کد خبر: ۹۲۵۸۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹

عامل اصلی گرانی مسکن، تورم عمومی است/ دست‌های پشت پرده اجازه مبارزه با متخلفان را نمی‌دهند

آقایاری گفت: عامل اصلی گرانی مسکن تورم عمومی در کشور است و کنترل تورم در دست اتحادیه‌ها نیست. همه انتظارات درباره گرانی مسکن معطوف به اتحادیه املاک شده است در حالی‌که قراردادهایی که در اتحادیه املاک نسبت به سال‌های قبل بسته می‌شود بسیار کمتر شده است.
عامل اصلی گرانی مسکن، تورم عمومی است/ دست‌های پشت پرده اجازه مبارزه با متخلفان را نمی‌دهند
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از پرحاشیه‌ترین بازار این روزها، بازار مسکن باشد. قصه پرماجرایی که متاسفانه با قیمت‌های نجومی و سر به فلک کشیده عرصه سکونت نقاط مختلف شهر را برای مردم هر روز تنگ‌تر از قبل می‌کند و ممکن است آن‌ها را به حاشیه شهر‌ها براند.

بازار مسکن در کشور ما هرگز شرایط مطلوب نداشته و در سال‌های اخیر متاسفانه قیمت اجاره مسکن سر به فلک کشیده و اجاره نشین‌ها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

هزینه سنگین مسکن باعث شده این روز‌ها کمتر کسی به فکر خرید خانه باشد، زیرا با وجود درآمد کم و قیمت‌های بالا دیگر مردم توان خرید مسکن را ندارند. این هزینه تاثیر زیادی در زندگی خانوار‌های اجاره نشین دارد، زیرا مجبورند سهم بیشتری از درآمد خود را برای اجاره‌بها اختصاص دهند که همین امر باعث شده بسیاری از مستاجران امید صاحبخانه شدن را کاملا از دست بدهند.

افزایش قیمت مسکن یکی از مهمترین علت‌های افزایش تعداد شهروندان زیر خط فقر در کلان شهر‌ها است که در این مورد طبقات ضعیف‌تر بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند و درصد بیشتری به زیر خط فقر کشیده می‌شود.

مساله گرانی مسکن و افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها موجب شده انگشت اتهام به سمت مشاوران املاک نشانه برود، اما این صنف، تورم عمومی را عامل اصلی افزایش قیمت در بازار نابسامان مسکن می‌دانند.

در میان نباید از نقش دولت در تهیه مسکن و کنترل بازار اجاره غافل ماند. دولت با استفاده از ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند با ساخت خانه‌های مقرون به صرفه برای دهک‌های پایین جامعه که بیشترین آسیب را از رهگذر مشکلات اجاره‌نشینی و بدمسکنی می‌بینند این بازار پرتلاطم را کنترل کند علاوه بر این مبارزه با سودگران این بازار نیز از دیگر وظایفی است که باید در اولویت سامان‌دهی بازار مسکن قرار گیرد.

در راستای بررسی علل افزایش سرسام‌آور علت اجاره‌بها و نقش دولت در کنترل این بازار با سیدعیسی آقایاری عضو اول هیئت مدیره اتحادیه املاک تهران در تحریریه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آقایاری به خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز گفت: مشاوران املاک در سال‌های اخیر به دلیل تورم‌ها و نیز فشار‌هایی که به وجود آمده، امنیت شغلی ندارند، زیرا با ورود سامانه‌ها و برنامه‌هایی که در زمینه املاک تخصص ندارند، مشاوران املاک را نگران آینده شغلی خود کرده است.

مشاوران املاک مسبب گرانی مسکن نیستند

عضو اول هیئت مدیره اتحادیه املاک تهران با بیان اینکه مشاوران املاک مسبب گرانی مسکن نیستند، تصریح کرد: مشاوران املاک در این زمینه نقشی ندارد؛ معامله یا اجاره ملک در اختیار خود مردم است. اگر مشاور املاک به تنهایی تصمیم‌گیرنده باشند وضعیت خیلی بهتر خواهد شد، اما اپلیکیشنی مانند دیوار و... باعث شده مردم به سمت دیگری بروند؛ در حال حاضر نیز با به وجود آمدن سامانه خودنویس یا کاتب، مشاورین املاک سردرگم و نگران آینده شغلی خود شده‌اند. ما با اینک‌ار بجای اشتغال زایی، اشتغال زدایی می‌کنیم در حالی که در سطح تهران قریب به ۱۲ هزار مشاور املاک داریم.

سامانه خودنویس دادگاه‌ها را پر از شاکیان می‌کند

آقایاری عنوان کرد: مشاور املاک شغل بسیار پر استرسی است، زیرا مشاوران املاک نسبت به مراجعه کنندگان تعهد دارند. باید اسناد و مدارک و هویت افراد بررسی شود تا قرارداد مکتوب شود، اما وقتی خود افراد در سامانه خودنویس اطلاعات هویتی خود را بارگذاری کنند در آینده نزدیک با مشکل مواجه می‌شوند و دادگاه‌ها مملو از شاکیان خواهد شد.

عضو اول هیئت مدیره اتحادیه املاک تهران گفت: نظر من این است اتحادیه املاک خود باید متولی اتحادیه باشد و هیئت مدیره یا مسئولان آن باید بتوانند پاسخگو باشند، اما در حال خروج از این حالت هستیم، به عنوان مثال به تازگی هر مشاور املاک باید پروانه تخصصی داشته باشد.
وی ادامه داد: پروانه تخصصی خوب است و ارتقاء سطح علمی مشاوران املاک ضروری است، اما نه به این شکل فعلی. پروانه تخصصی نه تنها برای اعضا بار حقوقی ندارد بلکه مشکل‌آفرین نیز هست.

در دیوار و شیپور آگهی خانه را برای مزایده می‌گذارند

آقایاری با اشاره به رقبای اتحادیه املاک گفت: در دیوار و شیپور خانه را برای مزایده می‌گذارند و این باعث گرانی است؛ اگر اتحادیه امکان کنترل برنامه دیوار یا برنامه‌های مشابه را داشته باشد. مسلما مشاورین املاک کمک شایانی به مردم برای کنترل تورم می‌کنند.

وی با بیان اینکه برنامه دیوار باعث بالا رفتن قیمت مسکن شده، گفت: بیشتر از این‌که اشخاص برای خرید و فروش یا اجاره در دیوار آگهی بدهند این مالک‌ها هستند که برای مزایده می‌آیند و از قیمت اصلی نیز حداقل ۲۰ درصد گران‌تر آگهی می‌دهند.

آقایاری با اشاره به اقدامات انجام شده برای ایجاد این برنامه جایگزین، دیوار و …اظهار کرد: ما با چند شرکت رایزنی کردیم و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

عضو اول هیئت مدیره اتحادیه املاک تهران در پاسخ به این سوال که اگر انبوه‌سازی مسکن صورت نگیرد چه راه‌هایی برای تولید مسکن مورد نیاز مردم وجود دارد، گفت: یکی از راه‌هایی که مسکن مورد نیاز مردم تامین شود مشارکت دادن مردم در تولید است.

تداوم نهضت ملی مسکن می‌تواند تورم را کنترل کند

وی افزود: در حال حاضر تقاضا برای مسکن در بازار کم است، اگر نهضت ملی مسکن در آینده نزدیک مسکن‌هایی را بسازد و در اختیار مردم بگذارد تورم کنترل می‌شود، حتی می‌توانند از اتحادیه املاک نیز کمک گیرند.

آقایاری در پاسخ به این سوال که دولت چهاردهم چه اقداماتی باید انجام دهد تا مسکن از کالای سرمایه‌ای خارج شود، عنوان کرد: این هدف تنها با تولید مسکن امکان‌پذیر است و دولت باید مسکن بسازد و در اختیار مردم بگذارد؛ با توانمندی که در دولت چهاردهم می‌بینم، توانایی کمک به ساخت مسکن را دارد و مشکل را برطرف می‌کند.

عامل اصلی گرانی مسکن تورم عمومی در کشور است

آقایاری گفت: عامل اصلی گرانی مسکن تورم عمومی در کشور است، کنترل تورم دست اتحادیه‌ها نیست. همه انتظارات درباره گرانی مسکن معطوف به اتحادیه املاک شده است در حالی‌که قرارداد‌هایی که در اتحادیه املاک نسبت به سال‌های قبل بسته می‌شود بسیار کمتر شده است. زمانی می‌توان گرانی مسکن را کنترل کرد که مساله تورم کنترل شود و البته تحریم‌های ظالمانه نیز بی‌تاثیر نیست ما تحت محاصره اقتصادی هستیم، انشاءالله اگر این نیز شکسته شود، بسیاری مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی در رابطه با تخلفات مشاوران املاک و برخورد اتحادیه املاک با آن‌ها اظهار کرد: اتحادیه املاک۱۱۷۵۰ عضو دارد که نهایتا ۲ درصد مشاورین املاک متخلف در سطح تهران داریم که این درصد از مشاورین املاک متخلف باعث زیر سوال رفتن اکثر مشاورین املاک محترم و شریف شده‌اند.

آقایاری ادامه داد: من شخصا مخالف مشاوران املاک متخلف و بدون جواز کسب هستم و به هیچ عنوان این دسته از مشاوران املاک متخلف نباید هیچ گونه فعالیت در زمینه املاک داشته باشند و باید آن‌ها را از این کار منع کنیم.

دست‌های پشت پرده اجازه مبارزه با متخلفان را نمی‌دهند

عضو اول هیئت مدیره اتحادیه املاک تهران عنوان کرد: خود اتحادیه توان معرفی و پاکسازی مشاورین املاک متخلف را دارد و البته ۹۸ درصد املاکی‌ها سالم و بدون حاشیه کار می‌کنند، اما بعضی‌ها از مشاورین املاک متخلف سود می‌برند.

وی تصریح کرد: دست‌های پشت پرده اجازه مبارزه با متخلفان را نمی‌دهند و در این زمینه کوتاهی شکل می‌گیرد. ضعف‌هایی باعث شد تا وزرات راه و شهرسازی سامانه خودنویس را راه‌اندازی کند در حالی‌که سامانه املاک و مستغلات تقریبا سامانه‌ای کامل و جامع بوده و با اصلاحاتی می‌توانستیم آن را کاربردی‌تر کنیم نه این‌که هر روز سامانه‌ای جدید معرفی کنیم و دوباره آزمون خطا انجام دهیم و مشاورین املاک را سردرگم کنیم.

آقایاری در پایان گفت: با چیدمان افرادی که سالم هستند و تخصص دارند ما می‌توانیم اتحادیه املاک را به شکوفایی برسانیم. اشخاصی که حرفه‌ای، اما متخلف هستند جایی در این اتحادیه ندارند و اولین گام پاکسازی فساد است.

منبع: ایسکانیوز 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین