کد خبر: ۹۲۶۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵

گرمای غیر معمول خطر بروز سکته‌های قلبی را افزایش می‌دهد 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: قرار گرفتن بیماران قلبی و بیماران مزمن در معرض گرمای غیر معمول می‌تواند آسیب‌هایی را برای فرد ایجاد کند که احتمال سکته قلبی یکی از این موارد خطر است. 
گرمای غیر معمول خطر بروز سکته‌های قلبی را افزایش می‌دهد 
آفتاب‌‌نیوز :

 دکتر مصطفی داستانی با اشاره به اینکه گرمای غیر معمول موجب آسیب به بدن می‌شود و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای و خاص مثل بیماری قلبی، کلیوی، تنفسی مزمن هستند و دارو‌های خاص مصرف می‌کنند بیشتر در معرض حوادث ناشی از گرمی هوا قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: مهمترین مکانیسم برای تعادل دمای بدن تعریق کردن است که تعریق بدن به دلیل گرمی هوا دچار اختلال می‌شود. 

دکتر داستانی با اشاره به اینکه برای بیماران قلبی در هوای گرم احتمال سکته و نارسایی قلبی، سکته مغزی و بد ریتمی افزایش می‌یابد، تصریح کرد: بیماران قلبی مجموعه از دارو‌ها را مصرف می‌کنند که در سیستم عصبی بدن تغییراتی ایجاد می‌کند که این تغییرات در درجه حرارت بالابرای فرد مشکل افرین خواهد بود مثلا استفاده از دارو‌هایی که سیستم عصبی سمپاتیک را به نفع بدن دچار تغییر می‌کند و یا مصرف دارو‌هایی مانند پروپنالول و متورال و یا دارو‌هایی که برای فشار خون بالا استفاده می‌شود مانند داروی لوزارتان و کاپتوپریل و... می‌توانند در بیماری در معرض گرمای بیش از حد زمینه را برای اسیب بیشتر مهیا کنند یا بعضی از دارو‌هایی که برای افزایش ادرار استفاده می‌شوند تا فشار خون بیمار پایین بیاید یا اینکه نارسایی قلبی کنترل شود معمولا وقتی بیمار در شرایط دمایی غیر معمول استفاده کند، می‌تواند آسیب رسان باشد.

وی با بیان اینکه ضمن اینکه اکثر بیماران قلبی دچار بیماری‌های زمینه‌ای دیگر نیز هستند که منجر به بیماری قلبی شده که بیمار‌های زمینه‌ای ان‌ها در گرمی هوا می‌تواند مشکل افرین باشد، گفت: ابتلا به بیماری دیابت در دوره‌های موج گرمایی باعث برهم خوردن تعادل قند خون وتغییر نیاز به انسولین و دارو‌های مربوطه می‌شود. 

دکتر داستانی با اشاره به اینکه بیماران دیابتی در هوای گرم باید با سرعت بیشتری قند خون خود را چک کنند، اظهار کرد: در درجه هوای بالا کیت‌های تست قند خون و دارو‌های قند خون اگر در معرض افتاب شدید باشد دچار کاهش عملکرد می‌شود. 

وی ادامه داد: علاوه بر این برخی از قلم‌های انسولین عملکرد خود را در دمای غیر معمول از دست می‌دهند از همین رو بیماری دیابتی مراقبت بیشتری در شرایط گرمایی باید داشته باشد. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری قلبی باید میزان فعالیت روزمره را در محیط خارج از خانه کمتر کنند و کمتر در معرض تابش نور افتاب مستقیم قرار بگیرند، عنوان کرد: لباس گشاد با رنگ روشن، استفاده از کلاه و عینک و کفش‌های مناسب به خصوص در بیمارانی که اختلال حسی دارند نیز توصیه می‌شود علاوه براین نوشیدن آب فراوان و عدم جایگزینی آن با شربت و سایر نوشیدنی‌ها در روز‌های گرم برای حفظ مایعات بدن ضروری است. 

وی با اشاره به اینکه بیماران قلبی بهتر است در روز‌های گرم بیشتر اوقات روز را در محل مناسب و با رطوبت مناسب بگذارنند واز فعالیت‌های غیر معمول ورزشی خودداری کنند، گفت: مصرف دارو برای بیماران مزمن در روز‌های گرم سال باید ادامه یابد، اما برای دارو‌های مدر مشورت با پزشک معالج ضرورت دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین