کد خبر: ۹۳۲۶۹۱
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰

چرا افراد با سرعت‌های متفاوت پیر می‌شوند؟

دانشمندان ثابت کرده‌اند که سرعت پیری افراد می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در حالی که سن تقویمی نشان‌دهنده تعداد سال‌هایی است که فرد زنده بوده است، سن بیولوژیکی بیانگر این است که بدن و اندام‌های فرد به چه میزان پیر شده‌اند.
چرا افراد با سرعت‌های متفاوت پیر می‌شوند؟
آفتاب‌‌نیوز :

یک مطالعه انجام‌شده در سال ۲۰۱۵ بر روی نزدیک به هزار نفر که در بازه زمانی آوریل ۱۹۷۲ تا مارس ۱۹۷۳ متولد شده بودند، نشان داد که سن بیولوژیکی افراد می‌تواند بسیار متفاوت از سن تقویمی آن‌ها باشد. این مطالعه با استفاده از ۱۸ نشانگر بیولوژیکی، از جمله فشار خون، عملکرد اندام‌ها، کلسترول، سلامت دندان‌ها و متابولیسم، سن بیولوژیکی هر فرد را بررسی کرد.

نتایج نشان داد که اگرچه بیشتر افراد به طور متوسط با سرعت یک سال در هر سال پیر می‌شوند، اما برخی افراد با نرخی تا سه سال در هر سال پیر می‌شوند، در حالی که برخی دیگر تقریباً هیچ پیری قابل توجهی ندارند.

دانیل بلسکی، استادیار دانشگاه دوک، اشاره کرد که افرادی که از بیرون پیرتر به نظر می‌رسند، احتمالاً از درون نیز سریع‌تر پیر می‌شوند. همچنین این مطالعه نشان داد که افراد مسن‌تر از نظر بیولوژیکی در آزمون‌های ذهنی و فعالیت‌های فیزیکی ساده نیز عملکرد ضعیف‌تری داشتند.

این یافته‌ها تأکید می‌کنند که پیری فرآیندی چندبعدی است و لزوماً با سن تقویمی همخوانی ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین