کد خبر: ۲۶۰۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
نبود گفتگو آدم‌ها را به سوی نزاع سوق می‌دهد

نجفقلی حبیبی: برخی از تضارب آرا می‌ترسند

نجفقلی حبیبی، استاد و رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: تضارب آرا و برخورد اندیشه‌ها موضوعی است که بنا به دلایل گوناگون در جامعه ما فراموش شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: حبیبی، پژوهشگر فلسفه اسلامی و سیاستمدار اصلاح‌طلب تضارب آرا را امری می داند که قرآن مجید به آن تاکید کرده است.

به گزارش آفتاب، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  به  تازگی  به موضوع تضارب آرا اشاره کرده و آن را موجب اعتلای فرهنگ دانسته است.

این استاد دانشگاه و فعال سیاسی به «آفتاب» می‌گوید: «مناظره و تبادل نظر موضوعی است که از دیرباز بین دانشمندان و فلاسفه وجود داشته است. در دوران کهن ده‌ها کتاب درباب مناظره نوشته شده است اما این کتاب‌ها هرگز آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته‌‌اند.»

 این استاد دانشگاه می‌افزاید: «ما هرگز توجه نکردیم که نیاز به گفتگو یکی از نیازهای اساسی بشر است و به همین دلیل است که گفتگو تا کنون مغفول مانده است. آدم‌ها در یک جامعه سالم با یکدیگر به گفتگو نشسته و ریشه‌های تفاهم را پیدا می‌کنند.»

وی ادامه داد: نبود مناظره و گفتگو آدم‌ها را به سوی نزاع فردی و گروهی سوق می‌دهد.»

این استاد دانشگاه به تاکید قرآن مجید به موضوع گفتگو اشاره کرده و می‌گوید: «قرآن کریم در آیات گوناگون به عقل و استفاده از استدلال و گفتگو تاکید کرده  است. خداوند در قرآن کریم به پیامبر گرامی اسلام  فرموده است که با سه روش حکمت، موعظه و جدال نیکو مردم را سوی حقیقت دعوت کند.»

 این استاد دانشگاه به دلایل محقق نشدن فضای گفتگو در کشور ما اشاره کرده و می‌گوید: «متاسفانه در فضایی که برخی فقط می‌توانند به گونه‌ای یک طرفه دیدگاه‌های خود را بیان کنند بسیاری از حرف‌ها و دیدگاه‌ها شنیده نمی‌شود. در شرایطی که جدال به جای برهان نهادینه شود هر کسی خود را حق می‌داند و حاضر به شنیدن حرف‌های طرف مقابل نیست.»

حبیبی به فواید تضارب آرا پرداخته و گفت: «زمانی که تضارب آرا در جامعه جدی گرفته نمی‌شود، بسیاری از مسائل ناگفته می‌مانند. مثلا همه بارها دیده‌ایم که مسئولی در مصاحبه مطبوعاتی حاضر شده اما یک طرفه همه حرف‌ها و نقطه نظرات خود را بیان می‌کند و بعد از گفتن حرف‌های خود به شکل یک‌طرفه می‌رود.»

  وی گفت: برخی از افراد که یک تربیون خاص و یک روزنامه خاص دارند هر چه می‌خواهند می‌گویند، اما به کسی گوش نمی‌کنند. این موضوع نشان دهنده این است که تحمل نظر مخالف برای بسیاری هنوز ضرورت ندارد.

 حبیبی تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد به مسئله تضارب آرا را امری پسندیده دانست و افزود: «تضارب آرا اگر در فضایی آرام و بر پایه استدلال بیان شود هرگز  به آشوب کشیده نشده و لطمه‌ای نیز به جامعه وارد نمی‌کنند. برخی تصور می‌کنند بحث درباره برخی مسائل  نباید اتفاق بیفتد درصورتی که اگر استدلال قوی وجود داشته باشد، همه چیز بر کفه ترازو قرار گرفته و روشن می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین