کد خبر: ۴۶۲۹۶۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
ایران به‌خوبی از بازیگران غیردولتی در سوریه استفاده می‌کند

با فروپاشی سوریه چه‌کسی برنده خواهد شد؟/بلومبرگ: روسیه به‌ دنبال معامله با آمریکا/ترامپ علیه ایران

برد ایران در سوریه از زبان فردی آشنا به مسائل آن کشور که سال ها در آنجا تحت حکومت خاندان اسد زندگی کرده است / در این بازی و چگونگی استفاده از مهره های منطقه ای باید به آن چه
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- خبرگزاری «بلومبرگ» در پرسش و پاسخ با «اندرو تبلر» که سال‌های زیادی را در سوریه تحت حکومت اسد زندگی کرده است از او چشم‌انداز آینده سیاسی سوریه را جویا شده است.  این گزارش با این عنوان منتشر شده است: «با فروپاشی سوریه تنها ایران است که قطعا برنده میدان خوهد بود». 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ تبلر با اشاره به اینکه سوریه نیز مانند اردن و عراق کشوری ساختگی بوده است، افزوده است که برخلاف اروپایی‌ها، عثمانی‌ها زمانی که کنترل سوریه را در اختیار داشتند دستکم به مردمان محلی احترام می‌گذاشتند. او اشاره می‌کند که به دلیلی موزائیکی بودن و تنوع زیاد فرقه‌ای در سوریه هرگز هویت واحد سوری وجود نداشت و این باعث ایجاد مشکلاتی شد که محصول دوران استعمار خارجی بر سوریه بود. این کشور به همین‌خاطر با چندین کودتا مواجه بود و پس از آن همیشه با قانون وضعیت اضطراری اداره شد. 

با فروپاشی سوریه چه‌کسی برنده می‌شود؟/بلومبرگ:روسیه به‌دنبال معامله/ترامپ علیه ایران

این فرد آشنا به مسائل سوریه در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه تفاوتی میان بشار اسد و پدرش حافظ اسد وجود دارد، می‌گوید: «حافظ فردی خشن بود و در مقابله با مخالفان سرسخت. رژیم او اما قابلیت کنترل بر اوضاع را داشت و دارای برنامه بود. بشار اسد وعده زیاد می‌دهد اما چندان به وعده‌ها عمل نمی‌کند». 

او در ادامه اشاره می‌کند که توافق اخیر بین ترامپ و پوتین رییس‌جمهوری روسیه درباره جنوب غربی سوریه یک مورد آزمایشی است و هدف اصلی ترامپ جلوگیری از پیشروی نیروهای ایرانی در آن منطقه از سوریه بوده است. در این میان اما میزان قدرت نیروهای شورشی آموزش‌دیده توسط امریکایی‌ها به قدری نیست که قادر به در اختیارگیری کنترل کل سوریه باشند. او اشاره می‌کند که نسبت به این توافق و کارامدی آن شکاک است و تردید دارد چرا که روس‌ها به شدت بر روی حکومت سوریه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. 

او در ادامه می‌افزاید: «روس‌ها نظرات مختلفی در مورد سوریه دارند. اگر با وزارت خارجه روسیه صحبت کنید از مذاکرات معقول و را‌حل دیپلماتیک می‌گویند. اگر با وزارت دفاع روسیه صحبت کنید پاسخ بسیار متفاوت و جنجالی‌ای می‌دهد. این دو مرکز در کرملین در برابر یکدیگر قرار دارند. فکر می‌کنم روس‌ها می‌دانند که در نهایت نمی‌توانند به طور کامل از سوریه خارج شوند. آنان خواهان یک معامله هستند اما معامله‌ای که می‌خواهند فقط در مورد سوریه نیست. برای آنان مسئله مربوط به تحریم‌های امریکا به طور خاص موضوع کریمه است. باید دید آیا امریکا حاضر است هزینه دهد و در مورد اوکراین و اهداف پوتین سکوت کند و در برابر آنچه امتیازی را درباره سوریه بدست خواهد آورد». 

این تحلیلگر در ادامه با نگرانی می‌گوید که پس از نابودی داعش در رقه این گروه‌های حامی ایران از جمله حزب الله خواهند بود که در سوریه یکه‌تاز هستند. او می‌افزاید: «اگر شرایط همین‌گونه ادامه یابد حکومت اسد با حمایت ایران پابرجا می‌ماند و نیروهای شیعه مشابه عراق در سوریه قدرت می‌گیرند. ایران از خلاء ایجاد شده به خوبی استفاده می‌کند. 

او در ادامه اشاره می‌کند که مشکل کشورهای سنی منطقه و کشورهای غربی متحد آنان این است که شبه‌نظامیان مشابه ایران را ندارند. دولت‌های شکسته و غیر منسجم در منطقه فاقد توان مقابله با گروه‌های مورد حمایت ایران هستند. اگرچه روس‌ها اسد را در قدرت نگه داشته‌اند اما ایرانی‌ها کسانی هستند که سود اصلی را کسب خواهند کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
5
2
دم روحانی و ظریف گرم.تو سوریه گل کاشتن،همه برد مال ایناس.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
2
امریکا و روسیه سود کردن که اسلحه هاشون فروش رفت ‌.‌‌‌‌‌....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
1
4
هیچکس این وسط به اندازه پوتین سود نمیکنه که هم شریک دزده و هم رفیق قافله!!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
2
درآینده نزدیک اسرائیل نبرد با حزب الهه لبنان را از مرزهای لبنان به داخل سوریه خواهد کشاند . با این تفاوت که متحدان منطقه ای هم خواهد داشت همگی بستگی به هوشیاری
حزی الهه دارد که در این دام نیافتد .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین