کد خبر: ۹۳۰۹۹۹
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳

عوارض گوارشی که باعث افزایش وزن می‌شوند

اگر دچار افزایش وزن بی‌دلیل هستید، شاید علت آن مشکلات گوارشی باشد. همراه ما باشید تا به برخی از مشکلات گوارشی شایع که باعث افزایش وزن می‌شوند بپردازیم.
عوارض گوارشی که باعث افزایش وزن می‌شوند
آفتاب‌‌نیوز :

التهاب و مشکلات مزمن در سیستم گوارش می‌توانند باعث افزایش وزن شوند، به این دلیل که با وجود این عوارض، سیستم گوارش نمی‌تواند عملکرد مناسبی در تجزیه غذا داشته باشد. مواد مغذی ممکن است به‌اندازه کافی جذب نشوند و بدن شما نتواند ضایعات و سموم را به‌خوبی دفع کند و دچار نفخ و یبوست و چربی اضافی در بدن و عادت‌های نادرست غذایی و دیگر مشکلات گوارشی شوید.

سندرم روده نشت‌کننده؛ ریشه مشکلات گوارشی

یکی از مشکلات رایج گوارشی، سندرم روده نشت‌کننده است که در میان پزشکان بیشتر و بیشتر شناخته می‌شود و قطعاً لازم است درباره‌اش بدانید.

فهمیدن اینکه آیا دچار سندرم نشت روده هستید یا در معرض آن قرار دارید می‌تواند به کنترل درد و کاهش التهاب کمک کند و ضمناً می‌توانید متوجه شوید آیا لازم است تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی‌تان ایجاد کنید؟

تشخیص سندرم نشت روده برای بهبود عملکرد روده و گوارش ضروری است تا جلوی افزایش وزن ناشی از این اختلال گرفته شود.

تشخیص مشکلات گوارشی: کلید مدیریت سلامت گوارش

مشکلات گوارشی در اینکه روزمان چگونه پیش می‌رود نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. مشکلاتی که از سیستم گوارش ما نشئت می‌گیرند می‌تواند زندگی روزمره ما را به‌سرعت تحت‌تأثیر قرار بدهند و در آن اختلال ایجاد کنند.

این مشکلات اغلب می‌توانند تحت‌تأثیر انتخاب‌های غذایی ما باشند.

متخصصین گوارش می‌گویند مشکلات گوارشی می‌تواند منجر به انواع پیامد‌ها شوند از جمله افزایش وزن.

داشتن یک سیستم گوارش سالم و درک تفاوت بین باکتری‌های خوب و بد، برای سلامتی لازم است.

آیا ممکن است دلیل اضافه‌وزنتان مشکلات گوارشی باشد؟

اگر دچار افزایش وزن بی‌دلیل هستید، شاید علت آن مشکلات گوارشی باشد. همراه ما باشید تا به برخی از مشکلات گوارشی شایع که باعث افزایش وزن می‌شوند بپردازیم.

وجود یک عدم تعادل در باکتری‌های روده در سیستم گوارش می‌تواند گوارش و عملکرد دفع را مختل کند. این به‌هم‌خوردن تعادل بر مدیریت وزن و سلامت عمومی گوارش اثر می‌گذارد

بیماری ریفلاکس اسید

بیماری رفلاکس اسید معده به مری با علائمی مانند سوزش معده همراه است. این سوزش اغلب شبیه این است که انگار اسید معده به سمت سینه بالا می‌آید. بیماری رفلاکس خیلی وقت‌ها باعث می‌شود فرد به دنبال راه تسکینی برای سوزشی که دارد سراغ خوردن برود.

بله، خوردن احساس سوزش را کمتر می‌کند؛ چون وقتی غذایی خوردید، معده شروع به هضم آن می‌کند و احساس سوزش برطرف می‌شود.

این سیکل معیوب می‌تواند منجر به پرخوری و نفخ و تهوع و سکسکه شود و افزایش وزن با این رفتار‌ها عجیب نیست.

زخم‌های گوارشی

بیماری زخم پپتیک به زخم‌هایی گفته می‌شود که در مخاط معده، روده باریک یا مری به وجود می‌آیند. زخم‌های گوارشی نتیجهٔ تولید زیاد اسید هستند و مثل بیماری ریفلاکس ممکن است احساس کنید با خوردن غذا احساس سوزش و شکم‌دردتان کمتر می‌شود. اما این پرخوری‌های مکرر به‌عنوان یک عکس‌العمل تسکین‌دهنده باعث نفخ و اضافه‌وزن می‌شوند.

یبوست

یک باور اشتباه رایج این است که یبوست مستقیماً منجر به افزایش وزن می‌شود. این ارتباط مستقیم نیست؛ بلکه یبوست‌های مکرر می‌تواند نشانه کُندی متابولیسم باشد که بر وزن اثر می‌گذارد. همچنین دیرتر تخلیه‌شدن معده عارضه‌ای است که در آن غذا با تأخیر زیادی از معده به روده باریک وارد می‌شود و همین می‌تواند موجب یبوست شده و اضافه‌وزن در پی داشته باشد.

رشد زیاد باکتری‌های روده

وجود یک عدم تعادل در باکتری‌های روده در سیستم گوارش می‌تواند گوارش و عملکرد دفع را مختل کند. این به‌هم‌خوردن تعادل بر مدیریت وزن و سلامت عمومی گوارش اثر می‌گذارد.

رشد زیاد باکتری‌های روده باریک (SIBO) یک مشکل رایج است که خیلی وقت‌ها به دلیل تست پزشکی نشدن، سال‌ها تشخیص داده نشده می‌ماند و باعث اختلالات گوارشی، حساسیت‌های غذایی، شکم‌درد، التهاب مزمن، نفخ شکم، تورم شکم و جذب نامناسب مواد مغذی و بسیاری علائم دیگر می‌شود. اکثر این علائم اغلب به افزایش وزن منتهی می‌شوند.

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک‌پذیر زمانی رخ می‌دهد که در گوارش مشکلاتی مانند حساسیت‌های غذایی، اسهال و عدم تعادل باکتری‌های بد و خوب به وجود می‌آید. اولین علامت سندرم روده تحریک‌پذیر شکم‌درد است که اغلب با نفخ و یبوست همراه است. نفخ می‌تواند باعث شود احساس کنید وزن اضافه کرده‌اید. سندرم روده تحریک‌پذیر را نباید با بیماری التهابی روده اشتباه بگیرید.

کولیت السراتیو

بیماری التهابی روده مانند کولیت السراتیو یا بیماری کرون معمولاً موجب کاهش اشتها و کاهش وزن می‌شود. درمان‌هایی مانند مصرف استروئید‌ها می‌توانند این علائم را معکوس کنند و منجر به افزایش اشتها و افزایش وزن شوند.

در نتیجه

اگر افزایش وزن بی‌دلیل دارید، علائم گوارشی دارید یا مشکوک به عفونت‌های باکتریایی یا عوارض گوارشی هستید و دوست دارید احساس بهتری داشته باشید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک می‌تواند علت اصلی را پیدا کرده، رژیم غذایی و اصلاح الگو‌های غذایی به شما توصیه کرده و کمکتان کند به وزن سالم خود برگردید و ضمناً التهاب گوارشتان را کاهش دهید و مشکلات گوارش خود را بهبود بخشید.

آیا کمبود آنزیم‌های گوارشی می‌تواند موجب افزایش وزن شود؟

کمبود آنزیم‌های گوارشی می‌تواند موجب سوء جذب مواد مغذی و ناراحتی‌های گوارشی شود که ممکن است بر عادات غذایی اثر گذاشته و باعث افزایش وزن شوند.

آیا رژیم غذایی پُرفیبر می‌تواند به مدیریت وزن در اختلالات گوارشی کمک کند؟

یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از غذا‌های فیبردار می‌تواند برای سلامت گوارش و مدیریت وزن مفید باشد و به دفع روده‌ها کمک کرده و علائم اختلالات گوارشی را تسکین دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین