کد خبر: ۹۳۴۹۳۷
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶

ابربحران پیری جمعیت در ایران

رئیس کمیسیون طرح جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت: ایران در آستانه ابربحران و خطر پیری جمعیت قرار دارد.
ابربحران پیری جمعیت در ایران
آفتاب‌‌نیوز :

امیرحسین بانکی‌پور امروز در نشست کشوری سلامت مادران و جوانی جمعیت در مرکز قلب شهید رجایی اظهار کرد: نزدیک به دو سال از زمان اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گذشته، اما در این مدت به دستاورد‌های بزرگی دست یافته‌ایم. بررسی‌ها بیانگر این است که سیاست‌های جمعیتی به سرعت اثرگذار نیستند، اما قانون جوانی جمعیت و اجرای آن اثرگذار بوده است.

وی با بیان این که در آستانه ابربحران و خطر پیری جمعیت قرار داریم، افزود: با وجود این که مسائل مادی بر افزایش جمعیت اثرگذار است، اما این مشکلات باعث جلوگیری از تاثیرگذاری قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت نشده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور در سال ۱۴۳۰ را سالمندان تشکیل خواهند داد. جمعیت ۳۰ درصدی سالمندان می‌تواند منجر به تحمیل هزینه به نظام سلامت کشور شود چرا که هزینه‌های سالمندان در نظام سلامت نسبت به جوانان حدود ۶ برابر است.

بانکی پور با اشاره به این که نرخ باروری از سن ۱۵ تا ۴۹ سالگی محاسبه می‌شود، ادامه داد: بررسی‌ها بیانگر این است که تعداد مادران ۱۵ تا ۴۹ ساله افزایش یافته است. همچنین میزان باروری مادران بیشتر از ۳۵ سال به میزان ۱۵ درصد افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون طرح جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز کاهش میزان موالید کشور از سال ۹۴، گفت: از سال ۹۴ تا زمان آغاز قانون جوانی جمعیت (سال ۱۴۰۰) نرخ تولد در کشور حدود ۲۰ درصد کاهش یافته بود، اما بر اساس آمار منتشر شده در بهار امسال، نرخ موالید در ۱۵ استان کشور افزایش یافته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین