کد خبر: ۵۲۱۷۷۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
ادعاهای نتانیاهو برای توجیه خروج امریکا از برجام کافی و متقاعد کننده نیستند

رویترز: ترامپ تصمیم به خروج از برجام گرفته/واشنگتن‌پست: اگر ترامپ خواستار جنگ بیشتر در خاورمیانه نیست، نباید از برجام خارج شود

«رویترز» می نویسد از نظر فنی ترامپ باید تا ۱۲ مه تصمیم بگیرد که آیا تحریم های علیه ایران را دوباره اعمال خواهد کرد یا خیر. یک مقام کاخ سفید گفته است که ممکن است ترامپ تصمیم بگیرد خروج کاملی از برجام نداشته باشد اما او قادر به توصیف جگونگی خروج نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- یک منبع کاخ سفید گفته شاید خروج آمریکا از برجام کامل نباشد او اما گفته نمی‌تواند توصیف کند که خروج چگونه خواهد بود. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی در این باره می نویسد: دیپلمات خاطرنشان ساخته‌اند که ترامپ قطعا قصد پایان دادن به تعلیق تحریم‌های ضد ایرانی را دارد. احتمال آن وجود دارد که این روند با واکنش شدید ایران مواجه شود؛ به گونه‌ای که ایران فعالیت‎های هسته‌ای خود را تشدید کند و یا این که از طریق متحدان‌اش در سوریه، عراق، یمن و لبنان به منافع امریکا حمله کند.

رویترز: ترامپ تصمیم به خروج از برجام گرفته/واشنگتن‌پست: اگر ترامپ خواستار جنگ نیست، نباید از برجام خارج شود

«رویترز» می نویسد از نظر فنی ترامپ باید تا ۱۲ مه تصمیم بگیرد که آیا تحریم های علیه ایران را دوباره اعمال خواهد کرد یا خیر. یک مقام کاخ سفید گفته است که ممکن است ترامپ تصمیم بگیرد خروج کاملی از برجام نداشته باشد اما او قادر به توصیف جگونگی خروج نیست. 

خبرگزاری «رویترز» در ادامه می نویسد: نتانیاهو مدعی شد که شواهدی مستند از برنامه تسلیحاتی هسته‌ای ایران دارد که می تواند ترامپ را متقاعد به خروج از برجام کند؛ اگرچه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی می گویند که ایران مفاد برجام را رعایت کرده است. ایران هرگز به دنبال تسلیحات هسته ای نیست و می گوید اسرائیل با انتشار شایعات می خواهد جامعه بین الملل را علیه این کشور تحریک و بسیج کند.

مقام های کاخ سفید به «رویترز» گفته اند که ترامپ راه های خروج از برجام را بررسی کرده اما درباره چگونگی اجرای آن تصمیم نهایی نگرفته است.

رویترز: ترامپ تصمیم به خروج از برجام گرفته/واشنگتن‌پست: اگر ترامپ خواستار جنگ نیست، نباید از برجام خارج شود

«رویترز» در ادامه می نویسد که ترامپ شروط زیادی را برای ماندن امریکا در برجام اعلام کرده از جمله توقف آزمایش‌های موشکی ایران و موضوع تمدید مدت زمان تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران که گویا یکی از نکات اصلی مدنظر او بوده است. یکی از منابع آشنا با روند مذاکرات امریکایی ها و اروپایی ها اما می گوید برای مذاکره گنندگان امریکایی هم مشخص نیست که خط قرمز اصلی ترامپ چیست در نتیجه آنان نمی توانند به اروپایی ها بگویند ترامپ واقعا چه می خواهد. چندین منبع اگاه به مذاکرات می گویند اگر ترامپ از برجام خارج شود سوال اصلی برای اروپایی ها این است که ایا این آغاز رویارویی جدی‌تر امریکا با ایران از جمله مقابله نظامی خواهد بود و این‌که آنان باید چه موضعی اتحاذ کنند. اروپایی ها مایل نیستند که در درگیری‌ای منطقه‌ای که توسط امریکا ایجاد می شود خود را داخل کنند.

دو منبع آگاه اطلاعاتی امریکایی می گویند که اروپایی ها درباره اقدامات تلافی‌جویانه سختتر ایران از جمله حملات سایبری به منافع امریکا و متحدان آن کشور و حمله به اهداف متحدان امریکا نگران هستند. این اقدامات محتمل‌تر از واکنش نظامی امریکا علیه اهداف هسته ای و نظامی ایران خواهند بود.

چرا نتانیاهو اصرار دارد ترامپ را متقاعد به خروج از برجام کند؟

روزنامه «واشنگتن پست» نیز در سرمقاله خود درباره ادعاهای تازه نتانیاهو علیه ایران در نمایش تلویزیونی اخیر او می نویسد: همزمان با نزدیک شدن ترامپ به مهلت ۱۲ مه درباره تصمیم گیری پیرامن لغو یا عدم لغو توافق هسته‌ای، متحدان او لابی گری و تلاش می کنند. هفته گذشته، رهبران فرانسه و آلمان به کاخ سفید رفتند تا او را متقاعد به ماندن در برجام کنند در مقابل، نتانیاهو از طریق پیامی تلویزیونی مدعی شد که اسنادی توسط دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل از ایران خارج شده اند که نشان می دهند ایران در حال کار بر روی تسلیحات هسته‎ای است. او مدعی شد این اسناد در ماه ژانویه توسط موساد از انباری در ایران خارج شده‌اند. آنچه در سخنان او وجود نداشت، انسجام بود. آنچه او می گفت برای خروج از برجام متقاعدکننده نبود. نتانیاهو از خروج نزدیک نیم تن آرشیو هسته‌ای مخفی باارزش ایران گفت و آن را یکی از بزرگترین دستاوردهای اطلاعاتی اسرائیل دانست. با این حال شواهد ارائه شده به قدری کافی نبودند که برای خروج از برجام و توجیه آن منقاعد کننده باشند.

نتانیاهو مدعی شد که ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های قبلی‌اش دروغ گفته در نتیجه برجام را نقض کرده است. با این حال، واقعیت آن است که هدف واقعی برجام محدود کردن فعالیت‌های آتی تهران حداقل برای یک دهه یا بیشتر بوده است. گزارش های آژانس نشان می دهند که ایران به مفاد برجام پایبند بوده است. به همین دلیل است که مقام های ارشد امنیت ملی نتانیاهو نیز حامی برجام هستند و فرمانده ارتش اسرائیل اخیرا گفت که این توافق با تمام معایب خود در حال انجام است. با این وجود، چرا نخست وزیر اسرائیل مایل است تا این موضوع را رد کند؟ شاید به این دلیل که دولت او در حال حاضر در یک منازعه نظامی با ایران در منطقه به سر می برد. یکشنبه در حمله هوایی ناگهانی اسرائیل تاسیساتی که گفته می شود متعلق به ایران بوده در داخل خاک سوریه هدف حمله قرار گرفت. این دومین حمله این‌چنینی در سه هفته گذشته بوده است. نتانیاهو می گوید ایران در سوریه در حال تقویت موضع خود و او خواستار کمک امریکا برای مهار ایران در سوریه شده است. او در این تلاش ناموفق بوه است: ترامپ گفته که خواستار پایان دادن به ماموریت امریکا در سوریه است. با این حال، اگر ترامپ توافق هسته ای را لغو کند امریکا می تواند با تهران درگیر شود.

«واشنگتن پست» می نویسد: به نظر می رسد ترامپ تمایل زیادی به خروج از برجام دارد اما معلوم نیست آیا او می تواند عواقب احتمالی این موضوع را درک کند یا خیر. روز دوشنبه او بار دیگر توافق هسته‌ای را نادرست خواند. از سوی دیگر ترامپ گفته که نمی خواهد امریکا در جنگ‌های بیشتری در خاورمیانه درگیر شود. اگر واقعا این هدف اوست؛ خوب است که پیش از تصمیم نهایی، بار دیگر به منافع نتانیاهو نگاه کرده و آن را مدنظر قرار دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
0
0
ترامپ غلت کرده میخواد از برجام خارج شه اونا همیشه این موش و گربه بازیا رو راه میندازن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
0
0
خروج ازبرجام خطرناکتراز حمله نظامی میباشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
0
0
خدایاهمانطورکه فرعون هاونمرودهای زیادی خواهد رامحوکردی این فرعون های سرکش معاصررابحق یس سرنگون بگردان امین
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین