کد خبر: ۵۰۳۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹

المالکی: عباس می‌خواهد اتحادیه اروپا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (دوشنبه) در دیدارش با مقام‌های اتحادیه اروپا در بروکسل به دنبال جلب حمایت این اتحادیه از فلسطین در مقابل آمریکا و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین توسط این اتحادیه است.
آفتاب‌‌نیوز : ریاض المالکی، نخست وزیر فلسطین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت،‌ محمود عباس،‌ رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به اتحادیه اروپا تاکید می‌کند تا به صورت رسمی کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند که پاسخی به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل محسوب می‌شود.

المالکی در ادامه مصاحبه خود گفت، محمود عباس که این اقدام ترامپ را "سیلی قرن" توصیف کرده بود، ‌قرار است امروز بار دیگر بر تعهداتش به روند صلح در خاورمیانه تاکید کند.

رهبر ۸۲ ساله تشکیلات خودگردان فلسطین قرار است با فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجی ۲۸ کشور عضو این اتحادیه در حاشیه نشست ماهانه آنها دیدار کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ماه گذشته میلادی دیدار مشابهی را داشت.

المالکی در ادامه گفت:‌ از زمان اعلام تصمیم ترامپ در به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل قوانین بازی تغییر کرده و عباس انتظار دارد وزرای خارجی اتحادیه اروپا کشور فلسطین را به عنوان پاسخی به تصمیم ترامپ به رسمیت بشناسند.

اما دیپلمات‌های اتحادیه اروپا و مقام‌های بروکسل گفته‌اند که به رسمیت شناختن فلسطین در نشست امروز مطرح نمی‌شود و اتحادیه اروپا به رسمیت شناختن این مساله را به اعضایش واگذار کرده و بهترین چیزی که محمود عباس می‌تواند به آن امیدوار باشد این است که بتواند به پیشرفتی در یک توافق مشارکت با اتحادیه دست پیدا کند.

برخی از کشورها به ویژه فرانسه می‌خواهند عباس امتیازی بدهند اما سایرین محتاط‌ترند و یکی از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا گفته است که مذاکرات بر روی یک توافق مشارکت چیزی است که باید به سمت آن پیش‌رفت.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: یک توافق رسمی تعهدات قطعی و حتمی را برای تشکیلات خودگردان دارد که باید آنها را محقق کند.

المالکی با اشاره به این مساله که تشکیلات خودگردان نسبت به این توافق جدی است اما در عین حال انتظار دارد که کشور فلسطین به رسمیت شناخته شود.

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان همچنین با اعلام اینکه انحصار آمریکا در روند صلح خاورمیانه پایان یافته و حالا یک چارچوپ کاری چند جانبه نیاز است، گفت: رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین قرار است به اتحادیه اروپا برای ایفای نقش بزرگتر در روند صلح تاکید کند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین