمده است؛ چه بلایی؟ این بلا که برویم چیزی بدهیم چیزی بگیریم، اما شما ده‌ها چیز دادید، اما طرف مقابل کامل خارج شد؛ ما طلبکاریم در برجام

-خود آقای روحانی قبل از روز خروج آمریکا از برجام گفت حتی اگر شما خارج شوید ما خارج نمی‌شویم این سیاست است؟ این دیپلماسی است؟

-قانون امروز به ما می‌گوید باید رشد ۸ درصد داشته باشیم، امروز باید این را محقق کنید

-هنر سیاست خارجی این است که باید ۲۰۰ کشور را نگاه کنید و از نقاط اشتراک استفاده کنید

-برای این که قدرت مردم استفاده و بتواند شکوفا شود روابط خارجی شما باید گسترش پیدا کند

اما در بخشی از این مناظره گفت وگوی جالبی بین پزشکیان و جلیلی مطرح شد که جزئیات آن را در ادامه می خوانید:

پزشکیان خطاب به جلیلی گفت: حرف‌هایی که شما فرمودید جهت گیری است، برنامه نیست. من در سایت شما هم رفتم فقط عکس بود، برنامه نبود. برنامه از نظر علمی روش و مسیر دارد. برنامه را باید صاحبان فرایند بنویسند. شما به دولت شهید رئیسی معتقد هستید؟ او قانون برنامه را داده و کار کارشناسی کرده است.

وی افزود: شما هر چقدر قوی باشد نمی‌توانید یک برنامه علمی بنویسید. شما نمی‌توانید برای وزارت بهداشت و درمان برنامه بنویسید. حتی بچه‌های متخصص هم نمی‌توانند بنویسند. شما یا نمی‌دانید برنامه چگونه باید نوشته شود یا کپی پیس کرده اید. برنامه‌ای که نوشتید علمی نیست. چارچوب علمی ندارد. شما که برنامه دارید بگویید خرید راهبردی در بهداشت و درمان چه معنایی دارد؟ این که من چند کلمه یاد بگیرم و بگویم که برنامه نشد. ک چشم انداز که می‌خواهی بنویسی باید با کوچک‌ترین آدم آن سازمان هماهنگ شوی؟

این نامزد انتخابات تاکید کرد: چرا مسلمان‌ها به قرآن عمل نمی‌کنند؟ کاغذ نوشتن که کاری ندارد. باید چیزی بنویسی که اجرا بشود. در همه برنامه‌ها می‌نویسند ۸ درصد رشد باید داشته باشیم. داریم سر همدیگر را کلاه می‌گذاریم. با این امکان رشد هشت درصد وجود ندارد. چرا برنامه چهارم و پنجم و ششم بیست درصد را اجرا کرده است، چرا کسی محاکمه نمی‌شود؟

(جلیلی در پاسخ گفت: رشد هشت درصد در سیاست‌های کلی آمده و شما برای آن برنامه ندارید. از الان منکر می‌شوید و معلوم می‌شود چهار سال آینده چیست. آقای روحانی برنامه را قبول نداشت)

پزشکیان ادامه داد: آقای روحانی را ول کن. آقای رئیسی را که قبول دارید چرا این کار را کرده است؟ قیمت گوشت و برنج و ماشین و مسکن چقدر بوده و چقدر شده است؟ ما زندگی مردم را با چالش مواجه کرده ایم. ما نشسته‌ایم و می‌گوییم می‌ایستم. شما می‌توانید بایستید. ولی زندگی مردم نمی‌چرخد.

(جلیلی پاسخ داد: این که شما می‌گویید رشد هشت درصد ممکن نیست یعنی من نمی‌خواهم مشکلات را حل کنم)

پزشکیان افزود: شما تمام آدم‌هایی که استخدام کردید آدم‌های دور و بر خودتان است. بقیه اصلا ول معطل اند. شما در دولت شهید رئیسی در سایه بودید. در آفتاب می‌آمدید و عمل کردید. تا حالا کجا موفق بوده اید؟ وقتی می‌خواهید عمل کنید خیلی فرق دارد. شما بگویید یک بنگاهی را اداره کردم که حالا می‌خواهم یک مملکت را ادامه کنم.

(جلیلی در پاسخ به این صحبت‌ها گفت: من زمانی در شورای امنیت ملی مسئولیت گرفتم که در شرق و غرب تهدید آمریکا و داعش وجود داشت. تدابیر درست تهدید‌ها را کم کرد)

پزشکیان در ادامه تاکید کرد: رئیس شورای امنیت ملی رئیس جمهور است. یک نفر نمی‌تواند آنجا تصمیم بگیرد. تصمیم نهایی را مقام معظم رهبری می‌گیرد.

وی افزود: یک آدمی که یک اداره‌ای را اداره نکرده چطور می‌تواند یک سازمان را اداره کند؟ حتی اگر نابغه باشد. از نظر علمی غیرممکن است.

(جلیلی گفت: من کارشناس مدیرکل و معاون وزیر بودم. من در اداره آمریکا و معاونت آمریکا و اروپا بودم. میلیارد‌ها دلار قرارداد با آمریکای لاتین در همان زمان بسته شد)

پزشکیان در ادمه افزود: من عضو هیچ حزب و دسته‌ای نیستم. من بر اساس اعتقادی که دارم معتقدم باید دستورات حضرت علی (ع) اجرا شود. من جلوی چشم مردم اعلام می‌کنم همین امروز از انتخابات کنار می‌روم به شرط این که آقای جلیلی ۸ درصد رشد را محقق کند. اگر نکرد اعدامش کنند. در این مملکت وعده می‌دهیم و خلاف آن عمل می‌کنیم.

(جلیلی در پاسخ اظهار داشت: دولتی که بگوید این هشت درصد ممکن است و من برنامه‌ای ندارم و مطالعه نکردم، حتما جواب نمی‌دهد. ظرفیت‌های کشور امروز یک جهان فرصت است و همه مردم باید پای کار بیایند)

پزشکیان در ادامه گفت: ۴۵ سال است که داریم از این حرف‌ها به مردم می‌زنیم. چرا جوابگو نیستید؟ چرا ۶۰ درصد مردم پای صندوق رای نمی‌آیند؟

(جلیلی گفت: ما در این ۴۵ سال موفقیت‌های بزرگی داشتیم)

پزشکیان پاسخ داد: شما تئوری را دارید می‌گویید. نتیجه مذاکرات شما سیاست خارجی را قفل کرد. پول‌های ما را دارند می‌خورند. منابع مملکت ما را دارند نابود می‌کنند. شما هم شعار هزار فرصت می‌دهید. شما سفارت عربستان را آتش زدید.

(جلیلی در پاسخ گفت: در همان شب من در جلسه گفتم که مراقب باشید این یک تهدید و خطر است. اما دوستان شما این کار را انجام ندادند. من هشدار را دادم ضعف دولت وقت بود)

پزشکیان اظهار داشت: همان آدم‌ها در ستاد شما هستند. آن‌ها آتش به اختیار بودند. دولت وقت مگر می‌تواند برخورد کند؟

(جلیلی گفت: یک زمانی ۸۵۰ هزار بیمار ما احتیاج به دارویی داشتند که لازمه آن سوخت ۲۰ درصد بود. ما این دارو را تولید و صادر کردیم. شما به جای این که دشمن را متهم کنید ملت را متهم می‌کنید)

پزشکیان گفت: ما باید هسته‌ای را داشته باشیم، ولی نباید برجام و اف‌ای تی اف را قفل کنیم.

قائل به مذاکره برای رفع تحریم هستم

پزشکیان گفت: نگاه من به سیاست خارجی با رقیب عزیزمان فرق دارد. من قائل به مذاکره برای رفع تحریم هستم، برادرم آقای جلیلی می‌گوید فایده‌ای ندارد و آن قبول ندارد. من تحریم را یک چالش و مانع بر سر راه مردم ایران می‌دانم برادرم می‌فرمایند این یک سبک زندگی است و باید با آن خو کنیم.

وی افزود: من تحریم را آسیب جدی به اقتصاد ایران می‌دانم، برادرم آقای جلیلی می‌گوید آمریکا و غرب هستند که از تحریم ما زیان دیده‌اند و اقتصادشان در معرض فروپاشی است و اطرافیانشان به همین صراحت این اظهارات را کرده‌اند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: سیاست خارجی من بر مبنای واقع‌بینی است، من قایل به پیوستن به FATF و عادی سازی روابط بانکی و مالی ایران با جهان هستم. من به سیاست خارجی یک نگاه ملی دارم.

سیاست خارجی یعنی آرامش روحی و روانی مردم
پزشکیان اظهار داشت: برای من معنی خنثی‌سازی تحریم این است که هر جوان ایرانی بتواند با کمترین امکانات به یک مشتری در یک کشور، محصولات و خدمات خود را بفروشد و خود را مستقیم در حساب بانکی‌اش در ایران دریافت کند، اما برادرم آقای جلیلی به خنثی‌سازی تحریم می‌گوید، واسطه‌گری دلالی، قاچاق فروشی و میلیارد‌ها دلار زیان.

وی گفت: برای من سیاست خارجی یعنی ایجاد پیوند‌های متعدد و منافع مشترک با همه کشور‌های جهان در راستای رشد اقتصادی و توسعه ایران البته در این روند توسعه در قفس است و ما باید در قفس زندگی کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای من سیاست خارجی یعنی تشخیص تهدید‌ها و بحران‌های پیش رو با صداقت و واقعه نگری، اما در اینجا ما انکار می‌کنیم. برای من سیاست خارجی یعنی آرامش روحی و روانی مردم و از این طرف ما اضطراب و مشکلات داریم.

وی گفت: سیاست خارجی من وسیله‌ای برای متوقف کردن روند مهاجرت جوانان و ایجاد زمینه بازگشت ایران ایرانیان خارج از کشور و اینکه ایرانیان بتوانند برای آینده خود در بلند مدت برنامه بریزند.

پزشکیان افزود: برای من سیاست خارجی یعنی تعامل، همکاری، تامین منافع ملی و الهام از تمدن و عظمت شکوهمند ایرانی است. سیاست خارجی من برای رفاه مردم است برای ایجاد انگیزه ماندن و ساختن و رشد اقتصادی و توسعه و آسایش روانی و ثبات در زندگی برای نسل آینده، برای صلح، برای مردم نه به هزینه مردم و در یک کلام برای ایران.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ با حضور چهار نامزد برگزار شد و هیچ یک از نامزد‌ها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند.

از میان نامزد‌ها مسعود پزشکیان و سعید جلیلی موفق به کسب بیشترین آرا شدند و به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند.

مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برای انتخابات نهمین رئیس جمهوری روز جمعه - ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - در سراسر کشور برگزار می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
16
4
خبری
معلومه که طرفدار آقای پزشکیان هستی که فقط حرفهای او رو گذاشتی و دفاعیات آقای جلیلی رو نگذاشتی
پس قابل اعتماد نیستی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
3
17
جليلي ميخواست خودش را مودب نشان دهد ولي در برابر اقاي پزشكيان ادب را رعايت نكرد و در موقع صحبت جمع بندي دكتر پزشكيان سكوت نكرد و تو حرف ايشان ميپريد توانااي شنيدن انتقاد را ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
4
به خدا نیازی به این کارها نیست .هر با شعوری کافیست به اطرافیان دو طرف نگاه کند اگر اهل مرض نباشد همه چیز دستگیرش می شود .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین