کد خبر: ۹۲۶۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۴

شیر مادر؛ ضامن سلامتی کودکان

شیر مادر بهترین و کامل‌ترین غذا برای شیرخوار به شمار می‌رود، شیری که بهترین الگوی رشد و تکامل را برای کودکان فراهم می‌کند.
شیر مادر؛ ضامن سلامتی کودکان
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از بهترین و کامل‌ترین غذا‌ها برای شیرخوار شیر مادر است که در ۶ ماه ابتدایی تنها تغذیه برای تامین رشد، تکامل و سلامتی به شمار می‌رود. شیر مادر بهترین الگوی رشد و تکامل برای کودکان به شمار می‌رود که با دارا بودن خواص ویژه جزو بهترین نوع شیر مصرفی نوزادان کمتر از ۶ ماه شناخته می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی شیر مادر

تینا جعفری، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اهمیت شیر مادر، اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی شیر مادر این است که ترکیبات آن براساس و باتوجه به نیاز نوزاد تغییر می‌کند.

وی افزود: مهم‌ترین ویژگی شیر مادر ترکیبات پروتئینی بسیار خوب است که این ترکیبات به جذب کلسیم بیشتر کمک می‌کنند، در حقیقت نوزادانی که از شیرخشک تغذیه می‌کنند به دلیل متفاوت بودن ترکیبات پروتئینی بسیار متفاوت با شیر مادر، جذب کلسیم آن نسبت به جذب کلسیم شیر مادر کمتر است و کفایت نمی‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری گفت: همچنین قند موجود در شیر (لاکتوز) در شیر مادر بسیار بیش‌تر از شیر‌های خشک است و ترکیبات قندی موجود در شیر مادر کمک می‌کند که کلسیم شیر بهتر جذب شود، کما اینکه بیس شیر خشک از شیر گاو است.

جعفری با بیان اینکه ترکیبات پروتئینی شیر مادر با شیرخشک براساس نیاز نوزاد متفاوت است، تصریح کرد: تنها تغذیه نوزاد تا ۶ ماه ابتدایی باید از شیر مادر باشد، گرچه شیر ترکیبات لازم را به طور کامل دارد، اما پس از ۶ ماهگی نوزاد باید با استفاده از غذای کمکی تغذیه شود، زیرا اهمیت شیر مادر به اندازه‌ای بالاست که باید ابتدا با شیر تغذیه و سپس مابقی گرسنگی با غذا برطرف شود که این مساله اهمیت شیر مادر را نشان می‌دهد.

وی در خصوص فواید شیر مادر، گفت: ضمن حالت آرامش و کمک به کاهش وزن مادر، ترشح شیر مادر وابستگی و حالت عاطفی را میان مادر و نوزاد ایجاد می‌کند که این مساله برای سلامت روان و گسترش مسیر‌های عصبی در مغز نوزاد لازم است، همچنین شیردهی از افزایش بی رویه وزن مادر جلوگیری و موجب کاهش وزن مطلوب در مادر می‌شود.

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری افزود: زمانی‌که نوزاد متولد می‌شود تا حدودا هفت ماهگی، سیستم ایمنی فعالی ندارد که شیر مادر با توجه به وجود پروتئین‌ها و ... به افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد کمک می‌کند.

جعفری تاکید کرد: مشاهده شده نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در اوایل کودکی کمتر به بیماری‌های متابولیکی همچون دیابت مبتلا می‌شوند که این مساله به دلیل این است که در دوران نوزادی و شیرخوارگی کمتر در معرض خطر عوامل خارجی و آنتی ژن‌ها قرار دارند.

وی با بیان اینکه تغذیه مادر اهمیت زیادی دارد، افزود: این امر موجب می‌شود نوزاد از عوارض بیماری‌های گوارشی در امان باشد، زیرا معمولا ترکیبات نفاخ روی شیر تاثیر می‌گذارد و بچه دچار دل درد می‌شود.

جعفری با بیان اینکه مصرف شیر توسط مادر، نوشیدن زیاد آب و افزایش دریافت ویتامین‌های گروه ب که در سبوس غلات، شیر، مبوه‌جات و سبزیجات بوده توصیه می‌شود، گفت: شیر مادر موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش نوزاد خواهد شد، در حقیقت مصرف شیر مادر در ۹۰ درصد نوزادان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: بهتر است مادران از مصرف غذا‌های دارای رنگ غیرطبیعی و اسید‌های چرب اشباع شده پرهیز و غذای سالم و تازه مصرف کنند، از غذای مانده در یخچال و دمای محیط خودداری کنند، زیرا بر سلامت شیر تاثیر می‌گذارد.

جعفری خاطرنشان کرد: مطالعات ثابت کرده نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند در دوران جوانی و نوجوانی کمتر دچار بیماری می‌شوند.

منبع: مشرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین