کد خبر: ۹۳۶۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵

ارتباط یبوست و مشکلات قلبی

یبوست نه‌تن‌ها آزاردهنده است بلکه می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را نیز بالا ببرد و این چیزی است که مطالعه‌ای جدید نشان داده است.
ارتباط یبوست و مشکلات قلبی
آفتاب‌‌نیوز :

افرادی که یبوست و فشارخون بالا دارند، در مقایسه با کسانی که فشارخون بالا دارند؛ اما دچار یبوست نیستند، ۳۴ درصد بیشتر در معرض مشکلات و حوادث قلبی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی هستند.

این یافته‌ها بر مبنای شواهد زیادی به دست آمده‌اند که یبوست را مرتبط با مشکلات قلبی نشان می‌دهند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ نیز نشان داده بود یبوست و تشکیل لخته خون در رگ‌ها ارتباط دارد.

مطالعهٔ دیگری در سال ۲۰۱۶ نیز نشان داده بود نامنظم‌بودن دفع با ریسک بالاتر مرگ در اثر حوادث قلبی مرتبط است.

هر ساله هزاران آمریکایی بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل پیداکردن ریسک فاکتور‌های این اتفاق‌ها همیشه مهم بوده و هست. اما برای تأیید قطعی اینکه یک ارتباط علت و معلولی بین یبوست و بیماری قلبی وجود دارد هنوز تحقیقات دقیق‌تر و بیشتری لازم است.

به‌سختی می‌توان گفت آیا یبوست مستقیماً دلیلی برای بیماری قلبی است یا خیر، زیرا عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث یبوست بشوند و در بیماری قلبی نیز دیده می‌شوند.

یبوست و بیماری‌های قلبی دارای ریسک فاکتور‌های مشابهی‌اند

بعضی از تئوری‌ها می‌گویند عدم تعادل در میکروبیوم روده اغلب منجر به یبوست می‌شود، چون می‌تواند سد دفاعی مخاطی روده را مختل کند و باعث واکنش التهابی منجر به بیماری قلبی بشود.

یک تئوری دیگر می‌گوید ژنتیک در این میان نقش دارد. افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد یبوست هستند بیشتر در معرض فیبریلاسیون دهلیزی قلب‌اند، اما این تمام ماجرا نیست. دیگر ریسک فاکتور‌های مشترک مانند نبودن فیبر کافی در رژیم غذایی نیز می‌توانند منجر به این بیماری‌ها شوند.

تغییراتی در سبک زندگی می‌توانند یبوست را برطرف و به سلامت قلب کمک کنند

ریسک فاکتور‌های خاصی مانند افزایش سن و ژنتیک، خارج از کنترل ما هستند؛ اما مدیریت فاکتور‌های سبک زندگی می‌تواند به رفع یبوست و سلامت قلب کمک کند.

شما می‌توانید با رژیم غذایی پُرفیبر و سالم، ورزش منظم، خواب کافی و مدیریت استرس، احتمال یبوست را کاهش دهید. در برخی موارد از یبوست، لازم است دارو‌های مصرفی بررسی شده و با کمک پزشک، علت‌های احتمالی یبوست شناسایی شوند.

مصرف ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر در روز از طریق مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها، بنشن و حبوبات و غلات کامل برای پیشگیری از یبوست لازم است. فیبر برای مدیریت وزن و کاهش کلسترول که از ریسک فاکتور‌های بیماری‌های قلبی‌اند نیز ضروری است.

هر چند هنوز مشخص نیست آیا دفع‌های منظم روده می‌تواند جلوی بیماری‌های قلبی را بگیرد یا نه، اما مطمئناً داشتن رژیم غذایی سرشار از فیبر و فعالیت بدنی منظم برای سلامتی و تندرستی مفید است.

در پایان

داشتن یبوست‌های مکرر خصوصاً اگر فشارخونتان بالا باشد می‌تواند ریسک ابتلای شما به بیماری‌ها و حوادث قلبی را بالا ببرد. اما می‌توانید با ایجاد تغییراتی ساده در سبک زندگی‌تان، مانند مصرف فیبر بیشتر و داشتن فعالیت بدنی منظم، هم به سلامت گوارشتان کمک کنید و هم به سلامت قلبتان.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین