کد خبر: ۴۶۹۵۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
هشتمین جلسه بررسی برنامه وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم

روز آخر و دفاع روحانی:‌ دیگر 24‌میلیون و 16‌میلیون نداریم/برخی هر کسی با هر خارجی حرف می‌زند می‌گویند جاسوس/قفل کردن آسان است، کلید بیاورید+فیلم و عکس

جلسه علنی مجلس با دستور کار بررسی برنامه پیشنهادی وزارتخانه‌های نیرو و ورزش و جوانان آغاز شده بود و هم‌اکنون رئیس جمهور در حال دفاع از وزرای پیشنهادی است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- جلسه علنی امروز یکشنبه (٢٩ مرداد)مجلس شورای اسلامی راس ساعت 8و 6 دقیقه به ریاست دکتر علی لاریجانی با حضور 205 نفر از نمایندگان آغاز به کار کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، گفتنی است جلسه علنی مجلس با دستور کار بررسی برنامه وزرای پیشنهادی نیرو و ورزش و جوانان آغاز شد.

آغاز هشتمین جلسه بررسی برنامه پیشنهادی وزرا/امروز تكليف كابينه مشخص می‌شود

قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات رییسه مجلس گفت بررسی برنامه‌های حبیب‌الله بیطرف گزینه پیشنهادی وزارت نیرو  و مسعود سلطانی‌فر گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس است.

لازم به ذکر است که رای گیری جداگانه برای هریک از وزرای پیشنهادی صورت می‌گیرد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو


مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور و نفت، صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو  را بررسی کردند.

حبیب‌الله بیطرف ۶۱ ساله، کارشناس ارشد مهندسی عمران است و وزیر نیرو، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، معاون آموزشی وزیر نیرو، رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران و استاندار یزد را در کارنامه کاری خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

مختار: بیطرف از دیپلماسی حیاتی آب چیزی نمی‌داند

نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: در ایران فقط شش درصد آب مرزی داریم که ساماندهی آنها کار واجبی است. وقتی می‌گویید مهار آبهای مرزی را انجام می‌دهید، معلوم است از دیپلماسی حیاتی آب چیزی نمی‌دانید. افغانستان با احداث سدهای متعدد، آب را بر مردم سیستان و بلوچستان بسته است. با چه زبانی با کشورهای افغانستان و ترکیه سخن خواهید گفت. میزان سنجش وزرای پیشنهادی بر اساس عملکرد و سوابق، برنامه‌های پیشنهادی، تطبیق برنامه ها با برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود. آقای بیطرف در تحقیقات مهندسی، طرح‌های سدسازی و انتقال آب‌ها به عنوان مسئول بلندپایه در دولت‌های پنجم و ششم در اجرای طرح‌های مطالعاتی، در دولت هفتم و هشتم نیز حضور داشتید که این حضور موجب اجرای پروژه‌های منجر به تخریب زیست محیطی شد. در استان فارس، سد زرینه، سد مرند و سد زنوز با تصمیمات نادرست شما تخریب شده است. پروژه قمرود محرومیت مردم الیگودرز را شامل شده است. سد کوه‌های نمکی جزو فاجعه‌های جهانی است. آقای بیطرف شما در دیدار با اعضای فراکسیون امید نیز صادق نبودید و فاجعه سد گتوند را به گردن رییس‌جمهور قبل انداختید. البته در این مسئله شکی نیست اما اجرای سد چند مرحله دارد. مراحل مطالعه، اجرا و آبگیری است. شما در مرحله اول و دوم وزیر نیرو بودید سد گتوند یک اشکال دارد و آن جانمایی اشتباه است. وزیر پیشنهادی بحران خشک شدن ارومیه، زاینده رود، هامون، گاوخونی و بحران‌های فراآب را  مسبب شد. ریزگردها در ۱۴ استان گسترش یافته و باعث آن مهندس بیطرف است. چرا در برنامه پیشنهادی خبری از حل ریزگردها نیست؟ چون تصمیمات غیرعلمی بیطرف علت ایجاد این چالش‌هاست. اگر آقای بیطرف در دوره مدیریتی‌اش به صورت علمی رفتار کرده بود امروز گرفتار ریزگردها و کمبود آب نبودیم.

قاضی‌پور: ستاد احیای دریاچه ارومیه به ستاد مرگ آذربایجان تبدیل شده است

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه به ستاد مرگ آذربایجان تبدیل شده است. آقای بیطرف با زدن سدها، به جای اینکه ایران را گلستان کنید، گورستان درست کردید.نادر قاضی‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: شرایط زیست محیطی کشور هم از نظر مطالعاتی و هم از نظر عملیاتی محصول دوره مدیریتی آقای بیطرف است. ایشان در کمبود آب شرب سالم سهیم است. ۱۴ استان کشور درگیر ریزگردهاست. جیره‌بندی آب در شهرها و روستاها و حمل آن با تانکر خجالت‌آور است. آیا مشکلات آبی کشور به دلیل کمبود بارندگی است یا مدیریت ناکارآمد است؟ آقای بیطرف با وضعیت بیماری و مدیریت شرکت‌های مولد نیروگاهی، تجارت و توسعه مولد نیروگاه جهرم، مدیریت راهبردی مهندسی مرام، زرین‌کالای مبین و ده‌ها شرکت دیگر می‌توانید در وزارت عریض و طویل نیرو موفق باشید. با تخلفات نیروگاه‌ها که حضرتعالی رییس هیات مدیره آن بودید، می‌توانید برخورد کنید. اگر کارفرما و پیمانکار یکی باشد دزدی و رانت به وجود می‌آید. آقای بیطرف در بستن حقابه هیرمند توسط افغانستان شما آن دوران هیچ کاری نکردید و سیستان و بلوچستان را به این روز انداختید. برای مهار آب‌های مرزی چه برنامه‌ای دارید. آیا مثل سابق، مدیریت شما به نفع خارجی‌ها خواهد بود یا به نفع داخل؟ اعتقادی به جمع‌اوری آب‌های سطحی دارید؟ آیا سزاوار است تهرانی‌ها با دمای کمتر از ۲۰ درجه برق داشته باشند و جنوبی‌ها برق نداشته باشند؟

نماینده تبریز: برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو مطابقت ۸۷ درصدی با اسناد بالادستی دارد

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده تبریز در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: عضویت در موسسه تحقیقات آب جهاد، استانداری، معاونت وزیر،  وزارت نیرو، اجرای پروژه‌های سدسازی، عضویت در شرکت‌های تخصصی و عضویت در مجامع علمی و ارائه مقاله بنده را متقاعد نمود که از آقای بیطرف دفاع کنم. برنامه جامع و کامل در بخش آب و برق، ارتقاء شاخص‌های آبی، توجه به نیازهای زیست‌محیطی، افزایش نیروگاه‌ها و کاهش تلفات انرژی، رفع محدودیت‌های کمی و توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها براساس سند سیاست انرژی کشور در برنامه‌های وزیر نقطه توجه و امید است. توجه به صادرات و تامین ملزومات تکنولوژیکی و جذب دانش و نوآوری از کشورهای مختلف، توجه به ساخت داخل و اجرای نظام جامع مدیریت منابع آب و توجه به بهره‌وری و صرفه‌جویی و مهار آب‌های خروجی از کشور با ملاحظه قوانین بین‌المللی، ثروت‌آفرینی در حوزه انرژی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و قطع وابستگی به بودجه نفتی تنها بخشی از برنامه‌های آقای بیطرف است که اجرای آن باعث تحولات عظیمی در کشور خواهد شد. مقایسه عملکردی وزارت نیرو در زمان ایشان با سایر دوره‌های وزارتخانه در زمینه تولید برق و فاصله ۱۲۰۰ مگاواتی تولید برق در زمان مسوولیت ایشان با ادوار دیگر نشان‌دهنده توانایی و تخصص خوب در اداره امور نیرو است.

نماینده اردبیل: بیشترین سدسازی‌ها در کشور در زمان «بیطرف» انجام شد

محمد فیضی، نماینده اردبیل نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: مهار آب‌های مرزی با برداشت از صندوق توسعه ملی در حال انجام است و در مورد ریزگردها نیز با توجه به منشأ خارجی آن لزوم توسعه دیپلماسی در این حوزه در کنار سیاست‌ها جهت کنترل ریزگردها با منشأ داخلی از اولویت‌های مهم وزارت نیرو محسوب می‌شود. آقای بیطرف به عنوان یک شخصیت سیاسی و علمی و فرهنگی مورد مقبولیت افراد فعال در این سه حوزه هستند و به عنوان عضو هیات علمی آموزشی و موسس موسسه تحقیقات آب وزارت جهاد تجربیات ارزشمندی دارد. همینطور کادرسازی و تربیت نیروی متخصص و توانمند نیز از شاخصه‌های مدیریتی ایشان است.برنامه‌های منتشر شده از سوی آقای بی‌طرف نشان‌دهنده شناخت ایشان از مسائل حوزه نیرو و آب است اما قطعاً اجرای این برنامه‌ها بدون تلاش شبانه‌روزی امکان‌پذیر نخواهد بود و امیدواریم مجلس با رای خود به ایشان در جهت تحقق برنامه‌های منطبق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه وزارت نیرو در دولت دوازدهم گام محکمی بردارد.

موسوی: وزیر پیشنهادی نیرو برنامه جامعی برای تامین آب در کشور ندارد

ابوالفضل موسوی، نماینده یزد نیز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو  گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ایجاد شده در تامین آب شرب پایدار و مطمئن شهرها و روستاهای کشور، تغییر اقلیم، کاهش منابع آب زیرزمینی و خشکسالی‌های ادامه دار در کشور است.به گفته وی، منابع آب تجدیدپذیر و قابل برنامه‌ریزی کشور چالش‌های اساسی در تامین آب شرب در کمیت و با کیفیت مناسب ایجاد کرده است.موسوی آب را یکی از چالش‌های اصلی کشور دانست و گفت که برخی از تجمعات  و نزاعات در برخی از استانهای بر سر آب نگرانی ها را بیشتر افزایش می دهد چون اگر آب نباشد حیاتی هم وجود نخواهد داشت؛ از این رو  مدیریت منابع آب مهمترین خواسته مردم است از دولت محسوب می‌شود. اتخاذ سیاست‌های غلط در موضوع آب در دولت‌های نهم و دهم باعث شد که موضوع آب از موضوع عادی به مسئله سیاسی و امنیتی تبدیل شود. به طوری که در این باره شاهد تنش‌هایی در کشور بودیم و گاها نیز دولت در این تنش‌ها شریک شد.  ادامه این اعتراضات در دولت یازدهم نیز ادامه پیدا کرد.

قوامی: برنامه بیطرف برای رفع تنش‌های بین استانی ناشی از مشکلات آب چیست؟

هادی قوامی، نماینده اسفراین هم به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو  گفت: ما در حوزه برق و سایر انرژی‌ها هم مشکل داریم اما مهمترین مشکل، مسئله آب است. در زمانی که آب دارای ارزش‌های اقتصادی است و باید بر مبنای آمایش سرزمینی تخصیص پیدا کند وزیر پیشنهادی نیرو در برنامه خود به چنین مواردی اشاره نکرده است. دولت اصلاحات از مجموعه شاخص‌های اقتصادی باثبات‌ترین دولت در میان دولت‌های بعد از انقلاب بوده است که آقای بیطرف هشت سال وزیر نیرو در دولت اصلاحات بود ولی ایشان در همین دوران دچار خطای تشخیص در سرمایه‌گذاری‌ها برای تخصیص آب شد.در دوره شما سدهایی بدون انجام کار کارشناسی و محاسباتی ساخته شد که نتیجه آن را به طور نمونه می‌توان در سد گتوند دید که آب شیرین به آب شور تبدیل شده و به دنبال آن ۲۴۰ هکتار از اراضی خوزستان تحت تاثیر این آب شور قرار گرفته‌اند و امروز می‌خواهند این آب را به خلیج فارس انتقال دهند. انتظار ما این است که شما به این اشتباه خود اعتراف کنید و بگویید که چطور می‌خواهید آن را برطرف کنید. آقای بیطرف چطور می‌خواهید با شناسایی درست مشکلات حوزه آب آن را برطرف کنید تا شاهد کاهش مصرف آب و به دنبال آن رفع تنش‌های بین استانی ناشی از انتقال آب بین حوزه‌ای باشیم؟

علیجانی: «بیطرف» فردی اخلاق‌مدار و متخصص و دارای کارنامه موفق است

محسن علیجانی، نماینده تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: معتقدم که نگاه به آب نباید سیاسی، قومی، استانی یا منطقه‌ای باشد، باید به آب نیز مانند سایر منابع انرژی نگاه ملی داشت.تصمیم گیری های اساسی در حوزه آب بر عهده دولت و مجلس است، اما نباید در کنار منابع غنی آب زمینی تشنه و سوخته قرار گیرد. ما هم اکنون با بحران آب در کشور مواجه هستیم. اما بحران بزرگتر از آن مدیریت کردن است. متوسط بارندگی سالانه کشور ۲۴۲ میلی متر است که کمتر از یک سوم میانگین بارش جهانی است. بیطرف انسانی اخلاق مدار و متعهد به نظام بوده و اصلاح طلبی کارآمد همسو با دولت، متخصص و دارای کارنامه موفق است که می‌تواند بحران آب را به نحو احسن مدیریت کند. به استناد گزارش معاونت نظارت مجلس برنامه‌های بیطرف در ۵۳ درصد موارد با اسناد بالادستی منطبق بوده و در ۳۴ درصد نیز همسو است، البته در سایر موارد هم مغایرتی یافت نشده است.

امیری‌خامکانی: بیطرف از مدیران با تجربه و متخصص است

حسن امیری خامکانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: در مجلس ششم که بنده هم نماینده بودم و آقای بیطرف وزیر بود، با او کار کردم، او بهترین تعامل را با نمایندگان داشته و از مدیران با تجربه و متخصص است که از استان‌ها و جهاد سازندگی شروع کرده و تجربه اجرایی خوبی را دارد. در مورد عملکرد بیطرف باید بگوییم که وی از بهترین وزرایی است که زمانی که سال ۷۶ در وزارت نیرو مسئولیت را به عهده داشته تولید برق ۲۳ هزار مگاوات بوده و در سال ۸۴ به ۴۱ هزار مگاوات رسیده است. همچنین از ۳۸ هزار روستا، ۵۲ هزار روستا در زمان وی از شبکه برق بهره‌مند شده‌اند. در واقع در دوره مسئولیت وی شبکه برق کشور یکپارچه شد.در زمان مسئولیت بیطرف در وزارت نیرو تعادل تولید و مصرف به وجود آمد و خاموشی‌های خسته کننده حل شد. همچنین با حمایت و تلاش وی نیروگاه هزار مگاواتی به طور صد در صد توسط بخش خصوصی احداث شد.در دوران بی آبی کامل هستیم و باید مدیریت خوبی در این خصوص انجام شود. ضمن اینکه ما استفاده از سواحل کشور که هزاران کیلومتر هستند را رها کرده‌ایم و در مناطق خشک شهرک سازی می‌کنیم، آب زودتر از آنچه که فکر می کردیم مشکل ساز شد. باید مدیریت صحیح در مورد آن انجام شود.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو از برنامه هایش دفاع کرد.

بیطرف: برای هیچ پست و مقامی به اقدام خلاف قانون متوسل نشده‌ام

حبیب الله بیطرف در دفاع از برنامه خود برای تصدی وزارت نیرو در دولت دوازدهم تعهد نسبت به مطالبات مردم، بکارگیری استعدادها و توانمندی در ایفای مسئولیت، داشتن روحیه انقلابی با انتقاد پذیری و بهره گیری از نظرات کارشناسان و پاسخگو کردن واحدهای زیر مجموعه در برابر مردم را از جمله تاکیدات خود در وزارت نیرو عنوان کرد  و گفت: رعایت شایسته سالاری در انتخاب و ارتقا مدیریت‌ها از گذشته برای من حائز اهمیت بوده و ان‌شاءالله تلاش موثری برای ارتقاء شفافیت و مقابله با فساد اداری و ایجاد فرصت برابر برای بخش خصوصی و دولتی در صنعت آب و برق خواهم داشت.

وی با اشاره به سابقه هشت ساله خود در وزارت نیرو و اجرای طرح‌های کارون ۳ و ۴ خاطر نشان کرد: من طی ۱۲ سال اخیر هیچ سمتی در مدیریت وزارت نیرو و آب کشور نداشتیم؛ لذا انتصاب تمام عملکرد گذشته به من درست نیست؛ چرا که تنها پاسخگوی مسئولیت خود به تناسب اختیاراتم هستم.

در ادامه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم درمجلس، وزیر ورزش و جوانان مخالفی نداشت.

موافقان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را آغاز کردند.

مسعود سلطانی‌فر ۵۸ ساله کارشناسی ارشد علوم سیاسی دارد و وزیر ورزش و جوانان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، استاندار گیلان، زنجان و مرکزی، عضو شورای شهر چهارم تهران را در کارنامه کاری خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند. سلطانی فر مخالفی نداشت و تنها موافقان با وی به سخن پرداختند.

برومندی: نمره سلطانی‌فر ۲۰ است

محمدمهدی برومندی، نماینده مرودشت در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: ۲۷ درصد جمعیت کشور جوان است که برای این جمعیت در وزارت ورزش باید برنامه‌ریزی شود. وزیر پیشنهادی این وزارتخانه باید مدیر قوی‌ باشد. هرگاه مدیران قوی و با تجربه در راس امور مردم قرار گرفتند کارها به‌سامان می‌شود. چنین مدیریتی با داشتن یک برنامه قوی مشکلات این حوزه را رفع می‌کند. ایشان فردی متدین، باهوش، با برنامه، خوش اخلاق هستند و انصافا همواره تعامل بسیار خوبی با مجلس  داشته است. سلطانی‌فر یکی از سرمایه‌های این کشور هستند. ایشان ۳۰ سال در جای جای ایران مدیریت کرده است. ایشان چهره‌ای مردمی هستند. در کلان‌شهر تهران به عنوان عضو شواری شهر چهارم انتخاب شدند. ایشان معاون وزارت ورزش و رییس سازمان گردشگری انجام مسئولیت داشتند. ایشان تصمیماتی در این سازمان گرفتند که طی سال‌های پس از انقلاب چنین تصمیماتی اتخاذ نشده بود. ایشان در وزارت ورزش و جوانان عملکرد خوبی داشته است. همین که امروز مخالفی صحبت نمی‌کند، نشان از این مسئله است. ایشان در زمان تصویب برنامه ششم تصمیماتی در ورزش گرفت که در آینده وضعیت ورزش و جوانان را بهبود می‌بخشد. وضعیت فدراسیون‌ها را بهبود و سامان بخشید و امروز در این حوزه آرامش حاکم است. برنامه ایشان در چارچوب  برنامه ششم است که به نیازها و حل مشکلات حوزه ورزش و جوانان پاسخ می‌دهد. توجه زیادی به ورزش روستایی و ایجاد فضای فیزیکی در شهرستان‌ها و روستاها کرده است. با رای قاطع به ایشان کمک کنیم تا برنامه‌های خوب ایشان در بازی‌های آسیایی و المپیک جمهوری اسلامی بدرخشد.

طیار: سلطانی‌فر هیچ حاشیه‌ای نداشته است

قرجه طیار، نماینده گنبدکاووس نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، گفت: حضرت امام ورزشکاران را پیشگامان ایران در میادین بین‌المللی برای صدور فرهنگ ملت ایران می‌دانستند.وزیر ورزش و جوانان نیز مدیری فهیم و آشنا با امور جوانان را می‌طلبد و وزارت این وزارتخانه شایسته جناب سلطانی‌فر است. ایشان در مدت 9 ماه وزارت دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به ورزش استان‌ها به ویژه استان‌های محروم، مرزی و کمتر توسعه داشت. در این مدت شاهد حاکمیت روح آرامش‌بخشی بر فضای ورزش بودیم. در سایه این آرامش تیم فوتبال ایران با اقتدار کامل به جهام جهانی روسیه صعود کرد و بر خلاف گذشته کار به اما و اگرهای روزهای آخر نکشید. ایشان حتی یک سفر به خارج از کشور نداشته است و سفرهای داخلی ایشان نیز برای حل مشکلات بخش ورزش انجام شده است.شهرستان گنبدکاووس به عنوان پایتخت والیبال و سوارکاری ایران است و ورزشکاران فراوانی از جمله فرهاد قائمی‌ها و دهها ورزشکار دیگر را در سطح بین‌المللی به جامعه ورزش معرفی کرده است. با رای به سلطانی‌فر چهار سال روشن و درخشان را نوید دهیم.

مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش نیز در دفاع از برنامه‌های خود گفت: همواره تلاش کرده ام با آسیب شناسی بنیادین به پیدا کردن راه حل برای مشکلات بپردازم. شرط موفقیت برنامه ریزی جامع در حوزه جوانان این است که این موضوع، مسئله اصلی کشور تلقی شود و ورزش یکی از راه های انعکاس قابلیت و توانایی جوانان تعیین شود.مصمم هستیم با تلاش مضاعف، تعداد سازمان های مردم نهاد را از 2 هزار سازمان فعلی به حدود پنج هزار سازمان و تعداد خانه های جوانان را به حدود 200 خانه برسانیم. امیدوارم با رعایت ملاحظات شرعی، زمینه حضور زنان و خانواده ها را در عرصه های ورزشی فراهم کنیم. در حال حاضر چهار هزار پروژه نیمه تمام داریم که برای تکمیل آنها به حدود 10 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان جهت آخرین دفاعیات از وزرای پیشنهادی خود برای کابینه  دوازدهم وراد مجلس شد تا به ایراد سخن بپردازد. 


روحانی در دفاع از کابینه دوازدهم: 

*دولت و مجلس هر دو بار سنگین انجام مطالبات ملی این مردم رشید را بر  دوش داریم

*راه صاف و ساده‌ای پیش‌روی ما نیست. برای دنیا هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست تا چه رسد به ما در این منطقه پرآشوب و مشکلاتی که از گذشته برای همه ما باقی مانده است.

*همه بودجه ما حدود 300 هزار میلیارد تومان است، هر چند در بودجه رقم بیشتری پیش‌بینی شده است.

*درآمد حاصله ما حدود 300 هزار میلیارد تومان است. 40 هزار میلیارد تومان در سال گذشته برای صندوق‌های بازنشستگی دادیم در حالیکه خود صندوق باید متکفل می‌بود. 

*صندوق‌های ما هم علاوه بر خزانه خالی بود. هیچ صندوقی امروز قادر نیستند به تعهدات خود عمل کنند. بالای 40 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی می‌دهیم. 60 هزار میلیارد تومان هم سهم صندوق توسعه است. 

*این 140 هزار میلیارد تومان و نصف درآمد است. اگر بدهکاری به دولت به بخش‌های مختلف را حساب کنیم چیزی باقی نمی‌ماند.

*در این شرایط سخت، دولت و مجلس تصمیم گرفتند به مردم خدمت کنند. گاه باید به منطقه و جهان هم کمک کرد. این توفیق بزرگی است. اینکه رای اعتماد می‌دهید یعنی ما با هم کاری را شروع کرده‌ایم.

*خواهش می‌کنم از مجلس عزیز همانطور که وظایف نظارتی خود را به خوبی انجام می‌دهند، وزاری خودشان را هم که به آنها رای اعتماد می‌دهند تشویق و کمک کنند. نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی شما هستند که مادی آن قوانین است و معنوی آن روحیه‌ای است که به آنها می‌دهید.

*به نظر من آنها که مخالف بودند یا موافق، نقدهایی را بیان کردند و اشکالات و پیشنهاداتی را بیان کردند به ما و وزرا کمک کردند.در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری خوشبختانه صداوسیما هر روز تبلیغش این بود که رای به فرد نمی‌دهید، به برنامه رای می‌دهید.ما باید نقد نمایندگان را مورد توجه قرار دهیم و اگر برنامه‌مان نقص دارد، تصحیح کنیم.ان‌شاءالله به 17 وزیر رای قاطع خواهید داد تا ما کارمان را زودتر شروع کنیم.

*هیچ‌کدام ما بی‌نقص نیستیم اما همه تلاشم را به کار گرفتم، با همه کسانی که لازم می‌دیدم مشورت کردم، حرف بسیاری را گوش کردم، با فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس هم نشست داشتیم، همه را در کنار هم قرار دادیم، بهترین‌هایی که توانستیم انتخاب کنیم همین‌ها بودند.خدا را گواه می‌گیرم اگر فردی توانمندتر و صالح‌تر پیدا می‌کردم تردید به خودم راه نمی‌دادم.

*هیچگاه بر مبنای رفاقت و سابقه رفتارمان با یکدیگر یا اینکه از چه جناحی و حزبی است تصمیم نگرفته‌ایم. دولتی هستیم که به اصلاح و اعتدال پایبند است.بهترین از این افراد در تلاش خود پیدا نکردیم. البته رای با شماست.گرچه از برخی جاها در قانون اساسی اینطور برمی‌آید که یک‌جا به وزرا رای داده شود ولی آیین‌نامه رای به تک‌تک وزرا را پیش‌بینی کرده است. امید ما این است هر چه سریع‌تر دولت کارش را شروع کند.

*نمی‌توان گفت به این وزیر رای ندهیم که وزیر قوی‌تری بیاید. ممکن است اما مصالح و مفاسدش را باید در نظر گرفت.

*شاید اولویت ما سرعت در کار باشد. برای اولین بار بود که رهبر انقلاب در سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز عید فطر امسال تاکید کردند هر چه سریع‌تر دولت تشکیل شود. قبل از آنکه بیاییم برای نماز، خدمت آقا بودیم فرمودند کی دولت را تشکیل می‌دهید؟ گفتم خیلی مانده تا تحلیف. تاکید کردند که دولت زودتر تشکیل شود. چرا؟ برای اینکه ما وظایف بسیار سنگینی پیش رو داریم و باید کشور را متحول کنیم.

*در طول 5 سال قبل از دولت یازدهم آمار اشتغال خالص صفر بود و همه بار به دوش دولت یازدهم افتاد. این که در یک سال بیش از 600 هزار نفر اشتغال خالص داشته باشیم کار کمی نیست ولی با توجه به نیاز کشور و برنامه ششم عقبیم.

*تقریبا 12 سال از چشم‌انداز گذشته است. ما باید گام‌های بلندی برداریم. دوران جهش است. قبلا در قفل‌شده تحریم جلویمان بود. حالا که باز شده است. برخی می‌خواهند همان جای اول بایستند. باید از جایی که محترمانه ایستادید تکان بخورید.

*اینجا دیگر موافق و مخالف و 24 میلیون و 16 میلیون نداریم. همه باید بیاییم. بحث ملت است. آیا اشتغال جز از طریق سرمایه و فناوری امکان‌پذیر هست؟ نمی‌توان فقط بر فناوری داخلی تکیه کرد. 50 سال است خودرو می‌سازیم. آیا بازار صادراتی به دست آوردیم؟ یک ماشین را می‌آوریم برای فناوری امروز، بعد از 10 سال تغییر می‌کند و دیگر کسی آن را نمی‌خورد. مگر می‌شود بگوییم این تکنولوژی ماست و تکان نمی‌خوریم؟

*تحول در کشور ما جز صادرات غیرنفتی امکان‌پذیر نیست. نمی‌توانیم به نفت متکی باشیم. ما که در جاده‌ای تنها راه نمی‌رویم. در میدان رقابتیم. بدون تکنولوژی؟ از یک میدان نفتی نفت استخراج می‌کنید و تمام اما با تکنولوژی پیشرفته نفت به جای 50 هزار بشکه در روز می‌شود 100 هزار بشکه.

*ما نمی‌توانیم در دنیای امروز شوخی کنیم. حتی یک کشور پیشرفته اروپایی می‌گوید 80 هزار بشکه، دیگری گفته بالای 100 هزار بشکه استخراج می‌کنیم. اگر می‌خواهیم منابع گازی و نفتی ما تحرک پیدا کند، تکنولوژی و سرمایه می‌خواهیم.ما برای نفت و گاز 200 میلیارد دلار سرمایه می‌خواهیم. الان بیش از 100 میلیارد آماده است.

*چرا یک شبکه اجتماعی ایرانی وقتی کاربرانش می‌رسد به یک میلیون نفر هنگ می‌کند اما نمونه خارجی آن 100 میلیون کاربر را تحمل می‌کند؟ این یعنی نیاز به تکنولوژی داریم.

*یکی از بزرگترین وظایف وزارت خارجه ما در این دوره فعالیت اقتصادی است. اولا وزیر خارجه باید کنار برجام بایستد و نگذارد آمریکا و دشمنان ایران پیروز شوند. کسی که سینه‌ سپر می‌کند جلوی برجام قهرمان میدان مبارزه در برابر استکبار است. برخی به آمریکا کمک می‌کنند.

*بزرگترین وظیفه وزارت خارجه، حراست از نهال نوپای برجام است. بعضی شوخی می‌کنند و عادت دارند به برخی جملات. نباید بترسیم.

*بزرگترین وظیفه وزارت خارجه بخش اقتصادی است. باید تسهیل کند و راه برای جذب سرمایه خارجی را باز کند.

*نمی‌توانیم در شرایط امروز برای پیشرفت به سمت سعی و خطا برویم. 40 سال گذشت. سن همه ما اول انقلاب کم بود. ما که سن‌بالا بودیم 30 سالمان بود. امروز از ما پذیرفته نیست. از همه تجربه خودمان و جهان باید استفاده کنیم.

*یکی از وظایف وزارت اقتصاد هم سرمایه‌گذاری خارجی است و باید موانع سرمایه‌گذاری برداشته شود.

*یکی از اهداف من این بوده که این تیم هم‌افزایی داشته باشند و به یکدیگر کمک کنند. دنبال این نبودم که 17 قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم. در فکر یک تیم 18 نفره هیات وزیران هماهنگ بودم.

*اگر یک تیم ناهماهنگ ورزشی را به میدان بفرستیم نمی‌تواند کاری کند. علت اینکه می‌گویم کاش یک‌جا به وزرا رای داده می‌شد چون تلاش شده یک تیم هماهنگ کنار هم باشند.

*علت اینکه من می‌گویم ای کاش به همه وزرا یک‌جا رای داده شود این است که یک تیم ۱۷ نفره هماهنگ چیده شده و بعدا نفر هجدهم هم معرفی خواهد شد.

*آقاي زنگنه جواني را معرفي كرد كه به عنوان وزير نفت ايفاي وظيفه كنند و بنده مشاورش مي شود پيشنهادش وسوسه انگيز بود اما بنده به اياشن گفتم من 100 ميليون سرمايه خارجي مي خواهم يك وزيري مي خواهم كه اسمش براي جذب سرمايه برند باشد و برخي از وزراي ما اساميشان در دنيا برند جذاب است

*دكتر ظريف در دنياي سياسيت براي همه يك چهره جذاب است و اين براي حيثيت و كشور ما مهم است و براي من مهم است كه وزير نفت من كسي باشد كه سرمايه خارجي بيارود.

*لایحه دادیم برای جداسازی وزارتخانه‌ها و آماده‌ایم که اگر مجلس نظرش بر چابک‌سازی وزارتخانه‌ها بود همکاری کنیم

*لایحه دادیم برای جداسازی وزارتخانه‌ها و آماده‌ایم که اگر مجلس نظرش بر چابک‌سازی وزارتخانه‌ها بود همکاری کنیم.

*به نظرم «صمت» وزارت سنگینی است. هر قدر هم بگویید آقای شریعتمداری تجربه دارد اما وزارتخانه بزرگی است. به ایشان گفتم باید با معاونان قوی کار کنند.

*من با آقای ربیعی در بخش شستا و صندوق و ... بحث‌های زیادی داشتم. این بار هم صحبت کردیم که یکی از چهره‌های صنعتی مسئولیت شستا را برعهده بگیرد. نظرم این است و سیاست‌های کلی می‌گوید باید بنگاه‌های اقتصادی را بفروشیم تا وزارتخانه‌های ما سبک شوند.

*کار اقتصادی وزارتخانه نادرست و غیردقیق بوده است. این وزارتخانه باید هماهنگ با وزارت بهداشت باشد. به این دلیل است که اصرار کردیم این وزیر بیاید برای مسئولیت سنگینی که بر دوش دارد.

*باید آموزش و پرورش ما متحول شود. اولین صحبتم با آقای بطحایی این بود که باید مهارت دانش‌آموز بالا برود تا در کلاس یازده و دوازده بنگاه‌های اقتصادی او را جذب کنند.

*ما 17 حکم آماده کرده‌ایم، دیگر باقی آن با خودتان. البته هر چه رای شما بود روی چشم ماست.

*برای هر وزیر، پیوست حکم آماده کرده‌ایم. مثلا موضوع حقوق شهروندی، شفافیت، مبارزه با فساد، محیط زیست، اشتغال زنان و جوانان، استفاده از اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و ... به عنوان پیوست حکم در نظر گرفته شده است.

*نسبت به وزیر ارتباطات که اولین تجربه ما برای جوان‌گرایی است، علت معرفی ایشان این بود که امروز از ارتباطات مهم‌تر، فناوری اطلاعات و فضای مجازی است. این نکته را بگویم. 

*همیشه بین امنیت و آزادی برخی فکر می‌کردند سازگاری نیست. ما این را قبول نداریم. این دو باید در کنار هم باشد.

*ما آزادی مسئولانه را می‌خواهیم. ما امنیتی می‌خواهیم که بر دوش هوشیاری و آگاهی ملی باشد. این با اسلحه نیست، با مشارکت اجتماعی است. 

*من در شورای عالی فضای مجازی مدتی آقای جهرمی از طرف آقای علوی می‌آمد. مدتی از طرف آقای واعظی می‌آمد. در هر دو بخش شاهد بودم. چه زمانی که از وزرات اطلاعات می‌آمد چه از وزارت ارتباطات، همیشه امنیت و آزادی را با هم می‌دید. اگر کسی فکر کند آزادی را به مذبح می‌برد نادرست است. 

*علت اصرار من این بود که مسائل پیچیده‌ای داریم. اگر مسائل امنیتی بلد نباشد گیر می‌افتد. اگر خودم حضور داشته باشم به آنها جواب می‌دهم ولی اگر من نباشم باید کسی باشد که امنیت را بلد باشد تا از آزادی مردم و شبکه‌های اجتماعی و اشتغال مردم در فضای مجازی حراست کندباید اعتماد کنیم. به اعتقاد من می‌توانیم یک جوان را بیاوریم. 

*در اول انقلاب این کار را کردیم و موفق بودیم. آقای علوی را که اصرار کردم بیایندف با اینکه کارشان کار مشکلی هست چون از کسانی است که آزادی را هر روز نمی‌برد پای درخت امنیت قربانی کند.وزارت اطلاعات به‌ویژه در مقابله با گروهک‌های تروریستی موفق بود. در ضدجاسوسی خوب عمل کرد. برخی هر کسی با هر خارجی حرف می‌زند می‌گویند جاسوس است. معاونت ضدجاسوسی در مقابل کارهای نادرست ایستاده است.منتقد نباید از وزیر اطلاعات بترسد ولی کسی که ضدنظام حرکت می‌کند، البته باید از وزارت اطلاعات بترسد.

*ما در سال 94 اگر وزارت کشاورزی نبود، رشد ما منفی می‌شد. بخشی که ما را نجات داد، کشاورزی بود.کار بزرگی را نیاز داریم. وزارت جهاد کشاورزی و نیرو باید توانشان را اول برای آب بگذارند، بعد محیط زیست و سپس امنیت غذایی.آقای حجتی کاملا متخصص است. ایشان را بیاورید پشت این تریبون، یک phd کشاورزی هم بیاورید کنارش. از «الف» تا «ی» همه مسائل را می‌داند.فردی است که مهارت و تجربه کافی دارد و همه به ایشان اطمینان دارند. نمی‌خواهم اینجا از کسی نام ببرم. من شهادت می‌دهم، البته همه وزرایمان این‌گونه هستند اما یکی از پاک‌ترین وزرای ما آقای حجتی بوده است. گاهی چیزهایی را از من اجازه می‌گیرد تعجب می‌کنم. یک وزیر پاکدست مخلص انقلابی که از قبل انقلاب با هم ارتباط داشتیم.

*آقای دکتر هاشمی جزو وزرایی است که همه شما خدماتش را به خوبی می‌دانید و کار بسیار بزرگی را انجام داد. طرح تحول سلامت بار سنگینی بود بر دوش این وزارتخانه. نمی‌خواهم بگویم این طرح نیاز به اصلاح ندارد یا کارهایی که انجام می‌دهیم می‌توان ارزان‌تر انجام داد یا خیر چون همه وزرا موظفند کیفیت و کمیت را بالا ببرند و از منابع محدود به بهترین وجه استفاده شود. در زمینه بهداشت و درمان هم باید بار مردم کمتر شود با کیفیت بیشتر.

*آقای آوایی، فردی با تجربه و صادق است. خیلی از ایشان انتظار زیاد نداریم. حقوق بشر، حقوق شهروندی و مسائل مربوط به تعزیرات را سامان بدهند و روابط سه‌قوه را صمیمی‌تر کنند.


*امیر حاتمی شخصیتی هستند که در نیروهای مسلح خدمات فراوانی داشته‌اند. آنچه از ایشان می‌خواهم تقویت وحدت ارتش و سپاه است. باید همه سپاهیان ما خیال راحت داشته باشند مثل ارتش و این تجربه ایشان بسیار مهم است. 

*دوم، فناوری‌های روزی که نیاز داریم برای تکمیل سلاح‌هایمان ان‌شاءالله انجام شود. یک چیز هم به وزیر دفاع می‌گویم که صنعت دفاعی تا جایی که امکانش هست به مردم واگذار شود.

*آقای رحمانی فضلی جزو وزرای خوب ما بودند. آنچه از آقای رحمانی خواسته بودم اینکه شایسته‌سالاری جای جناح بنشیند. البته شرط ما اعتدال است. معتدلین همه جناح‌ها باید مورد استفاده قرار بگیرند. وزیر کشور رییس شورای امنیت کشور است و کار بسیار دشواری است. این کار پیچیدگی دارد. آقای رحمانی تجربه خوبی دارند. دو انتخابات خوب را پشت سر گذاشتند. ما از شما رای قاطع می‌خواهیم تا همه نمایندگان با نشاط کار خود را آغاز کنند. 200 به بالا باشد قبول داریم (خنده)

*جناب آقای صالحی شخصیت علمی حوزوی و دانشگاهی هستند. هم خواست رهبری و هم خواست مردم را باید تحقق بخشند. مردم می‌گویند 10 جا مجوز صادر می‌شود و تا مردم وسایشلان را می‌برند می‌آیند قفل می‌کنند. قفل کردن آسان است، کلید بیاورید باز کنید (خنده). نشاط هنرمندان برای ما مهم است.

*آقای کرباسیان در بخش‌هایی که خودشان بوده‌اند و سایر بخش‌ها و مسئولیت‌ها توانمندی دارند.

*اما آقای بیطرف، واقعا از چهره‌ها و شخصیت‌هایی هستند که می‌توانند این بار را به دوش بکشند. ممکن است بگویید فلان جا فلان گوشه کارش ایرادی داشته اما ایشان با تجربه‌اند. مساله آب برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و امیدوارم نمایندگان با رای قاطع به ایشان شاهد تحول در این وزارتخانه باشیم.

*و آخرین کلام: نمایندگان محترم! آنچه وظیفه ما بود انجام دادیم. امروز دیگر وظیفه شماست. فقط یک خواهش دارم. در رای امروز، بین خود و خدای خود هر کس را شایسته و مفید می‌بینید انتخاب کنید. هر چه تشخیص وجدانی شرعی شماست عمل کنید اما اگر همه وزرای ما رای بیاورند ما و مردم خوشحال خواهند شد. و آخر دعوانا ان الحمدلله رب‌العالمین

خروج رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی از صحن مجلس شورای اسلامی و آغاز توزیع کارت  برای رای اعتماد به وزاری پیشنهادی دولت دوازدهم.

روز آخر و دفاع روحانی:‌ دیگر 24‌میلیون و 16‌میلیون نداریم/قفل کردن آسان است، کلید بیاورید

موضع فراکسیون مستقلين ولايى در مورد کابینه؛ از  بیطرف، جهرمی و حجتی  استقبال نشد

لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس گفت: با توجه به اینکه هر وزیر پیشنهادی باید دو سوم مجموع آرای اعضای فراکسیون مستقلان ولایی را دریافت می‌کرد، آقایان بیطرف، محمود حجتی و آذری‌جهرمی نتوانستند دو سوم آراء را به دست بیاورند و بدین ترتیب اعضای فراکسیون مستقلان مقرر شد به این 3 وزیر پیشنهادی رای اعتماد ندهند.

روز آخر/روحانی:‌ دیگر موافق و مخالف و 24‌میلیون و 16‌میلیون نداریم/

حاشیه امروز مجلس

نادر قاضی پور نماینده ارومیه در جلسه امروز مجلس برای دقایقی به بیرون رفت و با 6 عدد گلابی به صحن بازگشت 

روز آخر/روحانی:‌ دیگر موافق و مخالف و 24‌میلیون و 16‌میلیون نداریم/منتقد نباید بترسد
ادامه دارد...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
3
برخی با یه خارجی حرف بزنی میگن جاسوسی کردی. واقعا اینو درست میگه.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین