کد خبر: ۹۲۲۸۵۷
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸

توصیه‌های سلامتی برای مادران باردار شاغل

در دورانی هستیم که زنان باردار در مشاغل مختلفی فعالیت دارند و در عین حال نیز باید در این دوران، مراقب وضعیت سلامت خود باشند و به تغذیه، خواب و تحرک توجه جدی داشته باشند.
توصیه‌های سلامتی برای مادران باردار شاغل
آفتاب‌‌نیوز :

 محبوبه حاجی فقها، دکترای تخصصی بهداشت باروری و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز توصیه‌هایی برای حفظ سلامت مادران شاغل ارائه داده است که در ذیل می‌خوانیم.

بارداری به این معنا نیست که زنان شاغل مجبور به رها کردن شغل خود شوند، اگرچه این دوران آن‌ها را در وضعیت حساس و ویژه‌ای از نظر سلامتی قرار می‌دهد. کار کردن تا زمان وضع حمل برای زنانی که بارداری طبیعی و سالمی را تجربه می‌کنند، امکان‌پذیر است.

با رعایت چند نکته ساده، زنان شاغل می‌توانند دوره بارداری خود را بدون مشکل سپری کنند.

تغذیه:

کودک درون شما در حال رشد است، مهم‌ترین چیزی که باید در نظر داشته باشید، کیفیت غذا است، بنابراین توصیه می‌شود در برنامه غذایی، مواد حاوی پروتئین مانند گوشت، مرغ و ماهی، همراه با مقدار زیادی انواع سبزی‌های سبز، کربوهیدرات ها و فیبر استفاده شود.

پشت میز کار غذا نخورید، این تمرین به کاهش استرس کمک می‌کند.

آب زیاد بنوشید، با نوشیدن آب بیشتر، سیستم لنفاوی و خون جریان بهتری می‌گیرد و این بدان معنی است که خون‌رسانی به اندام‌های مختلف بدن افزایش می‌یابد.

تحرک:

گوشی خود را بر روی زمان خاصی تنظیم کنید و با شنیدن آن کمی راه بروید و تحرک داشته باشید.

برای صحبت کردن با تلفن از جای خود بلند شوید، با انجام این کار گردش خون را بهبود می‌بخشید و تورم پاها کاهش می‌یابد.

لازم است مادران باردار شاغل، انجام حرکات کششی را در برنامه خود قرار دهد، چرا که اضافه وزن و تغییرات جسمی، مشکلاتی نظیر کمردرد را به همراه دارد.

فعالیت و محیط کاری:

محدود کردن روزهای کار در هفته توصیه می‌شود. زنان بارداری که بیش از ۳۲ ساعت در هفته در یک کار پر استرس و سنگین مشغول به فعالیت هستند، احتمال اینکه نوزادشان زودتر از موعد به دنیا بیاید و یا با وزن کمتر از حد طبیعی متولد شود، بیشتر است. همچنین زنانی که تمام وقت در مشاغل پرفشار مشغول به کار هستند، باید ساعت کار خود را در طول دوران بارداری کاهش دهند.

استفاده از صندلی و میز کار مناسب مادر باردار در محل کار دیگر نکته‌ای است که باید مورد قرار گیرد. این کار را می‌توان با قرار دادن پشت و گردن روی یک بالش کوچک انجام داد.

در حین کار با رایانه، دستان خود را روی دسته نگه دارید و فاصله ایمن را با صفحه مانیتور حفظ کنید.

در دوران بارداری ممکن است تغییراتی در کیفیت خواب ایجاد شود و با پیشرفت بارداری مدت خواب نیز کوتاه شود. در این موارد خواب‌های کوتاه در طی روز می‌تواند باعث نشاط و شادابی شود.

انتخاب لباس:

توصیه می‌شود مادر در دوران بارداری لباسی را انتخاب کنید که به شما امکان می‌دهد آزادانه نفس بکشید.

از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند خودداری کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین