کد خبر: ۹۳۴۰۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷

از بین بردن چین و چروک و لکه صورت با روده ماهی!

یک مطالعه جدید نشان داده است که درون بدن دو گونه‌ ماهی دریایی ترکیباتی وجود دارد که با چین و چروک و لکه‌های ناشی از پیری مبارزه می‌کند و ممکن است به زودی محصولات مراقبت از پوست ضد پیری حاوی روده ماهی باشد.
از بین بردن چین و چروک و لکه صورت با روده ماهی!
آفتاب‌‌نیوز :

برخی از درمان‌های مراقبت از پوست وجود دارند که بسیار عجیب و غریب هستند و برای حفظ ظاهر جوان طراحی شده‌اند. برای مثال می‌توان با زالو لیفت صورت انجام داد و احتمالا در مورد اثرات ضد پیری حلزون نیز شنیده‌اید و اکنون محققان دانشگاه سونگ کیون کوان(Sungkyunkwan) در سئول، کره جنوبی، کشف کرده‌اند که باکتری‌های موجود در روده ماهی می‌توانند اثرات پیری پوست را مهار کنند.

به نقل از نیواطلس، بسیاری از محصولات طبیعی منابع مهم داروهای جدید بوده‌اند. در واقع، تقریبا نیمی(۴۹.۲٪) از داروهای تأیید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۹ یا خود محصولات طبیعی یا مربوط به محصولات طبیعی بودند و پیش از این ثابت شده است که ماهی منبعی از اجزای مهم و تقویت کننده سلامتی است.

با آگاهی از اینکه اکثر متابولیت‌های بالقوه مفید تولید شده توسط موجودات زنده هنوز ناشناخته هستند، برای مطالعه حاضر، محققان به کاوش روده دو گونه ماهی، ماهی سرخ دریایی(Pagrus major)  و ماهی سر سیاه(Acanthopagrus schleglii) پرداختند. آنها به طور خاص متابولیت‌های تولید شده توسط باکتری‌های ساکن در روده این ماهی‌ها را بررسی کردند.

آنها ۲۲ ترکیب را از دو باکتری مشتق از روده ماهی جدا کردند و تأثیر هر کدام را بر روی آنزیم‌های کلاژناز و تیروزیناز که به ترتیب با تشکیل چین و چروک و رنگدانه پوست مرتبط هستند، بررسی کردند.

فعالیت بیش از حد آنزیم کلاژناز پوست می‌تواند باعث تخریب کلاژن شود که عامل اصلی از بین رفتن خاصیت ارتجاعی و ضخامت پوست است و به پیری پوست و ایجاد چین و چروک می‌انجامد. هایپرپیگمانتاسیون که گاهی اوقات لکه‌های پیری، لکه‌های خورشیدی یا لکه‌های کبدی نامیده می‌شود نیز می‌تواند ناشی از عوامل داخلی و خارجی مانند سطح هورمون‌ها و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش باشد و به پیری پوست کمک کند. آنزیم تیروزیناز در تولید ملانین نقش دارد که رنگ پوست را تعیین می‌کند. ملانین بیش از حد باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون در پوست پیر می‌شود.

محققان دریافتند که دو ترکیب، به شدت از ۳۰ درصد از فعالیت کلاژناز در سلول‌های موش بدون ایجاد آسیب سمی به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، سه ترکیب به دلیل توانایی آنها در مهار فعالیت تیروزیناز، خواص روشن کنندگی پوست را نشان دادند. یکی از ترکیبات ۱۳.۷ درصد میزان مهار فعالیت تیروزیناز را نشان داد که بزرگتر از دو ترکیب دیگر(۶.۷ درصد و ۱.۸ درصد) بود. فعالیت بازدارنده کلاژناز و تیروزیناز تحت گرما(۵۰ درجه سانتیگراد / ۱۲۲ درجه فارنهایت) و نور فرابنفش تا شش روز پایدار بود.

محققان بر اساس این نتایج به این نتیجه رسیدند که این ترکیبات نویدبخش عوامل ضد چروک و روشن کننده پوست هستند که می‌توانند به محصولات آرایشی بهداشتی آینده اضافه شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین