کد خبر: ۹۳۴۵۲۴
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۱

کمبود ویتامین D، علت اصلی بیماری نرمی استخوان

دانشیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه راشیتیسم یا نرمی استخوان یک بیماری مربوط به رشد استخوان هاست که در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود اظهار کرد: در این بیماری استخوان‌های کودکان به دلایلی نرم باقی می‌مانند. این بیماری موجب خمیدگی و رشد ناقص استخوان‌ها و افزایش ریسک شکستن آن‌ها می‌شود.
کمبود ویتامین D، علت اصلی بیماری نرمی استخوان
آفتاب‌‌نیوز :

 دکتر پیمان اشراقی با بیان اینکه راشیتیسم بیشتر در کودکان دچار سوء تغذیه شایع است؛ ولی در بزرگسالان نیز دیده می‌شود، خاطر نشان کرد: علت اصلی بیماری راشیتیسم کمبود ویتامین D است، ولی کمبود کلسیم نیز در آن نقش دارد که موجب ترشح بیشتر هرمون پاراتیروئید میگردد.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان عنوان کرد: ویتامین D برای جذب کلسیم در روده ضروری است. در صورت کمبود این ویتامین، کلسیم جذب نمی‌شود و در این صورت استخوان‌ها و دندان‌ها دچار نقص می‌شوند. در صورت وخیم بودن این وضعیت، ماهیچه‌ها نیز دچار ضعف می‌شوند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در نوزادان شیرخواری که مادران آن‌ها به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند، نوزادان شیرخواری که به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند، و نوزادانی که مادرشان در زمان بارداری دچار کمبود ویتامین D بوده است، احتمال بروز نرمی استخوان بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه نرمی یا درد استخوان، نقص در رشد دندان‌ها و پوسیدگی زودرس، ضعف ماهیچه‌ها، افزایش امکان شکستگی استخوان‌ها، کمبود کلسیم در خون، نرمی غیرعادی جمجمه در نوزادان، خمیدگی و نقص در شکل‌گیری استخوان‌ها از علائم بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان است، گفت: آزمایش خون و عکس‌برداری از استخوان‌ها از روش‌های تشخیص این بیماری می‌باشد.

دکتر اشراقی در پایان گودی کمر، پای پرانتزی، ناهنجاری‌های کف پا و ... را از جمله عوارض بیماری نرمی استخوان دانست و تاکید کرد: راشیتیسم با استفاده از رژیم غذایی مناسب و سرشار از ویتامین دی و فسفات‌ها (کره، تخم مرغ، شیر، روغن کبد ماهی)، جذب ویتامین دی از طریق خورشید و استفاده از قرص‌های ویتامین د۳ طبق نظر پزشک درمان می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین