کد خبر: ۴۶۹۵۱۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۶
دفاعیات آخوندی، شریعتمداری، صالحی، رحمانی‌فضلی و زنگنه

در چهارمین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم چه‌گذشت؟+حاشیه‌ها و تصاویر

در جلسه امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی، نمایندگان به بررسی صلاحیت عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر پیشنهادی کشور، سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و بیژن نامدارزنگنه وزیر پیشنهادی نفت پرداختند.
آفتاب‌‌نیوز :
تاکنون صلاحیت و برنامه‌های محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات، مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امورخارجه، محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار، محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، سیدعلیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری و امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع طی جلسات مختلفی در روزهای سه شنبه ، چهارشنبه و پنج‌شنبه از سوی نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، عباس آخوندی ۶۰ ساله دکترای اقتصاد سیاسی دارد و وزیر راه و شهرسازی، وزیر مسکن و شهرسازی، معاون سیاسی وزیر کشور را در سوابق کاری خود دارد.

محمود صادقی نماینده مردم تهران، علی بختیار نماینده مردم خوانسار و گلپایگان،  سکینه الماسی نماینده مردم دیر و کنگان به عنوان مخالفان و رحیم زارع نماینده مردم آباده، قرجه طیار نماینده گنبد کاووس، جهانبخش محبی‌نیا عضو کمیسیون برنامه و بودجه و سیداحسن علوی عضو کمیسیون عمران به عنوان موافقان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخن گفتند و در ادامه آخوندی با بیان این که این وزارت‌خانه مقابل شهر فروشی ایستادگی کرد گفت که به دنبال توقف شهرفروشی و تامین مسکن برای افراد کم درآمد و همچنین حل کردن مساله‌ حاشیه‌ای است.

محمد شریعتمداری ۵۷ ساله، دکترای مدیریت دارد و معاون اجرایی رئیس‌جمهور، جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، رئیس سازمان فضایی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان، وزیر بازرگانی، قائم‌مقام وزیر بازرگانی را در سوابق کاری خود دارد.

شهباز حسن‌پور نایب رییس فراکسیون اقتصاد مقاومتی، احمدعلی کیخا نماینده زابل به عنوان مخالفان و رسول خضری نماینده پیرانشهر، حسن بهرام‌نیا نماینده نهاوند، مهدی مقدسی نماینده خنداب و اراک و علی ابراهیمی  نماینده شازند به عنوان موافقان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت سخن گفتند و در ادامه محمد شریعتمداری در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: در برنامه هایی که تقدیم مجلس شده ضمن پیش بینی اهداف کلی، اهداف کمی در سطح خرد و کلان نیز مورد توجه قرار گرفته است. در واقع کلیه برنامه های این وزارتخانه مبتنی بر اسناد بالادستی تهیه شده است.

سیدعباس صالحی ۵۴ ساله دکترای فلسفه دارد و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست وزارت ارشاد را در کارنامه کاری خود دارد.

خدیجه ربیعی نماینده مردم بروجن، قاسم میزایی نکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه، محمود صادقی عضو فراکسیون امید در مخالفت و علیرضا ابراهیمی نماینده رامیان و آزادشهر، سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران و جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی به عنوان موافقان با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخن پرداختند و در ادامه سیدعباس صالحی در دفاع از برنامه خود برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکید بر ضرورت حفظ تنوع قومی و زبانی در کشور، گفت که این امر موجب افزایش اقتدار کشور خواهد شد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی ۵۸ ساله، دکترای جغرافیای انسانی دارد و وزیر کشور، نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، رئیس دیوان محاسبات کشور، جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، معاون سیاسی سازمان صدا و سیما را در کارنامه کاری خود دارد.

صفرعلی اسماعیلی نماینده مردم نور و محمودآباد، زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مخالفت و مسعود گودرزی نماینده مردم ممسنی، فریده اولادقباد نماینده مردم تهران، شهاب نادری نماینده پاوه و نورمحمد تربتی نژاد نماینده گرگان به عنوان موافقان  وزیر پیشنهادی کشور به ایراد سخن پرداختند و در ادامه رحمانی‌فضلی در دفاع از برنامه‌هایش گفت: مبنای انتخاب رییس جمهور برای وزارت کشور، توسعه محوری بوده است. موضوع توسعه همه جانبه و پایدار و در ابعاد مختلف سیاسی اقتصای اجتماعی و امنیتی است.

بیژن نامدارزنگنه ۶۵ ساله کارشناسی ارشد مهندسی عمران دارد، وزیر نفت (سه دوره)،  وزیر نیرو (دو دوره)،  وزیر جهاد سازندگی (دو دوره)، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه کاری خود دارد.

سیدمحمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر، هدایت الله خادمی نماینده ایذه و باغملک و احمد انارکی نماینده رفسنجان در مخالفت و مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود، قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر، شهاب نادری نماینده پاوه و اسدالله قره خانی نماینده علی آباد کتول در موافقت با زنگنه صحبت کردند. زنگنه؛ وزیر پیشنهادی نفت نیز در دفاع از برنامه هایش با بیان اینکه ما سومین ذخایر نفت دنیا را در اختیار داریم، گفت: عقد قراردادهای جدید نفتی را با هدف توسعه میدان‌ها، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد اشتغال انجام خواهیم داد.

بررسی صلاحیت وزیر نیرو نیز آغاز شد ولی به دلیل پایان یافتن زمان جلسه مجلس ادامه رسیدگی به صلاحیت بیطرف به جلسه فردای مجلس موکول شد.

رای گیری درباره صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم نیز در جلسه علنی فردا (یکشنبه) مجلس انجام خواهد شد.

حاشیه‌های چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرا در مجلس

ششمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم صبح امروز (شنبه) در مجلس شورای اسلامی و با حضور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای پیشنهادی آغاز شد.

در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) مجلس صلاحیت وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، صنعت، معدن وتجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کشور، نفت، نیرو و ورزش به جلسه عصر امروز و فردا صبح مجلس موکول شد. همچنین قرار است رای گیری برای وزرای پیشنهادی در جلسه علنی فردا انجام شود.

در جلسه صبح امروز و در جریان سخنرانی محبی‌نیا نماینده میاندوآب در موافقت با وزیر پیشنهادی راه اظهارات وی مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت. وی در بخشی از سخنانش در حوزه مخالفت با وزیر پیشنهادی راه سخن گفت و در بخش دیگر به دفاع از زنگنه پرداخت که با واکنش نمایندگان و تذکر رئیس مجلس مواجه شد.

ضرورت ارائه لیست اموال وزرا و برخی حاشیه سازی‌ها در این زمینه از جمله تذکرات امروز نمایندگان در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بود.

مهرداد لاهوتی در تذکری در همین رابطه به انتشار شایعاتی در خصوص اموال وزرای پیشنهادی در برخی کانال‌های تلگرامی اشاره کرد که رئیس مجلس در واکنش به آن گفت: ما برای کانال‌ها تصمیم نمی‌گیریم.

مصافحه سامری نماینده خرمشهر با محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه به وساطت چند نماینده در حاشیه جلسه علنی امروز نیز از حواشی جالب توجه ششمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بود.

جلسه بعدازظهر امروز شنبه مجلس شورای اسلامی تحت‌الشعاع اظهارات نماینده ایذه بود که گفت وزارت نفت اقدام به استخدام نمایندگان می‌کند.

وی البته در توضیحات بعدی خود گفت که منظورش استخدام نمایندگان ادوار بوده است.

اظهارات وی تذکرات چندین باره نمایندگان را در پی داشت. رئیس مجلس هم در این رابطه گفت هیچ نماینده‌ای را سراغ ندارد بعد از دوره نمایندگی به استخدام وزارت نفت درآمده باشد.

او به نمایندگان گفت که این روزها مطالب خلاف واقع زیادی در کانال‌ها و سایت‌ها علیه آنها مطرح می‌شود و نباید خودشان چنین القاء کنند که گویی وزارت نفت برای جذب رای نمایندگان اقدام به استخدام آنها می‌کند.

محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر نیز در اظهاراتش درباره حضور زنگنه در باشگاه نفت و نیرو سوال کرد که این اظهارات وی برداشت اشتباه لاهوتی نماینده لنگرود را به دنبال داشت که تصور کرده بود منظور وی باشگاه فوتبال نفت است.

او شعری را قرائت کرد و گفت: دانه فلفل سیاه و خال مه‌رویان سیاه هر دو جانسوزند اما این کجا و آن کجا.

بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت نیز در جریان دفاع خود از برنامه‌هایش برای تصدی وزارت نفت به اظهارات نماینده ایذه واکنش نشان داد و گفت: یک دغدغه وزرا و هیات رئیسه مجلس این است که بعد از دوره نمایندگی برخی نمایندگان کار ندارند و باید به آنها کار بدهیم. من اگر نماینده ادوار را استخدام کردم به این امر افتخار می‌کنم، اما نمایندگان ادوار عموماً نمی‌توانند در رای اعتماد برای من رای جمع کنند و من آنقدر عقل سیاسی دارم زیرا با نمایندگان مستقر رقیب هستم.

وزیر پیشنهادی نفت همچنین در اظهاراتش از ظریف به خاطر گشایش‌ها در حوزه نفت تشکر کرد و در بخش دیگری گفت: گردنم را هم بزنید از سهم ایران در بازار جهانی نمی‌زنم.

یکی از تذکرات مطرح شده در جلسه امروز مربوط به نحوه مخالفت نمایندگان با وزرای پیشنهادی بود که به گفته کواکبیان مخالفت جدی نبوده است.

او در توضیحاتش این دسته از نمایندگان را مخالف‌نما خواند و از همکارانش خواست به نقد جدی وزرا بپردازند.

جلسه علنی بعدازظهر امروز شنبه مجلس در حالی پایان یافت که ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو و ورزش به فردا یکشنبه موکول شد و رای‌گیری برای صلاحیت وزرا نیز فردا انجام خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین