کد خبر: ۹۳۱۱۴۸
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۶

ارتباط کم‌خوابی کودکان با احتمال اعتیاد به الکل و مواد مخدر در بزرگسالی

تحقیقات جدید هشدار می‌دهد کودکانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، بیشتر با خطر گرفتار شدن در دام الکل و مواد مخدر مواجه‌اند.
ارتباط کم‌خوابی کودکان با احتمال اعتیاد به الکل و مواد مخدر در بزرگسالی
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس این مطالعه که در مجله «سالنامه اپیدمیولوژی» (Annals of Epidemiology) منتشر شد، نوجوانانی که در دوران کودکی دیر به رختخواب می‌رفتند و ساعت‌های کمتری می‌خوابیدند، بیشتر احتمال دارد که تا سن ۱۵ سالگی الکل یا حشیش را امتحان کرده باشند.

خواب شبانه مناسب برای سلامتی و رشد کودکان بسیار مهم است. اما الگو‌های خواب در دوران کودکی ممکن است با مصرف مواد مخدر در آینده نیز مرتبط باشد.

پروفسور «آن ماری چانگ»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه ایالتی پن، می‌گوید: طبق یافته‌های این مطالعه، برخی سنین بحرانی وجود دارند که احتمالا با مداخله‌های مناسب، می‌توان الگوی خواب کودکان را بهبود داد و از آثار منفی خواب ناکافی در آینده جلوگیری کرد.

او تاکید می‌کند که اگر بتوان خواب را در سنین مدرسه بهبود داد، این نه‌تن‌ها می‌تواند به بهبود سلامت خواب منجر شود، بلکه بر جنبه‌های دیگر مانند تصمیم به درگیر شدن در رفتار‌های پرخطری مانند مصرف الکل و مواد مخدر نیز تاثیر می‌گذارد.

متخصصان ایالت پن، خواب گروهی از کودکان در مراحل مختلف رشد را در نظر گرفتند تا بررسی کنند آیا این موضوع بر مصرف مواد مخدر در آینده تاثیر دارد یا خیر. این تیم بر دو جنبه مختلف سلامت خواب متمرکز شد؛ کل مدت‌زمان بسته بودن چشم و ساعت به رختخواب رفتن.

آن‌ها توضیح دادند که اگر کودکان به‌ویژه در سنین مدرسه، دیر به رختخواب بروند، این می‌تواند بر توانایی آن‌ها برای خواب خوب تاثیر بگذارد.

دکتر «دیوید ریچنبرگ»، یکی از نویسندگان این مقاله، می‌گوید که خواب جنبه‌های مختلفی دارد. برای کودکان مهم است، چون به رشد آن‌ها کمک می‌کند. مغز کودکان در دوران رشد، به‌ویژه در سنین پایین‌تر، توانایی بیشتری برای تغییر و تطبیق دارد. این قابلیت به مغز امکان می‌دهد در پاسخ به تجارب و یادگیری‌های جدید، ساختار و عملکردش را تغییر دهد.

خواب سالم و کافی در این دوران حیاتی است، زیرا به فرایند‌های ضروری مانند یادگیری، حافظه و تنظیم هیجان‌ها کمک می‌کند.

به گفته او، خواب بی کیفیت و کم می‌تواند بر سلامت جسمانی و همچنین قابلیت تصمیم‌گیری کودکان و نوجوانان تاثیر بسیاری داشته باشد که این نیز می‌تواند به نوبه خود با تصمیم‌گیری آن‌ها برای مصرف مواد مخدر مرتبط باشد.

به گزارش ایندیپندنت، این مطالعه که در مجله «سالنامه اپیدمیولوژی» (Annals of Epidemiology) منتشر شد، داده‌های ۱۵۱۴ کودک در ۲۰ شهر ایالات متحده را بررسی کرد. والدین ساعت خواب کودکانشان در سنین سه، پنج و ۹ سالگی و همچنین مدت زمان خواب آن‌ها در سنین پنج و ۹ سالگی را گزارش کردند.

زمانی که متخصصان رابطه بین زمان رفتن به رختخواب و طول مدت خواب را با مصرف الکل و مواد مخدر در نوجوانی ارزیابی کردند، متوجه شدند که کودکانی که در سن ۹ سالگی دیرتر می‌خوابیدند، در مقایسه با کودکانی که در همان سن زودتر می‌خوابیدند، ۴۵ درصد بیشتر احتمال داشت در سن ۱۵ سالگی به الکل روی بیاورند، اما ساعت رفتن به رختخواب در پنج سالگی و همچنین طول مدت خواب در سنین پنج یا ۹ سالگی، تاثیر مشابهی نداشت.

در مورد مصرف حشیش، دیرتر خوابیدن در سن پنج سالگی با ۲۶ درصد افزایش احتمال تجربه مصرف حشیش تا سن ۱۵ سالگی مرتبط بود. در حالی که یک ساعت خواب کمتر در سن ۹ سالگی با ۱۹ درصد افزایش احتمال تجربه حشیش تا سن ۱۵ سالگی ارتباط داشت.

متخصصان همچنین داده‌های نوجوانان ۱۵ ساله‌ای را که ساعت خواب، مدت زمان خواب و مصرف الکل و حشیش را خودشان گزارش کرده بودند، هم تحلیل کردند و دریافتند نوجوانانی که ساعت خوابشان دیرتر بود، با ۳۹ درصد احتمال بیشتر برای نوشیدن الکل و ۳۴ درصد احتمال بیشتر برای مصرف حشیش مواجه بودند. یک ساعت کمتر خوابیدن هم با ۲۸ درصد افزایش احتمال تجربه الکل در طول زندگی مرتبط بود، اما با مصرف حشیش ارتباطی نداشت.

به گفته دکتر ریچنبرگ، خواب در سنین نزدیک به نوجوانی از نظر خطر مصرف مواد مخدر در آینده بسیار مهم است. زیرا به سن بلوغ نزدیک است، تغییرات جسمی و روانی سریع و قابل‌توجهی در کودکان رخ می‌دهد و مغزشان به طور فعال در حال تکامل و رشد است.

او به تحقیقات قبلی اشاره می‌کند که نشان داده‌اند زمان کوتاه‌تر خواب و همچنین دیر خوابیدن ممکن است میزان رفتار‌های غیرقابل پیش‌بینی و بدون تصمیم قبلی و اختلال در تصمیم‌گیری (مشکل در تجزیه و تحلیل اطلاعات و انتخاب‌های مناسب) را افزایش دهد که به نوبه خود می‌تواند بر انتخاب‌های مربوط به مصرف مواد مخدر تاثیر بگذارد.

به گفته متخصصان، ایجاد محیطی که برای خواب مناسب باشد و تعیین زمان خواب متناسب با سن از «عناصر کلیدی» به منظور فراهم کردن خواب سالم برای کودکان در سنین مدرسه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین