کد خبر: ۹۲۵۲۶۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵

از هر جایی غذا نخرید!

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان کرج اظهار کرد: بسیاری از واحدهای سیار خودرویی شستشو با آب ندارند و مواد خوراکی، ابزار و دست خود را با دستمال پاک می‌کنند و این واقعا اسفناک است. خیلی از واحدهای صنفی هم هستند که فضای خوب و مرتبی دارند اما وضعیت در آشپزخانه به گونه دیگری است و یا اینکه از کارگران اتباع استفاده می‌کنند که بدون لباس کار و بدون رعایت اصول بهداشتی خدمات می‌دهند.
از هر جایی غذا نخرید!
آفتاب‌‌نیوز :

کاظم دهقان دره شیری در خصوص لزوم رعایت نکات بهداشتی مرتبط با فصل تابستان در اغذیه فروشی‌های سطح شهر گفت: گرما یکی از عواملی است که باعث فساد زودهنگام غذا می‌شود از این رو با توجه به ضرورت کنترل مواد غذایی و غذاهای عرضه شده در این ایام، گشت‌های مشترکی با همکاری تعزیرات و بهداشت برقرار است و به صورت منظم و مداوم از اغذیه فروشی‌ها، فست فودها و واحدهای صنفی غذایی عضو این اتحادیه بازرسی می‌شود.

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان کرج افزود: در این بازرسی‌ها، مواردی از قبیل مناسب بودن دمای یخچال، نگهداری مواد غذایی درون یخچال، رعایت بهداشت، نظافت و سایر دستورالعمل‌های مربوطه گوشزد و کنترل می‌شود.

وی در مورد واحدهایی که به صورت سیار در سطح شهر فعال هستند افزود: تاکید می‌کنم اتحادیه مخالف اشتغالزایی نیست و در تمام دنیا دست فروشی و مشاغل سیار وجود دارد. در زمینه فعالیت اغذیه فروشی‌های سیار، ساماندهی این واحدها مورد توجه بوده و این پیگیری بیشتر به خاطر این است که یک نظارتی بر فعالیت و بهداشت اغذیه فروشی‌های سیار انجام شود.

وی ادامه داد: قبول داریم که با توجه به وضعیت اقتصادی شغل‌های جدیدی هم در جامعه ایجاد می‌شود و مردم با توجه به توانایی خود نیازمند شغل و درآمد هستند اما چون این مشاغل با سلامت مردم در ارتباطند، لازم است معیارهای بهداشتی و سلامت توسط آنها رعایت شود.

دهقان در ادامه گفت: بسیاری از واحدهای سیار خودرویی شستشو با آب ندارند و مواد خوراکی، ابزار و دست خود را با دستمال پاک می‌کنند و این واقعا اسفناک است در حالی که باید چاه بهداشتی و آب مناسب برای شستشو داشته باشند. با این حال موضوع ساماندهی اغذیه فروشی‌های سیار به مراجع مرتبط اطلاع رسانی شده اما هنوز نتیجه مثبتی در پی نداشته است.

وی ادامه داد: صنف‌های غذایی مختلفی هستند که به صورت سیار فعالیت می‌کنند و مختص به صنف رسته‌های اغذیه فروشی نمی‌شود. اتحادیه ابزار بازدارنده در اختیار ندارد و فقط مسئول تهیه و انتقال گزارش از این واحدها است. در حالی که به خاطر کوتاهی در بهداشت و نظافت، وجود گرد و غبار و دود در غذا و نداشتن لباس و دستکش بهداشتی آسیب‌های زیادی به سلامت مردم می‌رسانند.

دهقان در ادامه بیان کرد: خیلی از واحدهای صنفی هستند که فضای خوب و مرتبی دارند اما وضعیت در آشپزخانه به گونه دیگری است و یا اینکه از کارگران اتباع استفاده می‌کنند که بدون لباس کار و بدون رعایت اصول بهداشتی خدمات می‌دهند. بنابراین توصیه می‌کنیم مردم از واحدهایی مطمئن خرید کنند که برند و مشهور هستند و اعتباری در زمینه فعالیت خود دارند. اگر از واحدهای کوچک خریداری می‌کنند به ظاهر واحدها و پرسنل خوب توجه کنند، از این طریق تا ۳۰ درصد می‌توانند تشخیص دهند که غذا و خدمات آنها خوب و مورد اعتماد است یا خیر.

وی تاکید کرد: البته این رسیدگی و نظارت بر کیفیت کار و غذای طبخ شده اغذیه فروشی‌ها بیشتر بر عهده اتحادیه و واحدهای نظارتی است که باید این خلا را پر کرده و چشم مردم باشیم. آشپزخانه را نظارت کنیم و موارد را گزارش و با آن برخورد کنیم، چون مردم به ما اعتماد کرده‌اند.

وی درباره بازار کسب و کار صنف گفت: وضعیت کسب و کار مساعد و ثابت بوده و خوشبختانه تب و تاب ندارد. اما چون ساعت کاری تا ۱۲ شب تعیین شده و در ایام گرم سال هستیم، مردم دیرتر برای گردش و صرف غذا بیرون می‌آیند، لذا در این ساعات واحدهای صنفی تازه کارشان شروع می‌شود. اما باید ۱۲ شب تعطیل کرده و در صورت فعالیت بعد از این ساعت پلمب می‌شوند. در حالی که این یک فرصت برای درآمد است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین