کد خبر: ۹۳۳۵۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۳

برای سلامتی و فرار از سکته، قهوه بهتر است یا چای ماچا؟

نوشیدن قهوه یا چای ماچا یا هر دو به صورت ترکیبی با کاهش خطر سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است.
برای سلامتی و فرار از سکته، قهوه بهتر است یا چای ماچا؟
آفتاب‌‌نیوز :

ماچا و قهوه هر دو منابع غنی از نوعی آنتی اکسیدان به نام پلی فنول هستند، اما هر کدام در انواع مختلف این آنتی اکسیدان‌ها بالاتر هستند. نوع اصلی پلی فنل موجود در ماچا کاتچین است، در حالی که نوع اصلی در قهوه اسید کلروژنیک است.

به لطف این آنتی اکسیدان‌ها، هر دو نوشیدنی ممکن است به پیشگیری از سرطان، دیابت و التهاب کمک کنند. آن‌ها به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضری که باعث استرس اکسیداتیو می‌شوند کمک می‌کنند که با چندین بیماری مزمن مرتبط است.

اثرات کافئین

هم قهوه و هم ماچا حاوی کافئین هستند که می‌تواند با خستگی مبارزه کند و عملکرد ورزشی را بهبود بخشد. تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند عملکرد ورزش را در دوز‌های ۳ تا ۶ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم (کیلوگرم) وزن بدن، زمانی که حدود ۶۰ دقیقه قبل از ورزش مصرف شود، افزایش دهد. مطالعات بر روی ماچا و قهوه نشان داده است که این نوشیدنی‌ها خستگی را در حین فعالیت بدنی کاهش می‌دهند.

ماچا در هر وعده نسبت به قهوه کافئین کمتری دارد، بنابراین می‌توانید قبل از رسیدن به حداکثر کافئین روزانه توصیه شده ۴۰۰ میلی گرم، از فنجان‌های بیشتری در روز لذت ببرید. به علاوه، تیانین ماچا و محتوای کافئین کمتر ممکن است به جلوگیری از اضطراب ناخوشایند یا عصبانیت‌هایی که ممکن است از قهوه تجربه کنید کمک کند.

اثرات سلامت روان

نوشیدن قهوه یا چای ماچا یا هر دو به صورت ترکیبی با کاهش خطر سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است.

مطالعات بر روی ماچا و قهوه فوایدی را برای عملکرد شناختی نشان می‌دهد، اما به روش‌های کمی متفاوت. کافئین به تنهایی، مانند قهوه، برای زمان پاسخگویی مفید است، اما ماچا بهره‌وری و توجه را بهبود می‌بخشد، احتمالاً به دلیل محتوای تیانین آن، که اثرات ضد استرس دارد.

اگرچه نوشیدن قهوه و چای ماچا هر دو با میزان کمتر افسردگی مرتبط هستند، اما این رابطه برای قهوه قوی‌تر است.

کدام بهتر است؟

از آنجایی که ماچا حاوی تیانین و کافئین است، می‌تواند بهره وری را بیشتر از کافئین قهوه به تنهایی بهبود بخشد. بعلاوه، تیانین موجود در ماچا دارای فعالیت ضد استرس است که ممکن است از عصبانیت یا احساس اضطراب برخی افراد از قهوه جلوگیری کند.

با این حال، ثابت شده است که قهوه در کاهش علائم افسردگی موثرتر است و محتوای کافئین بالای آن ممکن است بیش از ماچا به تنهایی از خستگی جلوگیری کند.

هم قهوه و هم ماچا به دلیل محتوای کافئین و PH اسیدی ممکن است علائم رفلاکس اسید را تحریک کنند. با این حال، ماچا کمی کمتر اسیدی است و کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد، به این معنی که ممکن است برای معده شما راحت‌تر از قهوه باشد.

ماچا و قهوه هر دو نوشیدنی‌های تقویت‌کننده سلامتی هستند که در حد اعتدال از آن لذت ببرید. با این حال، اگر تحمل کافئین کم یا رفلاکس اسید دارید، ماچا ممکن است برای شما مناسب‌تر باشد.

قهوه و ماچا هر دو نوشیدنی‌های ضد خستگی سرشار از آنتی اکسیدان هستند که می‌توانند به پیشگیری از بیماری‌های مزمن کمک کنند.

با این حال، اگر رفلاکس اسید معده دارید یا از قهوه عصبانی می‌شوید یا مضطرب می‌شوید، ماچا را امتحان کنید. کمتر اسیدی است، کافئین کمتری دارد و حاوی تیانین است که اثرات کاهش استرس دارد و می‌تواند از تحریک پذیری قهوه جلوگیری کند. همچنین ممکن است منجر به علائم کمتر رفلاکس شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین